.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

 .: Online
Stránku si právě čte 60 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Blíženci

Roman Rychlý - Volné verše - 18. 03. 2007 - 1691 přečtení

Dlouho jsem nepsal, přemýšlel jsem.

¨

Blíženci

 

 

Já jsem to jablko sváru.

 

Dar od krásné dívky,

 

i ten jed uložený v daru.

 

 

Já jsem ta dívka,

 

sobě darující dar.

 

Společně s ní,

 

utváříme roztomilý pár.

 

 

Když přicházím jí v ústrety,

 

ona ještě spí.

 

Já uléhám a ona čerstvě bdí a z lůžka vstává.

 

Já otrávena a ona z rána zdravá.


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 18.03.2007 09:29:05     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (koziii@seznam.cz)
Titulek:
musím přiznat že i v tak rozčleněném díle jsem se trošku ztrácel, možná je to jistou naivností veršů, možná je to i stylem, jakým je to psané, což je pouze osobní dojem, co mě ale docela mile překvapilo, že na konci jsi odhalil psaní v ženském rodě..

Komentář ze dne: 18.03.2007 10:45:37     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek:
Abych řekla pravdu,četla jsem několikrát po sobě,abych pochopila,ale moc platné mi to nebylo.Trochu jsem se neorientovala v díle,ač kratším,ale co mě vůbec nesedlo byl slovesný rod....omlouvám se,pokud to byl záměr a já nepochopila...

Komentář ze dne: 18.03.2007 21:18:26     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek:
Romane,
toto je opravdu spíše školní básnička první lásky v sedmé, možná osmé třídě. Ale třeba ti tolik je, pak se nic neděje a nějak se začít musí. Jinak souhlas s mými předkomentátory.

Krom toho, že ta básnička neříká nic nového a staré nijak nově, má násilně, ryze účelově domontované rýmy - sváru - daru, dar - pár, vstává - zdravá.

V čem je účelovost ? Ukážu to na jednom příkladě: vstává - zdravá, ta báseň přece není o nemocné dívce, či o nemoci ohrožené dívce, je spíše možná o lásce, pak proč tedy psát zničeho nic o zdraví.

  
Komentář ze dne: 18.03.2007 22:00:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Roman Rychlý (@)
Titulek: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Člověk musí otevřít oči. Celá báseň je alegorie, nejde o žádnou osobu (konkrétní). Jablko sváru se skládá s něčeho co je protichůdné, nebo také něco o co se vede spor. Ženu jsem zvolil jako tvora, který podal první jablko, které znamenalo první svár vůbec EVA. Jed obsažený v daru(jablku) je archetypální symbol, jedovatý je také had, symbol ďábla (už v Bibli darované jablko bylo problém, ve Sněhurce, ve Když jsem šel z Hradišťa...). Ten pár je aluze opět na zkutečnost, že protiklady jsou obsaženy v jednom, v jedné a té stejné osobě a dohromady tvoří zajímavý celek, také spory vznikají mezi dvěma kvůli jednomu spornému bodu. Vstávání a uléhání a nikdy se nesetkání, je symbolická zkratka, už ze starých legend, vyjadřuje neschopnost jednoty a ta nemoc je utrpení z této skutečnosti.......
Formu jsem zvolil naivistickou a jednoduchý rým je tam pro rytmičnost. Naivistická a trochu archaická forma vás ukonejšila to není účel. JDE O TO PODÍVAT SE DO HLOUBKY, POD POVRCH. Význam je alegorický a ne dějový!!!

    
Komentář ze dne: 18.03.2007 23:11:13     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Romane, nebudu daleko od pravdy, napíšu-li, že zde používáš ještě další nick. Ale k tvému vysvětlení. Je k ničemu, jestliže báseň k němu nevede. A báseň, to by nemělo být pexeso experimentu, jakési naivistické formy, biblického obsahu, apod.
A pokud ano, pak by forma obsah neměla znevažovat.

A pak je ještě další možnost. Že jsme jako čtenáři málo vnímaví. Ale tomu určitě nevěříš.

