Scénář k zatím nerealizovanému středometrážnímu filmu.
Film je o
lidech, kteří jsou fixováni na svůj domov.
Ve kterém však
nemohou zcela rozvíjet své dovednosti.
Mají pocit, spíše
strach, že na ně ve světě někdo či něco čeká. (Opak obecné fráze, že na tebe
nikde nikdo a nic nečeká.)
Mají strach to
něco najít, protože by je úspěch na jiném místě připravil o jejich domov.
Jedinou pevnou
půdou jim je pomíjivost, tedy plavba za novými lidmi, krajinami, továrnami. Jedinou
pevnou půdou, v čem se nacházejí, je umělecké ztvárnění pochybností a hledání (také
hudba V. Merty a Dáši Voňkové).
Jejich neklid je
formován klidem a zažitostí míst/společenství, kde zrovna bydlí a pracují. Španělsko
před sociálním i ekonomickým rozvratem, staré kino již brzy po 90 letech
každodennosti v nové době promítat nebude a Továrna na filmy, FOMA, nemá
jistoty přežití v digitální době vůbec žádné.
Na pozadí těchto
dějinných zlomů a nástupu digitálního věku se naši dva hrdinové schovávají ve
starých časech, které pomalu končí. Možná právě proto, ironií osudu, svůj osud
splynou ve starém dvojtaktním minibusu, odjíždějícím do nekonečné černoty, minulosti
a zároveň budoucnosti. Do budoucnosti vztahu dvou mladých lidí, kteří si v onom
novém světě budou muset poradit, mít se rádi i přes to, že je bude obklopovat
množství deziluze a srabství lidí, které měli rádi.
Toto období náš
film už nezpracovává, konec nechává na představivosti diváka.
Na jeho pocitech,
pochybnostech, strastech i radostech.
Charakteristiky postav
Maya je dívkou
fyzicky přitažlivou, neprůraznou, nebořící. Za to však pozorující, přející a
neubližující. Z pražského pohledu možná i hloupou a naivní. Její vnitřní svět
je však pochybující a díky tomu i bohatý a empatický, či alespoň neurážející
lidi zcela jiného vzezření a typu chování (dělnice továrny a či obsluha
Jednoty).
Matěj není
srovnán sám se sebou, není srovnán se svými schopnostmi, své úspěchy má potřebu
heroizovat i zesměšňovat zároveň. Skrze svou neupřímnost sám k sobě je obtížné
pro okolí jej přijmout. Je však pro jeho okolí obtížné jej i nepřijmout a
protože všem těm jeho pocitům a pochodům a záchvatům veselí i smutku nerozumí,
setkání s ním zjednodušují na ono... No to je prostě Matěj.
Mají jej rádi, i
přesto, že svou neomaleností a rychlostí komunikace a nedomýšlení důsledků urazil
a naštval snad všechny. Díky tomu však urazil i letité imbecily, proti nimž si
nikdo nic netroufl. Tyto silné skutky a odvaha vždy prezentovat svůj názor, i
když je mnohdy hloupý a trapný, si nakonec
získal přízeň nejbližšího okolí (a kamaráda Tomáše, který s ním chodí na
škopek).
Španělsko mu
přineslo jedno velké osvobození. Spoustě jeho blbým kecům nikdo nerozumí. Ani
jeho chlubení nikdo nerozumí. Ztrácí svou veškerou identitu a k jeho vlastnímu
překvapení buduje identitu zcela jinou, než za koho jej mají doma.
Je z něj přející,
nekonfliktní kluk, procházející si etapou života, kdy díky jaz. bariéře nikdo
nerozumí jemu a on stejně tak nerozumí nikomu. To jediné, co může dát a
přijmout, je lidský úsměv a náznak porozumění.
Je jeho velkým
štěstím, že potkává Španělku, tradiční katolickou španělskou rodinu a přijímají
jej v mnohých rodinách za svého. Přitom jim Matěj nepřinese žádné výhody, po
Erasmu odjede domů. Ve Španělsku já jemu, on mně, neplatí. Naopak. Matěj, díky
kinu Cine D`or, amatérskému filmaři Pau Maldonadu a rodině Sereny nachází sám
sebe.
Když to vše, co v
životě hledal, nachází, získává nabídku na práci ve španělském filmovém
archivu, všeho se vzdává. Moře, tepla, kamarádů, slečny. A vrací se do Česka.
Kde je tma, zima, chlad. A jedna holka stopující v Olomouci.
A mnoho smutku. A
mnoho minulosti...
Přesto však by
film měl být stále přes tyto pochyby a smutek filmem pozitivním. Ty zážitky, ty
neklidné základy a stálé hledání jsou totiž jedinou smysluplnou věcí, která
nás, tak jako písně V. Merty, posunují vpřed.
Tiky či jiné rysy postav
Maya je nefotící
fotograf. Mající foťák a kapesník vždy po ruce. Je totiž alergik, často
marodící a často nachlazený. Skrze svou drobnou postavu budí i
v dospělosti soucit hodný dítěti. Skrze svou drobnou postavu dává šanci i
v dospělém věku skloubit dva protichůdné požadavky dospělých kluků. Mít
holku mentálně zralou, ale vzezřením stále pubertální.
Svůj výškový a
drobnostní handicap kompenzuje někdy až děsivou upřímností k lidem
neupřímným a zdánlivě litujícím či snažícím se jí předcházet a pomáhat, protože
je „tak maličká a roztomilá". Ze své fyzické podstaty však umí i mnohé vytěžit
a nebrání se darům a pomoci, zvyšující její bezstarostnost a komfort.
V domácím
prostředí o sebe moc nedbá, chodí rozcuchaná, ve starém pyžamu, kašle na
konvence, chlastá, co lednice dá (což je v ostrém kontrastu vůči očekávání
od tak drobné dívky). Pokud však míří do společnosti, nějaké neskrčené šatstvo
ve svém mrdníku vždy najde. Maya je zkrátka usmrkaný bordelář s věčně
dosmrkaným špinavým plátěným kapesníkem, bordelář, který se umí dát čas od času
do kupy a chodit do společnosti upravená, čímž prožívá jistou fikci a
očekávání, která ve svém okolí falešně, avšak pro ni osobně zábavně, vzbuzuje.
Maya je bytost inteligentní, zdrženlivá, spíše pozorující a málo mluvící. Svým
většinovým mlčením nechává vyniknout a spíše pozoruje lidi ve své blízkosti.
Nechává je říct to, co chtějí.
Matěj je
nešikovný ve sportu, zdatný však v hudbě a technice. Díky převaze
feministických učitelek na základní škole pohrdá galantností k ženám,
neboť ji zpravidla vyžadovaly vesnické agresivní buchty, toužící nikoli po
rovnocenném vztahu, ale po ponížení muže. Číší z něj lhostejnost
k závisti a pomluvám okolí, je workoholikem, pro kterého je podstatný
posun věcí vpřed, i za cenu, že onen posun bude zcela špatným směrem a nadělá
více zmatku, než užitku. Dokáží jej dojmout a uhranout dívky drobnějších
postav, nebojících se techniky či řízení auta. Jsou mu sympatické činy, a to
jakékoli. Je nervózní, pokud se kolem nic neděje. A snaží se vytvářet
prostředí, ve kterém se něco děje.
Jeho bezohlednost
jej občas dožene k pochybám, depresím a snaze obnovy nějakého citu či
empatie k lidem. Matěj je kluk citlivý i sprostý zároveň. Ač se chová
extrovertně, je silným introvertem, nepouštějícího k sobě city druhých.
Nebo přesněji, bojící se citů a lásky ostatních. Svět je pro něj fikcí a do
fikce se tedy počítá i láska. Tu sice vnímá, nějak opětuje, ale ze všeho nejvíc
se bojí své vlastní manipulace s lidmi kolem něj. A proto, když mluví,
plave po povrchu, nerad prezentuje své názory, neboť má pocit, že žádné nemá.
Má však talent pro rozvíjení absurdních situací a v neustálém matení svého
okolí. Má bytostně rád film a otevřené konce. Má bytostně rád film, který nic
neobjasní, ba naopak, vyvolá spoustu dalších otázek. Má bytostně rád hudbu,
která způsobí totéž. Má pocit, že smysl se nachází v abstrakci každého
z nás a právě pomocí hudby se do vlastní abstrakce a vlastního vesmíru
dokážeme položit.
Ostatně, to je i
jediná poloha, na kterou balí holky. Za pianem po pár pivech. Jinak je totiž
neupřímná náladová rýpavá sketa, pokud je dohnán okolnostmi ke komunikaci se
světem. Nemá rád změny a zároveň jej děsí život beze změny.
Proto se hlásí na
Erasmus. Protože ví, že udělal tolik průserů na škole, že se stejně nikam
nedostane. Ale... nakonec dostane. A je nucen svůj život alespoň na chvíli
prožít úplně jinak a znovu najít sám sebe.
Typický rys - rád
opíjí své přátele a je rád, když jsou lidi kolem něj veselí. Nechce rozumět
světu a zároveň jeho prchavost zachytit a alespoň na pár minut udržet. Trpí,
když vidí zástupy drobných, krásných, skoro vyslečených Španělek ve všech
ulicích, do kterých se vydá. Ve všech barech, do kterých se vydá. Na každé
pláži, na kterou se vydá.
Fascinují jej
svobodné komunity. I ty legrační, trampské. Má rád lidi, kteří se umí
vyjadřovat neverbálně (mimi, malíři, muzikanti). A obdivuje filmy Jima
Jarmusche.
Chtěl by žít
život Jima Jarmusche. Avšak... ví, že takový život jej nečeká. Že je spíš jeho
hercem, než režisérem.
Rebecca je
nevyrovnaná malířka, ženská kopie Matějova. Obdivují se a ničí se navzájem. I
inspirují. Je věčně špinavá od barev a zakypaná zeleninovými polívkami, které
tak ráda vaří, dokud se nezaserou všechny trysky plynového sporáku. Poté, místo
toho, aby sporák vyčistila, jí čerstvé zeleninové saláty a pomeranče. Svět už
je takový. Pokud někdo jiný sporák vyčistí, začne zase vařit své oblíbené
polévky. Dokud zase nezakype všechny plynové trysky a nezačne znovu jíst
čerstvé zeleninové saláty.
Raquel je stará
pana. Moc o sexu mluví, díky čemuž skoro nesouloží. Je předurčena do role věčně
veselé, extrovertní, vnitřně však posmutnělé, kamarádky. Která naději, že potká
toho správného chlapa a najde si dobrou práci, stále, ani ve 40 letech, ještě
nevzdává.
Bagetář si
nepřipouští k tělu stav své země. Proti kebabovým islamistům bojuje
posledním večerním tradičním španělským bufetem se španělskými bagetkami a
salátovými závitky. Není ekologický, není vegetariánský, je to prostě Španěl,
který otevírá až v 10 večer, zavírá v 6 ráno a jak sám tvrdí,
v době, kdy jeho děti rostou, on spí nebo vyrábí bagety. Má rád pozitivně
smýšlející lidi a dobré jídlo. Když jej jeho práce přestane bavit, svůj bufet
neotevře.
Tak a teď se můžete vydat do čtení scénáře:
http://postreh.com/phprs/download/maya_9verze.pdf