Star... něco

Autor: Jakub Raida <jakub.raida(at)seznam.cz>, Téma: 4) Film, Vydáno dne: 14. 08. 2007

...Trek, Wars, Craft, Fleet, Lance, Troopers

Různ&eacute; seri&aacute;lyKdysi, před objevením Ameriky, kdy byly věci jako kompas nebo kartografie teprve hudbou budoucnosti, snili snílci, co asi tak za úžasné kraje leží za modravým horizontem a jaká dobrodružství by se tam dala zažít. To je už ale minulost – povrch naší planety známe jak své boty, čili snílkům zbývají dva směry – dolů a nahoru. A ruku na srdce, co je zajímavého na pár tunách kamení a kovů (i když třeba film Jádro byl celkem zajímavý)? Kdežto hvězdy… Neskutečné dálky, exoticky znějící latinská jména, hvězdokupy, nebuly, supernovy, černé díry, trpaslíci, obři, galaxie, mračna, souhvězdí a dál. Už Verneho zajímaly tyto problémy, ale teprve až Gagarin dosáhl exosféry, roztrhl se na uměleckém poli pytel s hvězdným prachem. Začali s tím Sověti, kteří najednou jako šílení tiskli knížky pro děti, jako třeba Šest dnů na Luně jedna. Co na tom, že tam byla propaganda, ta byla tehdy všude, tím si nikdo nenechal kazit zážitky. A pak všechny děti věděly, co je první kosmická rychlost, úniková rychlost, sluneční koróna a jaké typy skafandrů se používají v Sovětském svazu. Pak odstartoval Glenn a později jsme se prošli po Měsíci – tehdy zachvátila vesmírná horečka i západ, který měl navíc pro financování filmů a seriálů větší zdroje než Slované. Tehdy spatřil světlo světa Star Trek, který od té doby běží přes čtyřicet let a je stále natáčen nový a nový. Star Trek byl už tehdy výjimečný, nejen svými efekty, kvůli kterým dnes neprávem sklízí posměch, ale také tím, že scénáře tehdy psaly současné velké hvězdy americké sci-fi literatury – později byli vystřídáni stálými scénáristy, což sice vedlo ke kontinuálnějším příběhům, jaké jsou například v nejnovějších sériích, naopak už to však nebylo tak lákavé pro příznivce hard science fiction. Úspěch Star Treku následovaly další seriály, různé kvality – jedním ze známějších seriálů je Star Gate, který byl odstartován úspěšným filmem s Kurtem Russelem. Přiznávám se, že tento seriál mi do noty nikdy příliš nepadl, jednak proto, že vzali hlavního hrdinu z MacGyvera a jednak proto, že nemám rád, když někdo místo aby vymyslel vlastní originální mytologii, zneužije té skutečné, čímž ji jednak překroutí a jednak se stává snadno předvídatelným (tohle mi osobně vadilo i na jinak dobrém Harrym Potterovi). Obživení se dočkal i další seriál z pera Gene Roddenbera (tvůrce Star Treku) a to sice Andromeda, která na rozdíl od vize spořádaného vesmíru Star Treku předkládala velký chaos, kterým proplouvají různé tulácké lodě bez domova a kde síla rovná se moc. Andromeda, přestože nabídla divákovi vypracované bicepsy Kevina Sorba, nebo vnadné vnady Lexy Doig, sklidil mezi kritiky spíše neúspěch. Následovala spousta dalších seriálů, ať už spíše vážně míněných jako Battlestar Galactica a Babylon 5, nebo spíše parodujících jako Red Dwarf. Zvlášť bych se pozastavil u seriálu Firefly, který podle mě mezi ostatními podobnými vyniká. Vymyslel ho Joss Whedon a umně v něm skloubil sci-fi s westernem a ještě mnoha dalšími originálními prvky, netradiční posádkou a jejich různorodými osobnostními charakteristikami. Seriál se u nás prakticky nedá dostat, jeho čtrnáct dílů, po nichž byl producenty zastaven, je však zakončeno velkorozpočtovým filmem Serenity, který je i u nás normálně v půjčovnách. Nevznikaly však jen seriály, ale i filmy – téměř každý úspěšnější seriál provázel alespoň jeden film, Star Trek si například může na konto připsat celkem dvanáct celovečerních filmů. A někdy vznikaly přímo filmy – například kultovní Star Wars. Kdysi jsem četl jeden článek, kde bylo srovnáváno poselství Star Treku a Star Wars. Star Wars bylo vyčteno, že jsou despotické, že většinu moci má v rukou jedna elitní kasta Jediů a že cenu mají jen některé životy, těch bohatších lidí, pročež bylo například Darth Vaderovi symbolicky za vše odpuštěno, i když vyhladil celou planetu Tatooine. Naproti tomu stavěl rozumnou a demokratickou vizi Star Treku. Především však autor nepochopil hlavní rozdíl obou filmů, a to sice, že Star Trek je sci-fi, tedy reálná vize politiky, techniky a vůbec pokroku budoucnosti, naproti tomu Star Wars je fantasy, ve které jde v první řadě o příběh a atmosféru. Postupně přišly další vize vesmírných společností a jejich příběhů – Flash Gordon, Wing Commander, Star Craft, Aliens, později Aliens versus Predator. Zajímavým počinem byla také například Pitch black s obdivovaným i zatracovaným Vinem Dieslem. Nesmírně atmosférický film podává vizi velmi temného vesmíru, později na ni navázal další film Chronicles of Riddick. Rovněž bychom neměli mezi tento žánr, později nazvaný jako Space opera, zapomenout zařadit známý počin Luca Bessona Fifth element, kterým se Francie vyšvihla ve filmařském průmyslu na roveň USA a GB, nebo třeba Starship Troopers, kteří vznikli podle slavné knihy jednoho z největších amerických sci-fistů R. A. Heinleina a kteří přinášeli lehce satirickou vizi militantního vesmíru.