      
Komentář ze dne: 19.03.2007 08:04:18     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes [admin] (@)
Titulek: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
jelikož na Romana Rychlého není kontakt, musím napsat do komentáře. Nevím jak je to s nicky, ale rozhodně to může Roman napravit odesláním pravého jména, emailové adresy, informací o svých zájmech a fotky (ta není povinná, ale mají ji skoro všichni) na mail magazin zavinac postreh tecka com. (tento tvar kvuli spamu)

Jak jsem psal v interních zprávách - ti, kteří do určité doby nepošlou údaje o sobě, bude jim zablokován přístup. Chyběly informace z doby šéfredaktorství Milana Bátora, teď už se postrádá kontakt jen na Romana Rychlého.

Není to pro mou zvědavost, ale průhlednost a jasnost zdejších působností.

      
Komentář ze dne: 19.03.2007 11:19:13     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - milan (@)
Titulek: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Mohu tedy vědět jak má báseň vypadat? Rád bych se o tom dozvěděl více. Abychom to neřešili zde u této básně, navrhuji rozvinout diskuzi na téma jak má vypadat báseň, či co je to báseň někde jinde. Vidím, že v tom někteří mají celkem jasno a pexeso experiment (prapodivný výraz!) naivistická forma a biblický obsah jsou citovány jedním dechem, repsektive úderem do klávesnice. Jako by měly stejný význam. Zvláštní.

        
Komentář ze dne: 19.03.2007 21:32:21     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek: Re: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Milane,

diskuse v obecné rovině, jak má vypadat báseň, zde či jinde na netu, je docela obtížná. A možná i zbytečná. Zbytečná proto, poněvadž existuje předostatek kvalitní a rozmanité poezie, je tedy nožné vidět, jak má vypadat báseň.

Poezie je ve svých formách a podoách hodně rozmanitá, stejně jako jsou pohledy, názory, úhly vnímání.

Proto má smysl diskutovat, když už, o konkrétních básních, o jejich přednostech a nedostatcích. A je na autorovi, zda to přijme, či bude přesvědčen o svém přístupu. A je tedy i na něm, zda jeho dílka budou přijata či ne.

Napsal-li jsem pexeso, měl jsem na mysli, že báseň sice nemá říkat všechno, ale má mít jasné styčné body, které umožní čtenáři naskočení asociace jaksi mimovolně, a ne, aby usilovně přemýšlel. Je to podobné jako u dobré hudby. Je vlastně také abstraktní, a přesto se člověk do ni ponoří, splývá s ní. Neumím si představit, že bych po části hudební skladby zatrnul a nemohl plynout dál jen proto, že bych přemýšlel, proč se mi něco zdá nesrozumitelné.

U této konkrétní básně, a to tuším, kdo je jejím autortem, a mám ho vskutku rád, jsou výrazy, které již s odhalenou alegorií nesouzní - roztomilý - např. Toto navozuje spíše něco nevážného, nezavazujícího.

Nebo nejasné verše - druhá sloka, kdy není zřejmé, vzhledem k poslednímu verši básně, zda jde o dvě ženské postavy či smíšené, nu a ten rým je skutečně špatný, a nelze ho vysvětlovat jako prostředek pro lepší rytmičnost. Prostě ruší.




          
Komentář ze dne: 20.03.2007 12:26:18     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Roman Rychlý (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Text tohoto komentáře byl vymazán, jelikož porušoval publikační pravidla našeho časopisu! Redakce

            
Komentář ze dne: 20.03.2007 12:54:46     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Mily Rohozi, mily Romane,
to, co vidim na predchozich radcich, nepůsobi nikterak prijemne.

Rozozi, mam jednu vecnou vyhradu vuci Tvemu vyroku"
"Napsal-li jsem pexeso, měl jsem na mysli, že báseň sice nemá říkat všechno, ale má mít jasné styčné body, které umožní čtenáři naskočení asociace jaksi mimovolně, a ne, aby usilovně přemýšlel. Je to podobné jako u dobré hudby. Je vlastně také abstraktní, a přesto se člověk do ni ponoří, splývá s ní. Neumím si představit, že bych po části hudební skladby zatrnul a nemohl plynout dál jen proto, že bych přemýšlel, proč se mi něco zdá nesrozumitelné".
Protirecis sam sobe. S asociacemi se v psychologii pracuje jakozto s fenomenem, ktery hodne napovi o podvedomi jedince. Na druhe strane basnim chceme rozumet, nejen je procitit. Porozumeni a pochopeni jsou pojmy, s nimz operuje vedomi... Basen neni vyplodem jen nasich citu a emoci, je take vyplodem naseho rozumu. Proto se literarni dila povazuje za dila intelektualni... A premysleni tedy k nim patri.
K hudbe: precti si, cos napsal. Oponuji: kdybys neznal libreto napr. baletu Spartakus nebo Labuti jezero, tak bys trnul pri poslechu hudby k baletum velmi casto... Totez lze rici i o operach.

Romane, nauc se vnimat kritiku sveho dila jako nazor jineho cloveka, na nejz tento clovek (stejne jako kterykoliv jiny) ma pravo. Ty to vnimas uplne jinak - jakoby se Te dotycny chtel dotknout.

Co se tyce hadky o nicky, bylo by lepsi, kdyby si to zucastneni vyrikali mimo komentare. Jinak z Postrehu bude za chvili druhy liter. A o to tady nikdo opravdu nestoji.

Mam vas oba rada. Tak se mejte radi take -)

              
Komentář ze dne: 20.03.2007 14:08:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
určitě nejde o hádku, ani na okamžik jsem to tak nevnímal a nevnímám. Apokud jde o hudbu, možná se budeš divit, ale jdu na operu, neznám libreto, stalo se mi to za poslední rok 2x, a ponořím se do hudby. A opravdu nesouhlasím, že u básně se má přemýšlet způsobem, že tě uprostřed text zastaví, vyruší. A opravdu, nejde o hádku, z mé strany určitě ne, naopak se snažím být vždy konkrétní.

                
Komentář ze dne: 20.03.2007 14:34:49     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
V pohode, Romane, v pohode. Take obcas reaguji zbytecne emotivne. Doufam, ze se jednou sejdeme vsichni na nejakem srazu Postrehu a popovidame si. Moc se tesim na vsechny autory, ktere jeste osobne neznam (a na ty, co znam, jeste vic -)).

            
Komentář ze dne: 20.03.2007 21:12:01     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VYSVĚTLENÍ !!!!!!!!!!!!
Romane,

napsal jsem v dobré vůli svůj názor. Nikdy jsem netvrdil, že můj názor je jedině správný. Je mi líto, ale na tento způsob reakce nebudu odpovídat a napříště tvé věci nebudu komentovat, abych předešel zbytečné rozladěnosti. A žádný patent na rozum či schopnost rozlišování kvality nemám. Zato přemýšlím nad každou kritikou, která je věcná a není záměrně nepřátelská.


Komentář ze dne: 19.03.2007 14:45:03     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek:
Nevim, o co se tady hada. A take se hadek nechci ucastnit. Nepatrim k obdivovatelkam Romana Rychleho, ale zrovna toto dilko me zaujalo a zalibilo se mi. Ze se jedna o alegorii, mi bylo jasny uz vcera po prvnim precteni.

A jak ma vypadat basen? Asi tak jak si ji tvurce predstavuje...
No, a kdyz uz jsme u tech daru, tak ja sem poslu svuj -)

Komentář ze dne: 20.03.2007 12:17:46     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Roman Rychlý (@)
Titulek:
Moje přezdívka je moje pravé jméno,má morálka mi velí se pod svou práci, sď je jakákoli, podepsat. Vím, že na těchto stránkách to není zvikem a celá věc je obejita přes nějaké Tváře Postřehu..... Svůj profil jsem neposlal protože mně o to nikdo nepožádal.

  
Komentář ze dne: 23.03.2007 02:01:58     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re:
na většině stránek se zobrazují pouze nicky a není vůbec možné zjistit jejich identitu. Navíc jsou mnohem známnější pojmy jako Krtica, BlackTangerine, než Jana Vyležíková a Barbora Vyležíková. Vím, že jste nebyl nikým žádán, protože Milan Bátor odmítl toto dát do pořádku. Co nebylo učiněno, je třeba dohnat. Proto, prosím, odešlete do práznin svůj profil na mail adresu magazínu, pokud tak nebude učiněno, bude Váš přístup odstaven, jelikož oficiálně zde nejste zatím jako autor vůbec veden.

Richard Vacula

Komentář ze dne: 23.03.2007 20:47:25     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Edo (@)
Titulek:
Tento myšlenkový propletenec se mi bohužel nechce rozplétat, ma-li to být alegorie, budiž, i když mi to tedy jako bůhvíjak obrazné vyjádření nepřipadá, zkrátka není to nic pro mne, je mi líto



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz