.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Říjen  >>
PoÚtStČtSoNe
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31    

 .: Online
Stránku si právě čtou 3 lidé.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Co je a co není mládeži přístupné

Jiří Stránský - Fejetony - 11. 03. 2007 - 3583 přečtení

Jiří Stránský *1931, člen PEN klubu a nyní místní autor, jsem rád že mou nabídku přijal. Kdo by neznal Zdivočelou zemi, Kousek nebe,..... přeji hezké počtení, jeho vztah ke studentům je mimořádný.  

            To se mi opravdu líbí: Jak všechny možné etické komise hlídají, aby každý film měl div ne v titulku napsáno, od kolika let věku je přístupný, a jestli do deseti večer se v televizi neukázalo něco, co by bylo proti počestnosti a narušilo morálku nezletilých. Chraň bože, aby se nejen na ženách, ale i na mužích odhalilo něco, co si žádný z obyčejných smrtelníků nedovolí veřejně odhalit. Protože se však pokrok takzvaně nedá zastavit, do zákazů není zahrnuta soulož. To považuji za celkem rozumné – už jsem mnohokrát viděl, jak školáci přepravující se veřejnými dopravními prostředky se zájmem pozorují (a někdy to mezi sebou i patřičně komentují), jak jejich jen o něco málo starší generační druhové a družky se k sobě dychtivě vinou a přisávají a popadají se všude, kde se dá. Nebo jak se vlastně kdekoli pokoušejí o ony pohyby, díky nimž sami vznikli.

            Pokrok se ovšem žene dál, většina televizních stanic potřebuje vysílat co nejvíc reklam, aby za ty reklamy mohly co nejvíc vysílat, etické a mravnostní komise to okamžitě pochopily, takže ze seznamu toho, co ohrožuje morálku nezletilých, byly po souložích vyjmuty i vraždy jakéhokoliv druhu, bez omezení co do počtu mrtvol i vyteklé krve. Ty se vlastně mohou vysílat pořád, také proto, že počtem opakování mordýřských seriálů i solitérů se musí tahle pátá filmová a televizní liga zaplatit. Taky z opakovaných reklam, jak uvedeno výše. Protože v rozhlase by se všechno muselo popisovat a to by asi nešlo – například co si kdo svlékl a co potom s někým druhým vyváděl a tak podobně – problém s morálkou, etikou už má jen tisk, který – na rozdíl od blesků a šípů ahů a dalších pornografických kalibrů namířených na nejnižší dychtivosti – má vlastně k dispozici jen tučnost titulků a občas nějakou tu doprovodnou a ne příliš jasnou fotografii a nějakého mordu, katastrofy a dalších lidských neštěstí.

            Jsem pro, aby se odvolaly všechny zákazy. Protože ty děti, pro něž se to zakazuje, už – díky internetu – vědí o zakázaném víc než my, je jim jedno, a my jsme jim k smíchu, že jim to zakazujem. Dovedu si přestavit, jak ta děcka musel rozesmát biskupský zákaz obsluhování anglického krále. A jsem hrdý, že rozesmál i mě.



Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 11.03.2007 09:26:21     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek:
Pane Stránský,

ač se zdá, že společenské pokrytectví tato omezení činí směšnými, a také, že např. pornografie působí jinak než násilí,
přece jen si myslím, že význam mají. Připomínají nám, že násilí ( pornografii ponechávám stranou ), není respektovanou, ale jen nanejvýš vnucovanou normou. A při časté absenci citové výchovy v rodinách i ve školství by tak byly posíleny trendy, nad jejichž vlivem se názory psychologů rozchází.


Komentář ze dne: 11.03.2007 10:26:36     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - epona (@)
Titulek:
Viz poslední odstavec...To můžeme rovnou zrušit všechny zákony a mít tady anarchii, protože lidé ví, že zločin existuje a jak ho spáchat. Přitom je to absurdní.
Souhlasím, že skrz internet se k dětem dostává kopa násilí, krve, erotiky, ale to se nevyřeší zákazem ani povolením přístupu ke všem materiálům. Začínat se má od příčin, ne od důsledků...a pokud mají děti tolik volného času, aby seděly hodiny u počítačů, tak klidně mohou dělat něco jiného...sportovat, chodit tancovat, zpívat, malovat ... je spousta organizací, které se starají o využití volného času...v Brně třeba Lužánky a různé pobočky ...lanová centra...atd. Světe div se, ale ono to opravdu funguje, jen stačí vyvolat zájem. Vše záleží na rodičích...je snadné hodit vinu na jiné a nepřiznat si, že chyba může být i v nás.
Toť můj názor, respektuji Váš...pouze komentuji.

Komentář ze dne: 11.03.2007 10:44:15     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Richard Vacula (@)
Titulek:
Není tomu tak dávno, kdy jsem poslouchal pořad Host do domu s Táňou Fischerovou na téma o dnešní výchově.

Podstatou její výchovy by bylo udržování dětí v jakési dobré iluzi, která by se však stala realitou, kdyby se takto chovali k dětem i všichni ostatní rodiče. A i pokud by se tak nestalo, a jinak vychovávané dítě by bylo pro ostatní zvláštní, mělo by v sobě pochopení a ústu k ostatním.

Je však otázka, které hodnoty jsou v dnešní dravé společnosti přínosnější a které nás nenutí zapochybovat silně nad svým vlastním jednáním.

Já, odkojen blbostma typu Kuřátka, Jů Hele v ČS televizi už nemám moc pochopení pro malé kluky, kteří Vás ve vlaku bez ostychu žduchnou, pošlou do p..., vysmějí do obličeje a pak si hrajou na terminátora. Vše kvete, pokud je hnojivo. I lidská hloupost. Možná je lepší, když se i nýtovač z železáren snaží působit inteligentně, ač je to mnohdy spíš zábavné.

Děkuji Pavlovi Kotrbovi za anotaci a doslova mi spadla čelist, když jsem se jen tak letmo koukl, co se to dnes na Postřehu vydalo. (Zdivočelou zemi jsem nečetl, ale už dvakrát viděl v seriálovém zpracování ČT - to byl možná jeden z posledních kvalitních seriálů - co se natáčí dnes za rychlovky, už se ani nestačím divit.)

Přeji autorovi pozitivní zázemí v tomto médiu.

Komentář ze dne: 11.03.2007 22:31:41     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Richard Vacula (@)
Titulek:
Až teď jsem si všiml, že prý se těšíte na dotazy. V tom případě bych jeden měl. Z díla mohu vycítit například touhu po svržení jakéhokoli, byť i mírného, diktátu a touhu po absolutní volnosti. Souvisí to s dobou upevňování komunistické moci? Dnes jsem Vás viděl v dokumentu ČT a ze všech svědků oné doby jste jako jediný působil dojmem, že jste lidi, kteří využívali svých pozic, pustil k vodě, což je asi jediný způsob, jak s nimi denodenně ve vzpomínkách neplout a necítit se být ublížen.

Komentář ze dne: 12.03.2007 13:12:05     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Naprosto souhlasim s Rohozem. Stejne tak souhlasim s Eponou, az na jeji poznamku o anarchii. Za zakladatele anarchismu coby zivotni filosofie je povazovan rusky hrabe Kropotkin (a propos mame v Moskve stanici metra, ktera nese jeho jmeno). Anarchismus - alespon jeho zakladatel to tak minil - neznamena bordel a absenci jakehokoliv radu. Jen oponuje radu vnucovanemu zvenci a nahrazuje tento "externi" rad radem vnitrnim. V podstate vede cloveka k tomu, aby naslouchal svemu vedomi a svedomi, uci ho pokore... Dnesni radoby anarchiste nemaji s temito tezemi nic spolecneho (nemluvim ted napr. o hnuti ANTIFA apod.), stejne jako dnesni radoby krestane nemaji nic spolecneho s puvodnim krestanstvim.
Vysoce hodnotim autoruv brilantni styl psani. Co se obsahu tyce, domnivam se, ze vyjadrenim souhlasu s nazozy jiz vyslovenymi jsem se zaujala postoj dostatecne jasny a zretelny. Ostatne mohu odkazat autora na svoji povidku "Maniak", v niz jsem dospela k naprosto opacnym zaverum.
Tez vitam na tomto serveru a preji hodne uspechu -)

  
Komentář ze dne: 14.03.2007 18:58:41     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re:
Ja se omlouvam za chybu ve svem komentari. Kropotkin samozrejme nebyl hrabe (tento titul v Rusku neexistuje). Byl knize.

Komentář ze dne: 14.03.2007 15:27:15     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Harr (Harr@altas.cz)
Titulek:
Pane Stránský, s chutí jsem si přečetla váš fejeton, je napsán velmi dobře, toho si jistě čtenáři všimli. Líbí se mi téma, které jste si vybral a se zájmem jsem si přečetla komentáře.Souhlasím i nesouhlasím. Záleží na úhlu pohledu. Stojím tu trochu v jiné pozici,jednak jako rodič a také jako kantor. Vyrůstala jsem v době,kdy i na plakátech kin byly filmy ohvězdičkovány,v televizi hlasatelky oznamovaly přístupnost. A bylo jen na rodičích,zda nechají dítka dívat se, či ne.Bylo pro mne šokem,když si o přestávce prvňáci vyprávěli o filmu běžícím v noci,kdy i dospělí většinou spali.A při řešení toho,že dítě první dvě hodiny ve škole usínalo, protože koukalo do 02,00 v noci na film,mi bylo rodiči řečeno,že je to jejich věc . A jsme u problému rodina a škola.V dnešní době se rodiče honí za výdělkem,berou si třeba trojí práci,protože platí drahé byty,drahé spotřebiče a ...drahé děti.A v tom případě jde výchova zcela stranou.Není čas,na nic,ale bez peněz by nebylo možné pořídit třeba pc,protože ve škole na něm dítě pracuje a doma jej potřebuje.Bohužel!!! Děti jdou ze školy domů,protože na placení ŠD a kroužků se nedostává. Dnes už nenajdete nadšence - tatínky, co by vedli kroužky - zdarma.Každý se zeptá za kolik a na jak dlouho? Kde zadarmo seženou potřebný materiál, místnost,co teplo,světlo? Pronájem je drahý.Obecní úřady nemají nazbyt,o školách ani nemluvě.A sponzoři v nedohlednu. Fungují maxim. Domy dětí a mládeže,ale kapacita je omezena.Jsou veřejná internet centra,téměř v každé obci.Tam nikde není hvězdička.A děti si nic zakázat nenechají,mají svá práva.Navíc dohlíží jen někdo,kdo se nestará.U nás - starší paní,která pc nerozumí.Co byste po ní chtěli,za tu almužnu.Výchova doma pokulhává.Žel i tam,kde jsou finance a rodiče mají čas,bohužel ne na vlastní děti..Uplácejí je penězi a mají to za výchovu.A jinde zas jsou na podpoře a stýskají si na život. Ukažte mi rodinu,kde vyprávějí dětem před spaním pohádku,nebo ji čtou?Co všechno má odsuplovat škola?Zač?

  
Komentář ze dne: 14.03.2007 19:17:13     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re:
Ahoj Renato, dovolim si nesouhlasit s Tebou v rade veci.
1. Neni dobre nezodpovedne uzivat spojeni "deti maji prava" apod. Stalo by za to si nejdrive precist Umluvu o pravech ditete. Pak by mozna i autor zmenil svuj nazor.
2. Argumentaci pomerem cas/penize vnimam jako alibismus(nechci rici "nehorazny alibismus" i presto, ze to tak citim). Dovolim si tvrdit, ze tolik volneho casu, kolik ho lide maji ted, nemela nikdy zadna jina generace rodicu a prarodicu... Jen s nim jinak nakladaly. Neni to muj niterny a nicim nepodlozeny pocit, ale spis zkusenost - vlastni a nevlastni. Ja jsem sla do 1. rocniku mediciny s rocnim synem. Nemam dojem, ze bych zanedbala jeho vychovu ci vyvoj. Moji peci rozhodne nesuploval ani pocitac, ani video. Nejak jsem stacila vodit ho do plavani, sachu, brusleni a jazykovek. Patrne to bylo moji motivaci. A ta pramenila z vychovy, jiz se me malickosti dostalo. Nemohla jsem nedat svemu synovi to, co moje rodice poskytly mne. Mozna se budes divit, ale po celodennim studiu a zavodnim tancovani jsem jeste stacila zpivat pred usnutim se svym synem v posteli -).
Rozebirat pripad sve babicky, ktera behem valky vychovavala 4 dcery, povazuji za naprosto zbytecne.
O svem case kazdy rozhoduje sam, stejne jako o svych prioritach.
Proste nekdo tyden co tydem jezdi do Globusu na rodinne vylety a nakupuje potraviny v mnozstvi, ktere by stacilo pro armadni jednotku na mesic. A nekdo si vecer vzpomene, ze dnes nic nejedl (protoze mel uslechtilejsi zajmy, nez konzum), a bezi si koupit tatranku -). S casem je to uplne stejny...

    
Komentář ze dne: 14.03.2007 20:03:54     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re:
Taničko,vůbec bych si nedovolila polemizovat s Tebou o tom,jak jsi vychovávala svého syna,studovala a tancovala.
Ani já jsem to neměla jednoduché,taktéž jsem studovala a to při dvou dětech a plnila naprosto všechny úkoly včetně pohádek,písní a učení dcer ve hře na hud.nástroje.Vzhledem k tomu,že jsem na vsi,odpadlo plavání v bazénu,ale nahradil ho v létě rybník.Krom toho jsem vedla několik kroužků pro další vesnické děti.A nevyplývalo to jen z mého zaměstnání.Také jsem byla sama a myslím,že jsem ve výchově nepochybila.
Co se "Úmluvy" týče,věř,že ji znám a musela jsem ji vždy na začátku šk.roku rozdat všem dětem,tzn.dostali ji do rukou rodiče.Nebudu líčit,co to znamenalo.Myslím,že jsem nepopisovala,že by rodiče nemohli mít na své děti, čas.Naopak.Snažila jsem se vysvětlit,že někteří na ně nemají čas,i když jsou doma.Ale pár jich opravdu pracuje a dojíždějí za prací daleko.Tady je spojení mizerné a jen do pátku.V sobotu a neděli tudy nejede žádný spoj.Je mi líto dětí,které chodí ze školy pěšky,protože nemají jak se dostat domů a ne v každé rodině je auto.Plně stojím za tím,že rodiny nefungují jak by měly,ale škola jejich nedostatky suplovat nemůže.Plně souhlasím s tím,že priority dnešních rodin jsou jiné a požadavky některých dětí neúměrné.Mám s tím opravdu bohaté zkušenosti.Myslím,že zastáváme obě stejný názor,jen jsem jej možná plně nevysvětlila.Vím,že možností pro odpolední činnost dětí je mnoho,ovšem jen někde jsou plně dostupné a někde zase není ze strany dětí a rodičů zájem. Není možné všechno svádět na uspěchanou dobu.I ta naše byla hektická.Bohužel,mnoho rodičů se ohání jen svými právy,ale povinnosti k vlastní rodině,škole,práci,okolí jsou jim naprosto vzdálené.Těžko můžeme očekávat u nevychovaných rodičů vychované děti.I když i tady jsou výjimky.Myslím,že jsem vysvětlila vše,co možná nebylo z prvního příspěvku jasné.Děkuji ti za polemiku.

      
Komentář ze dne: 15.03.2007 14:07:11     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re: Re: Re:
Uznavam, Renato, ze asi leccos v nasi polemice bylo pouhym nedorozumenim -).
Jen maly pikantni dodatek. Co se tyce prav rodicu a jejich citu pro povinnost vuci detem, rodine a spolecnosti obecne, tak nejvymluvnejsi je snad to, ze stat plati rodicovsky prispevek az 7.600 Kc mesicne bez ohledu na to zda se rodice o dite staraji... A plati ho kazdemu nezavisle na prijmech. Duvody? Argumentuje se tim, ze cesky narod vymira... Lide si dnes vetsinou porizuji deti jen v pripade, ze jim za to stat (cti danovi poplatnici) za to budou mesicne platit tucnou rentu. A to mluvi samo za sebe.
A propos, i pres tuto "financni motivaci" prirozeny prirustek obyvatelstva CR byl v r. 2004 -1,1 procenta,
v roce 2005 pak -0,9 procenta, coz svedci o tom, ze umrtnost je stale vyssi nez porodnost. Rust poctu obyvatel Ceske republiky je pouhym dusledkem migrace lidi z jinych statu a nasledneho ziskani ceskeho obcanství. Proto se migracni prirustek obyvatelstva v CR v poslednich 3 letech osciluje kolem 6 procent. Ale to jen tak - aby rec nestala -).

        
Komentář ze dne: 15.03.2007 14:33:34     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
Bohužel.....tato statistika je velmi smutnou ukázkou,kam až je možné se dostat...a co se rodičovského příspěvku týče...je to tak...



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz