Druhý den festivalu patřil studentům JAMU a již podruhé kvartetu
Bozzini. Závěrečným pojetím koncertu jsem byl naprosto nadšený.
Ovšem část
první byla opět přínosná spíše hudebním vědcům, než širokému
publiku.
26. 3. 2009 19:30 Dvorana VUT v Brně
Nejprve Vám trochu Vám přiblížím kvarteto Bozzini.
Jak už z formace vyplývá, tvoří jej 4 členové:
Clemens Merkel - housle
Nadja Francavilla - housle
Irene Bozzini - viola
Isabella Bozzini - violoncello
Kvarteto se dalo dohromady v roce 1999, a to se záměrem věnovat se soudobé a experimentální
hudbě. Za 9 let existence soubor provedl premiéru více než sta skladeb. V rámci
festivalu Expozice nové hudby se spojily jejich síly se studenty JAMU. A řekl
bych, že účast mladých, skromných muzikantů, je hlavním hybatelem úspěchu
čtvrtečního večera. Nemám totiž příliš rád, když někdo staví svůj
význam na vážnosti projevu. Mám dobrý pocit z usměvavých studentů.
Nikoli už z hudebníků, kteří kvůli tomu, že toho museli hodně nadřít,
se teď tváří jen kvůli spousty hodinám nad houslemi za uctívání hodný
artefakt. Asi teď opět pobouřím obecenstvo, které se cítí také trochu více
povýšeno nad traktoristou, který chce mít jen dobrý pocit z vystoupení a
ne si připočíst další bodík účastí na něčem považovaném v kruzích
"znalých" za vystoupení na výši.
Ale to už je hodně o osobním vnímání a můj vybudovaný odstup od lidí,
kteří se považují za umělce a také odstup od posluchačů, kteří se považují
za chápavé posluchače. Co Vám mohu zaručit, je to, že by tato tvorba neměla
šanci uspět v naší soutěži Gramodeska, a to přesto, že je žánrově
velmi otevřená.
Navzdory opětovnému vrzání uskupení Bozzini, které si přišli
poslechnout také pedagogové katedry muzikologie Univerzity Palackého, jsem měl
z toho večera velmi pěkný pocit. Vzhledem k tomu, že už jsem se smířil s
aktivní účastí klikacích opic tvořících tuc tuc na počítači, kteří
se mimochodem taky považují za umělce a s přihlédnutím na fakt, že i EVA
a VAŠEK jsou většinou lidu uznávanou součástí hudebního světa, si říkám,
proč by nemohli mít své vyznavače i interpreti zdlouhavých, falešných tónů,
kompozicí, které směřují odnikud nikam.
Dáša Voňková je také všeobecně známou a uznávanou, silně
alternativní a experimentující autorkou. Na ENH2009 můžete také vidět
hraní na kytaru pomocí smyčce, jenomže, Dáša Voňková stále dodržuje
minimálně to, aby, když už se pohybuje ve zcela neznámých harmoniích, tak
se dostávalo souzvuku a ne zcela zřetelných disonancí, které u skupiny
Bozzini vysloveně trhají uši. Posunutí jen o pár centů níž, aby dva tóny
neladily a v mém uchu se třely vibracemi, to je děs. Je daleko těžší
vytvořit zajímavou skladbu, aby nic nekopírovala a přitom se dala
poslouchat, než se rozhodnout falešně vrzat a protože zatím k tomu nemělo
moc lidí odvahu, začít se tvářit jako originální umělec.
Když se vrátíme zpět k paní Voňkové - i v albu Voliéra (2003) nastávají
okamžiky dlouhých "vrzavých tónů". Jenže zde je to zajímavým
cca minutovým zpestřením a pak zase nastává zajímavá kompozice, zajímavé
harmonie a rytmy. Ovšem dnešní "noví" alternativní umělci představení
na ENH postrádají rytmus, ladění, pestrost - změnu. Představte si, že
posloucháte vrzání tří tónů celou hodinu. Navíc se skladby od sebe takřka
neliší.
Tak a teď k závěru večera, kdy vystoupili také studenti JAMU. Bylo to
kouzelné především pro velmi atraktivní nápad rozmístit muzikanty po celé
Dvoraně VUT a nechat lidi volně kráčet mezi nimi. Dokonce mi přestalo
vadit, že jeden tón se držel klidně půl minuty a začal jsem nasávat
energii té spousty mladých lidí. Poslední minuty tak patřily provedení
skladby Jamese Tenneyho: In large, open space.
Bozzini
Tomáš Kučera, duše festivalu
Pohled do publika - konec první části koncertu
Lenka Krupková - profesorka Katedry muzikologie Univerzity Palackého (tato paní
mě před rokem trápila na talentových zkouškách)
A zde už se připravuje koncert ve spojení se studenty JAMU
Poslední část večera v plných obrátkách...
Lucie Vítková (JAMU)