Hudba na Radiožurnálu - pohled mladé generace
Autor: Histes <magazin(at)postreh.com>,
Téma: 2) Hudba,
Vydáno dne: 01. 03. 2010
Svitla naděje na lepší a otevřenější časy v Českém rozhlase, proto jsem poslal tento dopis lidem, kteří mají co dočinění s hudební složkou Radiožurnálu (včetně prozatímního ředitele Českého rozhlasu).
Vážená paní Hikelová,
v dnešním Hydeparku ČT24 Vás prozatímní ředitel několikrát spojil s
osobou, která se snaží postupně měnit hudební složku na Radiožurnálu.
Jinak by mě nenapadlo napsat přímo Vám.
Ve spolupráci s Vltavou děláme hudební projekt Gramodeska, který je
otevřen všem žánrům a rozlišuje hudbu pouze na tu, která vás upoutá a
naopak, kterou si raději podruhé nepustíte. S projektem sympatizuje i
Marek Eben, Iva Bittová, Vlasta Třešňák a mnoho dalších, ale to teď
není podstatné. Na společných koncertech jsme debatovali na téma
Radiožurnálu a jeho hudební složky.
Vzhledem k tomu, že v dnešním Hydeparku zaznívaly mnohdy až radikální
názory, že by se měla hudba na Radiožurnálu úplně zrušit, rád bych na
toto téma reagoval i s postřehy, které mám jak od našich mladých
soutěžících, tak od porotců soutěže a v neposlední řadě zmíním i ty
svoje.
1. Rušit hudbu na ČRo 1 je nesmysl. Písničkový předěl je dobrý jak pro
hosty ve studiu (pro domluvu dalšího směřování rozhovoru), tak pro
posluchače - víme, že nikdo neudrží pozornost věčně.
2. Otřesná hudební složka není otřesná na 100%. Byla by hloupost dělat
generační výměnu vysílané databáze. I mladá generace poslouchá soul
Marty Kubišové, má ráda Neckáře a nepohrdne ani zajímavými kusy
Olympicu. A například Jarek Nohavica dokazuje, že neexistuje až tak
hudba generační, ale úspěšná nebo neúspěšná. Bohužel nás Radiožurnál
taky z velké části krmí dnes už zvukově směšným discem 70. a 80. let -
a to je právě čas, kdy jej možná polovina lidí ztlumí, přeladí, nebo
vypne rádio. Řešením není ani zrušení hudby, ani radikální zásah, ale
vyřazení nevkusných písní a doplňování vysílací databáze příjemnými,
chytlavými ale zárověň alespoň trochu kvalitními nahrávkami.
3. Mít v rukou možnosti ovlivnit směřování ČRo 1, jako první vytvořím
porotu podobně jako v naší soutěži, sestavenou z lidí, kteří něco ve
světě hudby dokázali a kteří by jistě svedli vyselektovat největší
bludy hudební databáze a naopak navrhli zařazení dalších písní s
ohledem na široké spektrum posluchačů. Systém, kdy si vyberete vzorek z
lidu, není správný, protože rozhlas by měl povědomí lidí o skladatelích
a interpretech rozšiřovat zařazováním nových skladeb do vysílání a ne
spektrum ještě více zužovat průzkumy, co se lidem líbí z už
preselektované vysílané databáze nenabízející skoro nic zajímavého za
posledních 20 let. Ve své době nebýt Houpačky, spousta dobrých
muzikantů by se vůbec neproslavila, dnes byste patrně nevysílali ani
hity Petra Nováka atp. Dejme tomu, že se v 60. letech choval rozhlas
ještě rozumně, talentovaní lidi se časem do vysílání tak či onak
dostali. A z toho těžíte dodnes, vaše střední posluchačská generace.
4. Proč prchá mladá generace od Českého rozhlasu? Protože jste už
spoustu let neinvestovali do své budoucnosti. Neumožnili jste spoustě
mladým lidem seberealizaci tím, že byste jim dali šanci nasazením
jejich tvorby. (Vltava je v tom ovšem poslední dobou pružná, ale ta
nedělá z vysílaného materiálu hity, které budou základem pro vysílací
databázi na další roky.) Je třeba si uvědomit, že hudební hnůj tu byl,
je a bude. Proto generační výměna hudební složky není řešením. Jestli
chce někdo poslouchat sípající dead metalisty, tak rozhodně nezapne
Český rozhlas a věřím, že zrovna tyhle směry nejsou v jeho hledáčku.
Stejnou generační díru mají i velká hudební vydavatelství, která se
dostala do podobně začarovaného kruhu. V podstatě od Michaela Jacksona
už neměla odvahu prosadit nové talenty a vzhledem k tomu, že rádia byla
často (logicky) propojena s hudebními vydavatelstvími a i ta přestala
protlačovat nové směry, nové talenty, dopadl stejný problém i na rádia.
S mladší generací hudební vydavatelství velmi rychle ztrácí svou moc
(zachraňují je především reedice starých věcí pro své starší
zákazníky). Český rozhlas ale stejnou cestou jít nemusí a stále se může
začít pomalými krůčky mladším ročníkům přibližovat a investovat tak do
své budoucnosti. A mohli byste využít i našeho hudebního projektu,
který koncentruje už 3 roky mladé talenty z České republiky. Každý
ročník přinese minimálně jednu píseň, která by se mohla stát oblíbenou
i pro široké spektrum posluchačů Radiožurnálu. Pro něj by to byla dobrá
reklama, že si hudební dramaturgie nesedí na vedení a pro mladé autory
jasná šance, že se do vysílání ČRo 1 mohou skutečně dostat i na základě
talentu. Radiožurnálu chybí otevřenost, kterou podlě mě má Vltava nebo
Proglas a tím si budují jak k posluchačům, tak k samotným lidem z
kultury vřelý vztah a dobrou pověst. Veřejnoprávní rozhlas by měl více
podporovat dobrou hudbu (jasně, je to subjektivní, ovšem aktuální stav
přináši poměrně jednobarevnou subjektivitu - a to kritickou) a míň
sledovat zájmy hudebního byznysu - což je něco zcela odlišného, než
samotná hudba.
Chtěl bych Vám tímto navrhnout spolupráci na třetím a mezinárodním
ročníku Gramodesky, kde byste mohli udělit například Cenu Radiožurnálu
jedné z úspěšných skladeb soutěže a ta by se následně dostala za odměnu
do vysílání. Bylo by to určitě pozitivní gesto ke generaci, kterou
zatím ztrácíte zcela zbytečně. Ze situace se teď poučila i OSA, která
za náš projekt zaplatí všechny autorské poplatky a také odmění
nejlepšího soutěžícího finančním příspěvkem 15 000 korun. V Petrofu
jsou rovněž mladí a zapálení lidi, kteří nám pomáhají projekt
financovat. Náš projekt se snaží pokřivenost hudebního průmyslu alespoň
trochu měnit - a porotce tento počin natolik zaujal, že strávili
posledním ročníkem a jeho hodnocením několik dní bez nároku na honorář
- protože jim to přišlo jako zajímavá věc. Pokud Vás náš projekt
zaujme, budeme rádi, když se zapojíte. Z poslední doby mám pocit, že se
prolamují ledy a je zájem se situací v Českém rozhlase něco dělat. Já
se pouze místo pouhého nadávání někde u piva snažím věci posunout dál
od stolu a věřím, že zpětná vazba z naší strany Vám alespoň k něčemu
bude.
S pozdravem
Richard Vacula
vedoucí skladatelské soutěže Gramodeska, www.gramodeska.com
student fakulty elektrotechniky na VUT v Brně a člen Rady mladých
Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS - Kuře dětem, Připoj se a
spousta dalších aktivit)
Kopii jsem poslal i panu prozatímnímu řediteli, jeho dnešní vystupování
v pořadu Hydepark, ale i v Krásných ztrátách, se mi líbilo.