.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

 .: Online
Stránku si právě čte 59 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Puzzle jménem život

Manik - Názory - 05. 10. 2006 - 2578 přečtení

krizmaly.jpgúvaha nad lidskou existencí a nad otázkami víry...



Kdysi, je už to dávno, se mne kdosi zeptal: „Věříš?“
Řekl jsem, že ano.
„V koho?“
„V sebe.“ odpověděl jsem.

Je zajímavé, jak se lidé mění. Mění se obal a mění se, nebo alespoň měl by se měnit, i obsah – duše, mysl, vědomí, nazvěme to jak chcete.

kriz.jpg


Nedávno se mne kdosi zeptal: „Věříš?“
Řekl jsem, že ano.
„V koho?“
„V Něj“ odpověděl jsem.

Změna? Zdá se nepatrná, vždyť změněno jen jedno zájmeno… A přesto změna obrovská, pro mne životní.
„Jak se člověk může otočit o 180º během pár let?“ ptáte se?
Chyba. Neotočil jsem se. Šel jsem dál. Šel a hledal návod, jak žít, jak tu skládanku života poskládat. Poznal jsem, ne hned, nýbrž postupně, že mi v tom puzzle života něco chybí. Dílek? Nikoli.

Chodíme světem a je pro nás obyčejný. Je normální, že ráno nás vzbudí budík, nesnáším ten zvuk, vstaneme, někteří s velkým sebezapřením, uvaříme čaj či kávu a dál, dál, dál, každý podle svého gusta… A pořád někam spěcháme, něco vyžadujeme, chceme a vše kolem nás nám přijde normální, samozřejmé…
Pak nám jednou dojde, snad, že to není normální, obyčejné, samozřejmé… že je to dokonalé, až nepravděpodobně dokonalé. A najednou něco chybí.
Čtete tuto úvahu, předpokládám na PC, nějaké elektrony vytváří obraz na vašem monitoru, chcete posunout níž, mozek vydá signál, nervová síť jej přenese, reaguje skupina svalů, pohnete myší, signál se přenese do PC a kurzor se pohne… a nikdo z vás nad tím neuvažuje, ani já běžně ne… A teď se nad tím zamysleme ještě jednou. Kolik milionů procesů muselo proběhnout při tak obvyklé činnosti, jako je posun kurzoru. Je to normální… a dokonalé.

„Věříš?“
Ano věřím. Věřím, že člověk není schopen dokonalosti – sám ne. Vždyť pojem dokonalost ani nechápeme…
Dívám se z okna vlaku a všechno funguje, vše okolo mne funguje… Ne to by člověk vytvořit nedokázal. Evoluce? Možná… Ale na základě čeho? Kdo dal podklad, kdo to navrhl?

Věřil jsem jen v sebe… Jak naivní.
Věřím v Něj a věřím, že On věří mi. Věřím i v sebe, v jeden malý dílek obrovské živé a dokonalé mozaiky.

Nedávno se mne kdosi zeptal: „Proč věříš? Jsi tak slabý, že nedokážeš žít bez víry?“
Usmál jsem se a odpověděl mu: „Ne. Jsem dost silný na to, abych věřil.“
Nepochopil…

Co mi dává víra? Cestu… A není to ta z nejjednodušších, nejrovnějších, nejkratších… Ale je to ta pravá…

„Neomezuje, tě víra?“ položil mi otázku kamarád.
Často se setkávám s názorem, že desatero bere lidem svobodu. Odpovím myšlenkou z knihy Malý atlas víry:
    Tak tedy jel jsem jednou se známou autem a dostali jsem se v našem rozhovoru k otázce víry. Prohlásila, že by nemohla být věřící, že je přeci homo sapiens sapines – pán tvorstva, a že by se nemohla nechat omezovat nějakým desaterem. Neodpověděl jsem. Asi po minutě přijížděla ke křižovatce a zastavila na červenou.
„Zajímavé, pán tvorstva a nechá se omezovat jediným světýlkem.“ Pochopila.
    Desatero není omezující. Je to jako s dopravním značením, nedodržujte jej a bude chaos. Ohrozíte sebe i ostatní. Je to základní návod pro život, ale žít jen podle desatera nestačí. Je to jen základ. Máme další morální a etické normy, kterých bychom se měli držet, a neměli bychom je dodržovat, jen proto, že se to má, ale proto, že chceme, a tak by to mělo být se vším. Dělat něco z povinnosti, to umí skoro každý, ale dělat něco dobrovolně, to je umění…


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 04.10.2006 23:16:00     Reagovat    Nový komentář
Autor: [WhiteShadow] - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek:
Hm, tentokráte článek z trochu jiného soudku. Já se tedy musím přiznat, že se mi líbil maximálně. Udělala na mě dojem jeho kompozice, přirozenost, plynulost a v neposlední řadě samotné téma. Čisté myšlenky, které nemusely stavět na kupě těžkopádných argumentů, ale na vědomí odproštěném dogmatických bludů, které nám už dlouho neslouží, ale téměř nikdo z nás to nechce říct nahlas. a vůbec celý článek působí tak nějak svobodně. Jsi-li se svou vírou svobodný, je to dobrá víra, bych řekl.
Když mě se ptá někdo na mou víru, říkám - já věřím v lidi.
Pokud jde o Desatero i některé další křestanské prvky, ..ale zůstanme radši jen u Desatera.., tak to mi nic nedává.., mám li je vnímat jako přikázání od boha, tak to nemůžu..protože bych si připadal nesvobodný..navíc jak je to? nesesmilníš.., nepokradeš, nezabiješ..u každého přikázání může existovat případ, kdy to bude to nejlepší, co můžu udělat..-potažmo menší zlo, (př. - zabít Hitlera a zachránit miliony lidí). Mohl bych Desatero vnímat jako domluvený morální lidový kodex, který vyjadřuje převládající názorové povědomí, ale takhle to lidé nevnímají. Takhle to Mojžíš na hoře Sinaj nevnímal.
Taky píšeš, že si nemyslíš, že člověk může dosáhnout dokonalosti. Já myslím, že jí dosáhnout může. Věřím, že Boha samotného tvoří všechno živé, tedy všechno co má duši a Bůh je jedna velká duše, dokonalá! A tahle dokonalost je tedy naší vlastní přirozeností, naším úkolem a smyslem života je si na naši podstatu a původ jenom rozpomenout.
Kruciš už se blíží půlnoc.., tak to je prozatím vše.
Hodnotím - 1.00

  
Komentář ze dne: 05.10.2006 11:03:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Manik] - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
Děkuji za pochvalu kompozice a vůbec celý koment.

Také věřím i v lidi... Věřím, že lidé jsou schopni konat dobro a dokonce, že každý člověk je dobrý, jen někteří o tom neví, nebo si to z jakési zvrácenosti či slepoty nechtějí připustit...

Zkus destareo vnímat ne jako přikázáni, ale jako doporučení... nevím, jak si myslel to s tím nesesmilníš a případem, kdy je to nejlepší řešení :) jinak opravdu někdy je "dobré" nebo lépe řečeno vhodné přikázání porušit, např v sebeobraně, nebo někdy i lhát je nutné... ale jen velmi zřídka... a upřímně, neznám člověka, který by sem tam desatero neporučil a to v případech, které do těch nutných nezapadají, ale je důležité si to uvědomit a pouvažovat nad tím proč... A vždy jde o to jak to lidé vnímají, jak si to vyloží... a hlavně jestli podle toho žijí...

Napsal jsem, že člověk není sám schopen dosáhnout dokonalosti. S Jeho pomocí to lze... ale vždy máš, co vylepšovat, nikdy nebudeš dokonalý, snad až po smrti splyneš s dokonalostí... Navíc, jak bys v rámci lidských měřítek definoval dokonalost?

Komentář ze dne: 05.10.2006 07:56:15     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - semiramis (@)
Titulek:
Nádherná úvaha, přečetla jsem to jedním dechem a přečtu si to znova. Máš tam krásně popsané posuny v myšlení, myslím, že se to bude lidem hodně líbit.

  
Komentář ze dne: 05.10.2006 10:49:07     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Manik] - Vojta Barta (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
Děkuji za koment. Tak to jsem fajn, že tam ty posuny jsou dobré, neb když jsem to psal, přišlo mi to trochu nenávazné a roztříštěné, ale nakonec jsem to nějak navázal... :)

Komentář ze dne: 05.10.2006 10:40:02     Reagovat    Nový komentář
Autor: [postreh] - Histes [admin] (histes@postreh.com)
Titulek: Názor
Ahoj, když jsem se tě ptal, jestli je bůh dokonalý, řekls že ano, ale ne všemocný. Tato odpověď mě dostala. Dokážeš svou víru obhájit, což oceňuji i já, ateista ovlivněný islámem.

  
Komentář ze dne: 05.10.2006 10:53:58     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Manik] - Vojta Barta (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re: Názor
Ano, Bůh je dokonalý... O té všemocnosti by se dalo diskutovat a je to filosofická otázka, která se řeší již velmi dlouho. Ono je vůbec možné stvořit trojúhelní se čtyřmi stranami? Ne. Je to takový paradox, takže v podstatě bez řešení... Tím, že je definován trojúhelník, nemůžeš jeho definic měnit. Nebo třeba s tím balvanem. On dokáže stvořit neuzvednutelný kámen, ale pak není schopen jej zvednout, neboť by pak nedokázal stvořit neuzvednutelný kámen. Takže opět výrok, který je z hlediska logiky zcela nesmylný...

Komentář ze dne: 05.10.2006 13:47:41     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Ivo-Hary] - Ivo Hary z Náchoda (normalnisilenec@seznam.cz)
Titulek: Skutečně článek k zamyšlení - ale taky propaganda?
Je to napsáno naprosto skvěle. Tohle téma je velice citlivá záležitost a dá se říci, že i částečně intimní věcí každého z nás. Dokázal jsi popsat svoji víru bez náznaku toho, že ta tvá je ta jediná správná a to u těchto témat velice oceňuji. Vše podstatné již bylo řečeno výše. Docela bych uvítala, kdyby Hary napsal něco podobného o budhismu, tohle učení je mi velice blízké. Nejsem věřící, ale myslím si, že desatero - ten základní kámen křesťanství, obsahuje vše co by člověk měl a neměl dělat a bylo by nám všem lépe. Na druhou stranu když si jeden uvědomí kolik zla se ve jménu různých bohů páchalo a dodnes páchá nemohu prostě věřit v jediného boha, ale v ono TO nad námi, hledáním dobra a síly v sobě a lidech kolem mě. Prostě vše co nás lidi dělá lepšími je dobré ať je to víra v cokoliv. Bla, bla ... končím - poslední dobou jsem nějaká užvaněná :-)))

  
Komentář ze dne: 07.10.2006 10:00:38     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
No s tou direktivností máš částečně pravdu, ale člověk by v těchto otízkách neměl potřebovat rozkazy, mělo by to být jeho rozhodnutí, měla by to být samozřejmost...

Komentář ze dne: 05.10.2006 20:07:55     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Bell] - Běla Polášková (bela2006@volny.cz)
Titulek:
Je to napsáno naprosto skvěle. Tohle téma je velice citlivá záležitost a dá se říci, že i částečně intimní věcí každého z nás. Dokázal jsi popsat svoji víru bez náznaku toho, že ta tvá je ta jediná správná a to u těchto témat velice oceňuji. Vše podstatné již bylo řečeno výše. Docela bych uvítala, kdyby Hary napsal něco podobného o budhismu, tohle učení je mi velice blízké. Nejsem věřící, ale myslím si, že desatero - ten základní kámen křesťanství, obsahuje vše co by člověk měl a neměl dělat a bylo by nám všem lépe. Na druhou stranu když si jeden uvědomí kolik zla se ve jménu různých bohů páchalo a dodnes páchá nemohu prostě věřit v jediného boha, ale v ono TO nad námi, hledáním dobra a síly v sobě a lidech kolem mě. Prostě vše co nás lidi dělá lepšími je dobré ať je to víra v cokoliv. Bla, bla ... končím - poslední dobou jsem nějaká užvaněná :-)))

  
Komentář ze dne: 05.10.2006 20:23:40     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Ivo-Hary] - Ivo Hary z Náchoda (normalnisilenec@seznam.cz)
Titulek: Re: docela by mne to lákalo
Bell, jenže já - opakuji - jsem jen střelený buddhismem, dostal jsem se k tomu přes cvičení jógy, které stejně již nepraktikuji, ono se na těch setkáních tak nějak probíralo obojí. Osobně mi jde o jakousi syntézu všech pozitivních věcí ze všech náboženství, to, v čem se přes značné rozpory celkem shodují, a bez dogmatismů.

    
Komentář ze dne: 05.10.2006 20:41:00     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Bell] - Běla Polášková (bela2006@volny.cz)
Titulek: Re: Re: docela by mne to lákalo
Osobně mi jde o jakousi syntézu všech pozitivních věcí ze všech náboženství, to, v čem se přes značné rozpory celkem shodují, a bez dogmatismů.
V tomhle jsme v naprosté shodě. Já jen ze tvého komentu myslela, že o budhismu víš dost a že by to mohlo být dobré srovnání. Prostě nemám myslet, když mi to nejde, ale napsat bys stejně něco mohl. :-))

    
Komentář ze dne: 05.10.2006 22:11:24     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
No taky by mne docela zajímalo, jak bereš budhismus, něco málo o něm vím, s některými myšlenkami souhlasím... ale pro mne to není ono :) ale na tvůj článek jsem zvědavej, stejně jako by mě zajímalo Histiho šmrcnutí islámem :)

      
Komentář ze dne: 05.10.2006 22:13:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Ivo-Hary] - Ivo Hary z Náchoda (normalnisilenec@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: - tak dobře
Mám domácí úkol - úvaha bude. Ale nevím kdy ...

        
Komentář ze dne: 05.10.2006 22:28:33     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
Super, beru tě za slovo... PS: já jógu nikdy neměl rád, to víš my neprotažení cyklisti :)

  
Komentář ze dne: 06.10.2006 11:04:48     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
Děkuji. jo tak to taky mělo být napsáno... nikomu nemůžeš nutit víru, k víře člověk musí dojít... zlo člověk koná za sebe... jen se za Boha schovává...

  
Komentář ze dne: 06.10.2006 20:54:27     Reagovat    Nový komentář
Autor: [sibyla] - Dana Angels (sibyla@centrum.cz)
Titulek: pro Bell
Ahoj Bell,
mám napsanou taky úvahu o Bohu doma v šuplíku. No tak možná, že s ní někdy vyjdu na světlo. :-)
ahoj
Sibyla

Komentář ze dne: 06.10.2006 20:50:44     Reagovat    Nový komentář
Autor: [sibyla] - Dana Angels (sibyla@centrum.cz)
Titulek: otázka víry
Velice hezky a citlivě napsáno. Četlo se plynule. Moc se mně líbilo, jak jsi u sebe popsal změny ohledně víry.
Pro mě samotnou je Bůh absolutní láska. A autor má pravdu v tom, že lidé, kteří konají zlo se za Boha pouze schovávají. S ním to nemá nic společného.

  
Komentář ze dne: 08.10.2006 17:09:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
Máš pravdu. co jiného by byl Bůh než Láska? :) Láska, milordenství a spravedlnost...

    
Komentář ze dne: 08.10.2006 18:19:46     Reagovat    Nový komentář
Autor: [WhiteShadow] - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek: Re: Re:
Nebo taky proces, změna. život,jsoucno, ..

    
Komentář ze dne: 08.10.2006 21:49:41     Reagovat    Nový komentář
Autor: [WhiteShadow] - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek: Re: Re:
Stínu, tak tady s tebou asi souhlasit nebudu... podle mne Bůh není proměnlivost... Bůh je podle mne právě naopak stálost... PS: nesnažím se jej definovat, možná trošičku :) jen se jej snažím pochopit :)

      
Komentář ze dne: 09.10.2006 06:41:14     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
Stínu, tak tady s tebou asi souhlasit nebudu... podle mne Bůh není proměnlivost... Bůh je podle mne právě naopak stálost... PS: nesnažím se jej definovat, možná trošičku :) jen se jej snažím pochopit :)

        
Komentář ze dne: 11.10.2006 13:35:29     Reagovat    Nový komentář
Autor: [sibyla] - Dana Angels (sibyla@centrum.cz)
Titulek: Bůh
Tady souhlasím se Stínkem. Stálost neexistuje, vše je neustálá změna.
I když vlastně z toho pohledu, že čas není, Bůh je stálý a věčný...:-)
Ale to by bylo zase na jiné zamyšlení. :-)
Každý to může vnímat jak chce, a o to asi právě jde.

Komentář ze dne: 07.10.2006 11:38:24     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Epona] - Martina Králová (Rianon.D@seznam.cz)
Titulek:
Výborný.

  
Komentář ze dne: 08.10.2006 17:11:36     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Manik (bikemanbartik@seznam.cz)
Titulek: Re:
To je jako ve škole :) na výšce budu spokojen i za dobré :)

Komentář ze dne: 26.10.2006 13:14:31     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Sady] - Sadlily (Veranek.f@seznam.cz)
Titulek:
Tak teď tleskám já Vojto!!!! Skvělé!

Komentář ze dne: 26.10.2006 16:51:05     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Jsem rada, ze jsem se k tomuto clanku dostala.
Je napsan hodne dobre - usporny, ale srozumitelny zpusob vyjadrovani a navic autor presvedcil ctenare, ze to neni poza, ze to mysli vazne. Asi tusis , ze s mnoha vecmi nesouhlasim
( s desaterem, s dokonalosti atd.). Muj osobni postoj ma nejake rysy toho, co zde rekl Stin, i toho, co rekl Hary (nedocetla jsem vsechny komentare). Ale prece je muj. -) To bych musela napsat svuj clanek -).

Komentář ze dne: 06.02.2009 21:43:08     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - bazanka (bazanka@seznam)
Titulek: Jste v životě šťastní?
Ahoj!
Je super, že o tomhle tématu se dokáže ještě někdo bavit:). Studuji již několik let lidskou anatomii. Teď se asi každý zhrozí, ale řeknu vám - vlastně je to skvělé se dozvídat, jak je člověk stvořen:) Jde o skutečnou harmonii. Tuto harmonii pozoruji vlastně všude kolem nás:) No řekněte, kdybychom uvažovali že je to všechno výsledek nahodilosti,..cožpak písmenka se sama poskládají a vznikne z toho encyklopedie? Věřím v Něho. Jestli vás zajímá, co prožívám, víte, všechno mi dává smysl, cítím se opravdově šťastná. ano řekne te si, jsem taky šťastný/á, když se mi podaří vyhrát nebo když si koupím nové oblečení.. Ale jak dlouho trvá tohle šťěstí? Týden, den? Čím více poznávám Boha, tím více ho mám ráda a tím více jsme šťastná.
Asi si možná někdo řeknete..cha cha cha, ale je to tak. Je pro mě potěšením vám to říct, neboť mám lidi ráda. Každý si občas položí otázku, Proč tu jsem? Má to smysl? Také si je kladu:) Občas si takhle sednu a čtu si Nový zákon..hodně mi to dává, když se do něho pozorně začtete, nemůžete se od něho odtrhnout..:) Postřehla jsem skutečné praktické rady a nejen to:)
Díky za článek!:)



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz