.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   

 .: Online
Stránku si právě čtou 4 lidé.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Proč se Linux nikdy nestane majoritou na desktopu

Dominik Janků - Názory - 03. 12. 2006 - 4187 přečtení

tux_maly.jpegTřeba také proto, že většina z Vás je líná si přečíst tento článek.


Internetem kolují různé názory o rozšíření Linuxu na běžnou pracovní stanici. Neustále jsme zahrnováni zprávami typu: "tento rok Linux prolomí hranice desktopu" atp. Humorné na tom je, že tento typ zpráv se objevuje každým rokem znovu a znovu. Faktem ale zůstává, že podíl Linuxu na workstationech je menšinový. Dle mého názoru tomu tak bude i nadále. Důvodů pro toto tvrzení je několik a já se je pokusím shrnout v tomto článku.

Pro hledání příčin musíme cestovat do minulosti, konkrétně do doby, ve které se uskutečňuje náš první kontakt s počítačem. Ve většině případů se jedná o dětství (správnost tohoto období zde kritizovat nebudu). Již malé dítě si zapamatuje tlačítko Start, ikonky na ploše a panel aplikací coby neoddělitelný prvek každého počítače. Na základní škole ho pak v tomto poznání utvrdí většinou stejně zatvrzelí učitelé výpočetní techniky. Takový to jedinec pak zavrhne Linux z principu. Proč by konec konců neměl. Své oblíbené herní tituly tam nenajde a příkazový řádek spíše nahání hrůzu než chuť poznávat. Ovšem vždy se najde vyjímka, která potvrzuje pravidlo.

Střední školy a gymnásia jsou již v tomto směru o poznání lepší. Ačkoliv se spíše jedná o pár počítačů, než o učebny, přeci jen je zde kontakt s tímto operačním systémem možný. I když studenty přehlížený. Opět zde narážíme na problém člověka, vycvičeného na tlačítko Start. Obecné podvědomí pak identifikuje tento systém jako exotikum, neznámou věc, které je potřeba se vyhnout. Rozkvět, v pojednání škol, pak přichází až na vysoké škole. Zde jsou již lidé s poněkud většími vnímacími horizonty.

V běžném životě tak Linux přílišné sympatie nevzbuzuje. Jednak je to již jmenovanou absencí herních titulů, které, co si budeme povídat, tvoří v 80% hlavní důvod k vlastnění počítače, a jednak absencí známého prostředí. Nevím, co by si počalo dítě či rodič, kdyby jim někdo řekl, že musí připojit /dev/hda1 na /mnt/win. Zkrátka: Linux vyžaduje vědomosti a myšlení, které neodborné společnosti chybí. Nic na tom nezmění ani velké distribuční giganty jako SuSE, RedHat či Mandriva, které své produkty vydávájí jako user frendly. Neboť i tyto, méně vzdělané populaci určené, distribuce běží na Linuxu.

Ve firemním prostředí je nasazení Linuxu různé. Jedná-li se o prestižní a významnou firmu, většinou v ní také naleznete Linux, v opačném případě nejmenovaný os. Rovněž si nedokáži představit účetní, která pracuje v Linuxu dejme tomu s kancelářským balíkem OpenOffice. Když na ní vyskočí dialog pro uložení souboru, ve kterém bude cesta k souboru uvedena, dejme tomu nestandartním způsobem, hrůzou ji stoupnou vlasy na hlavě. Když se pak odhodlá zavolat na hot line, získá, v tom lepším případě, odpověď typu: vložte disketu, připojte disketu a najeďte do adresáře /mnt/floppy. Chudák zmatená účetní rezignuje - nikde není písmeno A:. Ten samý problém by nastal při instalaci nového programu, kde by nebyla sekvence tlačítek další-další-dokončit.

Jako jedinná možná perspektivní prognóza do budoucna se mi proto jeví snaha asimilovat komerční sféru Windows, open source aplikacemi. Dávám velkou naději balíku OpenOffice, Gimpu, Firefoxu a dalšímu softwaru svobodného světa. Pro vývojáře a firmy bude atraktivní Linux pouze tehdy, pokavaď budou moci vytvořit jen jednu aplikaci, která po překladu poběží na obou těchto platformách. Tento problém již například řeší knihovna GTK+, což je knihovan grafických prvků (tlačítka, listy, okna), která je již dostupná i pod Windows a je automaticky dodávána s šířeným programem. Vycvičovací techniku tedy musí zkopírovat i autoři svobodného software.

Pokud bychom chtěli přejít na Linux kompletně, muselo by se něco hnout od shora. Žel v tomto směru mám názory veskrze negativní. Musím konstatovat, že naše státní správa, která by to změnit mohla, je bandou dementních, omezených a ignorantních blbců. Musíme tedy vyměsnat nejprve tyto brzdící články (to se například podařilo v Itálii, kde celé školství migrovalo na Linux) a pak si můžeme pogratulovat k úspěchu. Osoběně bych si nikdy nepřál rozšíření Linuxu na úkor jeho možností. Ono zde platí staré lidové přísloví:"když se kácí les, létají třísky." Mám dojem, že zde by létaly celé klády, proto je věcí každého člověka, aby se svobodně rozhodl, jaký systém chce používat...

 



Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 01.12.2006 14:58:13     Reagovat    Nový komentář
Autor: [postreh] - Histes [admin] (histes@postreh.com)
Titulek: Názor
U nás ve firmě se open office používají, ale celý server a všechy počítače jedou na windows. A jsem rád, že to tak je, jelikož všechny programy pro obsluhu prodávaných zařízení, programátory, jsou psané pro WIN. Já dělám dokumentace taky pod windowsem a ani trochu mě to nevadí. A vzhledem k tomu, že jsem se linux pokoušel nainstalovat už 6x a win se mi nainstaluje napoprvé, nemám důvod se dál snažit. Sežral mi přechod na jiný systém už spoustu času potřebného jinde.

Článek je to sdílný bez vnucování svých názorů, jen malou propagací a tak to má být. Prodals, za jedna.

Komentář ze dne: 03.12.2006 21:29:55     Reagovat    Nový komentář
Autor: [risik] - Richard (risik@volny.cz)
Titulek:
Úplně souhlasím se vším, co jsi v článku napsal. Je to přitom velká škoda, protože kdo chvilku pracoval v Linux, začne se mu stýskat po jeho vyspělých funkcích pokaždé, když potom je donucený pracovat ve Windows. A to nehovořím jen o nějakých "profi nástrojích", mám tím například my mysli skutečně inteligentní funkce pravého tlačítka i myši, možnost přizpůsobení systému svým potřebám a podobně. Osobně mě mrzí, že svět polyká systém nedemokratický, nestabilní a ještě s velmi nevýhodnbě postavenými licencemi. Mluvímne rádi o svobodě a nakonec se dobrovolně necháváme spoutávat, a to jen pro to, abychom se proboha nemuseli nic učit... Měli bychom s tím začít něco dělat.

  
Komentář ze dne: 03.12.2006 22:56:57     Reagovat    Nový komentář
Autor: [djanku] - Dominik Janků (djanku@email.cz)
Titulek: Re: komentář
Pravda. Ale jak známo demokracii a svobodu oceňují lidé, kteří chtějí být a touží být svobodní. Pro ten zbytek nemá smysl. Stejně tak je to i v software. Linux je jen pro ty, kteří chtějí být svobodní a nechtějí, aby jim někdo diktoval možnosti svého počítače... V něčem ale s Vámi nesouhlasím. Naopak si myslím, že bychom s tím neměli dělat nic. Je to ekvivalentní s touhou všechny donutit k přečetní Bible... Dejme věcem volný průběh a časem to nekvalitní odpadne.

Komentář ze dne: 03.12.2006 23:32:01     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Ivo-Hary] - Ivo Hary z Náchoda (normalnisilenec@seznam.cz)
Titulek:
Mně se nějak nezdá podsouvaný názor, že co člověk, nechápající vymoženosti linuxu, to blbec. Například na mém PC je naprostá absence her. Mám ho k tomu, abych se spojil se světem okolo, vlastně opravdu jen kvůli internetu a potom multimédiím, pro možnost přehrát si jak DVD, tak všelijaké stažené soubory. Navíc teda píšu věci ve Wordu i Excelu, kde využívám asi 1/100 možných funkcí a to je stále 10x víc, než kdokoliv jiný z naší malé kanceláře. Řekněte mi teď, v čem by mi byl prospěšný přechod na linux ... (kromě snad menší napadnutelnosti netově šířenými viry, které zatím hlídá, doufejme úspěšně NOD a Spybot)

  
Komentář ze dne: 03.12.2006 23:48:39     Reagovat    Nový komentář
Autor: [djanku] - Dominik Janků (djanku@email.cz)
Titulek: Re:
Potrefená husa vždycky zakejhá. Nikde jsem nepsal, že ten kdo má Windows je blbec a ani si to nemyslím. Myšlenka článku spočívala v tom, že se Linux nerozšíří právě díky jinému prostředí a nedostatku vědomostí neodborné - a to zdůrazňuji - veřejnosti. Pravda, člověka, který se nazývá IT odborníkem bez znalostí Linuxu bych jistě blbcem nazval, ale ve Vašem případě to jistě nehrozí. Co Vám dá přechod z Windows na Linux? Nic, pokud ony možnosti nevyužijete. Nyní mi ale dovolte položit otázku Vám: co Vám vezme přechod z MS Office na OpenOffice? Vzhledem k tomu, že by jste využil onu 1/100 fcí? I když v OpenOffice by tento zlomek přešel do řádu tisícin. Reakci dokončím informací o tom, že viry pro Linux prakticky neexistují...

    
Komentář ze dne: 04.12.2006 06:31:22     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo Hary (@fofr)
Titulek: Re: Re:
Nerad se hádám o slovíčka, jenom, že to slovo padlo, i když ne v případě běžného uživatele, ale viz: "naše státní správa, která by to změnit mohla, je bandou dementních, omezených a ignorantních blbců" - to si potom člověk položí otázku, jak je na tom on sám.
A kdo je v tomto minisporu potrefenou husou, to mi nedošlo. Nevadí - už toho nechme.

      
Komentář ze dne: 04.12.2006 08:41:25     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Richard Vacula (@)
Titulek: Re: Re: Re:
No mě je Linux taky u prdele a nevadí mi to. Veškerý SW, notační, návrhářský, který potřebuji pracuje pod Windows. A pokud bych se nějaký systém chtěl naučit obsluhovat, byl by to Mac...

Možná kdybychom měli doposud starého dobrého Zápecu na linux, díval bych se na to docela jinak, ale náš nový a současný učitel mi systém naprosto zprotivil. I tím, že nic lepšího neexistuje, linux linux linux. To už je demence.

A kdo je potrefená husa je všem jasné :).

Komentář ze dne: 04.12.2006 10:20:28     Reagovat    Nový komentář
Autor: [risik] - Richard (risik@volny.cz)
Titulek:
Osobně jsem velmi rád, že ten článek rozpoutal takovou diskuzi. Myslím si ale, že nikdo nechtěl dát najevo to, že kdo by nepoužíval Linux, tak je blbec. Nikde jsem to tam nenašel. A že se v naší státní správě vyhazují miiardy za věci, které by se daly pořídit levněji či zadramo je stará známá věc. A vzhledem ke steskům. "Nemám pod Linux software" To je taky dost liché. Jednak je v současné době opravdu hodně kvalitního softwaru, troufnu si říct, že ze všech oblastí. Většinu ho dostáváte zdarma, jen za to platíte tím, že se musíte učit a zvykat si. NA trošku jinou obsluhu, chování... atd. A hlavně, čím širší bude základna na Linux, tím víc i komerčních firem bude mít snahu pro něj svůj soft psát. Bude poptávka, bude důvod nabízet. Nedivím se dnes firmě jako je Ahed, že své Nero, které pod Linux nabízí je o dvě vývojové řady za tím, co je pod win. Jendak kvalitní palírna pod Linux (K3B) je a v každé distribudi a jednak proč si komplikovat život, když by jich prodalli několik desítek ročně. Stejná situace je i v ovladačích. Originál linux ivladače snad píše pouze firma Nvidia a ATI. Jinak to musí dělat parta nadšenců, velký dík jim všem, že je to ještě nepřestalo bavit a že svou práci, i bez podpory mamutích koncernů, jako je třeba Microsoft odvádí tak kvalitně. A k poznámce - proč vlastně přejít pod Linux, když nehraju hry? No já bych to postavil asi tak. Proč zůstávat pod windows, když mě hry neberou? Nemám důvod platit za to, co si stáhnu zdarma z internetu a udělá mi to minimálně stejnou službu. Když budu chtít, můžu mít neustále (podle firmy, od níž si vyberu distibuci) nový, moderní OS třeba každý půlrok. Když se naučím s ním maličko pracovat, budu vědět, že mohu OS měnit, aniž bych přišel o své oblíbené a sofistikované prostředí, o nainstalované programy, o své dokumety a uživatalská nastavení. TO všechno totiž v Linux jde. Přeinstalujete za novou a modernější verzi a vše zůstane, včetně fotky na pozadí. Donuťte to někdo udělat windows...

  
Komentář ze dne: 04.12.2006 13:56:27     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - djanku (djanku@email.cz)
Titulek: Re:
Sám bych to nenapsal lépe. Nemůžu než zcela souhlasit...

    
Komentář ze dne: 05.12.2006 06:30:45     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo Hary (@fofr)
Titulek: Re: Re:
Taky souhlasím, ale beru to doslova - viz níže ... IH_

  
Komentář ze dne: 05.12.2006 06:38:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo Hary (@fofr)
Titulek: Re:
Risiku, já mám v hlavě stále z Tvé povídky "Zahrada" to: "Přišla sem ze školy nabitá Gatesovými windowsy, kde je možné proklikat se až k základním konzolovým příkazům" - možná necituji přesně, ale nechci to kopírovat, ale psát z paměti. A potom Sandře (nemýlím-li se v jméně) říká ten machr asi toto: "Uvidíš, ze začátku je to možná těžké, ale POTOM BUDEŠ MNOHEM SVOBODNĚJŠÍ" ... Mně se to hrozně líbílo a od té doby mám k linuxu úctu. Jenže tento článek mi přišel až příliš apologetický, až mesianistický, a na to jsem potvora a musím být aspoň trochu proti :) IH_

Komentář ze dne: 05.12.2006 10:10:12     Reagovat    Nový komentář
Autor: [risik] - Richard (risik@volny.cz)
Titulek:
Jasně. Chápu to. Jen mám prostě Linux rád, protže je opravdu svobodný. Všechno je tam otevřené, do všeho můžu šťourat (tedy i do věcí, kterým nerozumím) jsem omezen jen svými znalostmi, popřípadě pudem sebezáchovy. A skutečně, zpočátku se člověku zdá komplikovaná instalace něčeho v Linux, nebo nastavení, jenže jakmile o to přijde, začne se mu po tom stýskat. To opravdu nepřeháním, ale píši ze své zkušennosti. Navíc konzole dnes není obyčejný příkazový řádek, ale mocný nástroj, který má spoustu šikovných a chytrých funkcí. Takže i když je jí vpodstatě potřeba čím dál méně, je tam a je velmi progresivní... Ano, jsem proti windows trochu zaujatý, ale je to tím, že prostě nemám rád, když stojím chodbě s pěti dveřmi a jít dál mohu pouze jedněmi, protže ty čtyři ostatní jsou zamčené. Tak tam stojím jako blbec, občas někdo projde, odemkne si a zase za sebou pečlivě zamkne a na prosby, zda bych nemohl jít dovnitř taky nereaguje. Snad je to tím, že jsem část aktivního života prožil ve společnosti, která tak fungovala. Moc si vážím svobody, je to ta nejdůležitější věc na světě, i když jsou kvůli ní někdy nervy a nejistá budoucnost. Prostě mám rád pocit, že jsem zodpovědný za svůj život sám... Já nehaním Windows. Asi jsou potřebné, jenom jsou prostě UZAVŘENÉ, KONEČNÉ DEFINITIVNÍ z mého pohledu uživatele.
(A fakt je, že když nějaká moje postava pracuje na PC, většinou pracuje na Linux... Proč ne? je to taková moje soukromá, maličká pomsta jednomu nadnárodnímu impériu)



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz