Námět na literární scénář celovečerního filmu

Autor: Histes <magazin(at)postreh.com>, Téma: 4) Film, Vydáno dne: 07. 10. 2011

Jednou chci natočit film. Napsal jsem námět a spočítal si, kolik by to v ideálním případě mohlo stát. Daleko lepší by byly ne dvě, ale tři kamery na place, ale tím i vyšší spotřeba materiálu a vyšší celkové náklady...



Film začíná rozprašováním popela (partnerky a mamky 12 leté dcery, nevysvětleno o koho jde). Začátek filmu důvody ani příběh umírání ženy nevysvětlí, útržky se k divákovi dostanou až formou vzpomínek, jakožto sekundární příběh během linky aktuální.

Hlavní postava (otec) byla vyhozena z pozice hudebního dramaturga v Českém rozhlase, protože se jeho práce neslučovala se zájmy hudebních vydavatelství. Je odsunut na bezpečnější místo – zahraničního zpravodaje.

Během svých cest zachytí soutěž orchestrů, odlesk divadla i pokusy o natočení studentského filmu. Podvědomě s ním stále cestuje jeho žena, kterou si nese ve vzpomínkách.

Často je upoután ke svému notebooku, aby připravil nová stanoviště a novou práci. Pro zpestření se stává i učitelem povinného letního kurzu na jedné univerzitě, kde pozoruje zatvrdlost některých učitelů a alespoň částečně svou otevřeností přináší nové pohledy a názory mezi své žáky.

Z místa na místo s ním putuje jeho 12 letá dcera, gramofon a staré desky.
Pokud může, zahraje si na klavír, čímž otevírá nové světy, nebo paralelní příběh (a přináší prostor pro filmařský experiment). V těchto fázích filmů by se mělo propojovat živé i mrtvé, což hlavní postavu fascinuje a svou fantazií dává prostor všemu, co by jen člověka mohlo napadnout. Častým symbolem je  utíkající dítě-kluk v dešti hledající bezpečný úkryt, nebo svou lásku… do těchto pasáží svým hraním na klavír hlavní hrdina promítá svá přání, ale i svůj strach a smutek.

Stále pochybuje nad svou myslí a snaží se ji uzemnit a zbavit ji neustálých návratů do minulosti. Myšlenkové proudy, děsy a běsy, ke konci filmu symbolicky „vyslyší“ i jeho zesnulá žena a objeví se u klavíru, aniž by si toho všiml… uklidní jej, aniž by to tušil… v tu chvíli přichází i dcera a zopakuje totéž, co řekla mamka (ale nikdo ji pochopitelně neslyšel). Možná už je čas vrátit se domů…

Každý z nás má  v sobě kousek někoho druhého, kterého měl rád… tento závěr by to měl symbolicky dokládat…

I když hlavní hrdina nikdy nezíská zpět to, co měl rád, stále bojuje se svými psychickými stavy. Zároveň se snaží vykonávat svobodně svou práci, působit sympaticky a sebejistě, ačkoli je křehký jako krabička zápalek. Nakonec si však uvědomí, že putováním z místa na místo svým vzpomínkám neuteče a schizoidní (citlivý a zmatený) zůstane napořád. Musí se však držet alespoň jednoho pevného bodu, co mu v životě zůstal – své dcery – a vyhovět jejímu přání -  vrátit se domů.

Hodiny tikají, nic se neděje. Zprávy, noviny, čaj a kafe.
Rodina od rodiny a nikde se nic neděje. Všichni sedí na stejném místě, jen svět se hýbe.
Vítejte zpět, v České republice.

Sedí a přemýšlí… a sedá zase za klavír.
Zase běží kluk v dešti, ale tentokrát narazí na jednu promoklou holku vracející se z kina…

Zvonek, odejde od klavíru a otevře dveře – a tam stojí ten kluk, který stále někam utíkal a jeho promočená dcera.


Technické poznámky:
Současnost a minulost budou jednoduše odděleny barevným tónem. Přítomnost ve studených barvách (do modra), minulost v teplých barvách a více do sépie. Představy při hraní na klavír černobíle, pronikání postav z minulosti do současnosti kombinací barvy a ČB (proložení barvy a ČB, černobílá část – postavy točené vysoce kontrastně s bílým pozadím ve stejném úhlu a vzdálenosti, jako původní barevný záznam. Poté jednoduché překrytí dvou filmů a tím vložení černobílé postavy do barevného filmu…

Předpokládaná délka filmu: 80 minut
Hrubá délka pro telecine přepis ve 2k (Barrandov): 180 minut --> 30 000 korun
Natočeného materiálu: 200 minut = 2,2km --> 34 000 korun.
Vyvolání materiálu (Barrandov) 200 minut: 19 000 korun.
Předpokládaná doba natáčení – jeden měsíc

Filmový materiál:
16mm film
ČB: Fomapan R100 nebo Orwo UN54, volání jako negativ, 12Kč/metr
Barva: Kodak Vision, negativ, 17Kč/metr

Filmová technika
2x 16mm kamera Arriflex za max. 60 000 korun
2x anamorfické předsádky max. 10 000 korun
Světla, baterie: 20 000
Benzín + generálka Barkase 40 000 korun
Editační stůl 20 000 korun
Jídlo, ubytování 50 000 korun

Mikrofony a zařízení pro záznam zvuku máme.

Mobilní štáb (bez herců)
Režie 1x
Kamera 2x
Expozice + klapka 1x
Osvětlovač 1x
Zvuk 1x

Herci neherci a štáb by musel pracovat zdarma a pro radost, jinak to natočit nejde…
Celkový rozpočet: 283 000,-, včetně polštáře 300 000 korun.