.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

 .: Online
Stránku si právě čte 68 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Nejlepší obrana je píseň

Markéta Laryšová - Názory - 04. 07. 2007 - 3825 přečtení

Menší zamyšlení nad vztahem člověka k písni ...


Nejlepší obrana je píseň a humor, napadlo mě, když jsem zaslechla text písně Loupežnická od kapely Tleskač. Pro představu jej přikládám: 

V zátiší ve sluji pod lebkou s rohama, kde zápasil prapředek s ledem,
právě se radují, k loupení s vlohama, mládenci s podivným krédem.
Mlátí se do stehen. Tři první lavice zvedají pravice, kdo uloupil nejvíce.
Plácli si rukama, rukama nohama, plácli, teď v tom spolu jedem.

Sedící rabiát, léta se neholil, nad ohněm otáčí srnou,
zapálí opiát i rum dneska povolil, svorně se do akce hrnou.
Sebranky ozdoba dvě vetchý babice, samý bradavice a řídká stolice.
Lupičů kolektiv pěkně se vyhulil. Blbnou, však né vlastní vinou.

Tam ve zlodějský oboře
v dolní horní komoře
lupiči se tetelí
jsou na náš účet veselí.

V jeskyni u lesa jsou všichni ve vatě, zalezlí jak hejno krysí.
Nechybí noblesa, mají se, proklatě, mají se tak jako kdysi.
Až si dost nahrabou, tak v koutě čekají, snad se to utají, bohu se rouhají.
Lapkové v kabátě, v košili, v kravatě, krysy s chamtivými rysy.
 

Každý se s politikou vyrovnává jinak. Někdo v hospodě u piva řeší vyšší daně, jiný třeba na kuželkách poslední ostudnou aféru vládní špičky. A někdo si složí veselou a skočnou píseň.

Otočíme-li se do minulosti, písní s politickým nábojem bylo mnoho. Texty Karla Kryla jsou přímo prodchnuty odbojem a nesouhlasem vůči tehdejší politické situaci (záměrně jsem nepoužila slovo „režim"), a proto také byly na seznamu těch zakázaných.

Punkové hnutí přinášelo a stále , už jaksi vykřičeně, přináší revoltující protipolitické a protispolečenské texty. Např.:

 

Pozdě se staráte
To co nám dávate
Není to co chceme
 
Blbě jsme vyrostli
Blbě se narodili
A nejspíš blbě umřeme

(Visací zámek)

Tak mě napadá, že podle obsahu písní dané doby se dá poměrně snadno vypozorovat její duch. O čem zpívají  současné české kapely??? Pohoda, klídek a tabáček , v horším případě Měls mě vůbec rád ( Ewa Farna) a v tom nejlepším něco na styl Kabátu. Jaksi to vypovídá o naší současné spokojenosti, o trendu: Všechno je OK, život je fajn. Nemusíme nebo nechceme řešit „úpadek společnosti", a proto se muzikanti zabývají spíše svými problémy osobními, když už musí. Někdo zpívá „lásko, mé srdce zlomila jsi" , někdo se se svými neúspěchy u druhého pohlaví vypořádá po svém:

Moderní holky nosí pěkný nohy
vypadaj svatě, jenže maj rohy
to jsem si našel moc špatnou cestu
piju a kouřím, ježiš já klesnul
Chtěl bych být jiný, mladý a krásny
milovat děvče a být s ním šťastný
oléo, oléo Leo Kangasero

Jenže já jsem denně ožralej
denně ožralej, mám velikej
pupek smrdím
a  sem špinavej
Hodně piju, jím, ženský nebalím
a když někdy o sobě vím hned to oslavím.

(Kabát) 

V drtivé většině případů se tedy nemají naši muzikanti s čím vyrovnávat. Píseň Tleskačů je proto spíše výjimkou.

To pár let nazad je situace jiná. Písničky Karla Kryla jsou citelnou výpovědí o jeho nespokojenosti  s politickou situací , snad za všechny bych jmenovala Píseň neznámého vojína: 

Jednou za čas se páni ustrnou a přijdou poklečet,
je to trapas, když s pózou mistrnou zkoušejí zabrečet,
pak se zvednou a hraje muzika písničku mizernou,
ještě jednou se trapně polyká nad hrobem s lucernou.
Co tady čumíte? Zkoušíte vzdechnout,
copak si myslíte, že jsem chtěl zdechnout?
Z lampasů je nám zle, proč nám sem leze?
Kašlu vám na fangle! Já jsem chtěl kněze!
 

„Politická" píseň by se tedy dala pojmout dvojím způsobem: Buďto tragickým, neutěšeným, beznadějným anebo veselým a nadsazeným. 

Nadarmo si říkám: Karle, nešil,
jenomže já se na tu vojnu tolik těšil,

 marně u odvodu doktorovi obálku jsem dával,
prej mě nevezmou, že mají velkej nával.
Jak to vysvětlím své milované Blance,
ráda se chlubívala, že má chlapce brance,

máma bude brečet, táta rozdupe mi hračky,
už se, chudák, tolik těšil na odznáčky.

(Karel Plíhal) 

V 60.letech se taky hodně zpívalo, zuřila studená válka, Američané okupovali Vietnam a přestože bylo hnutí hippies hnutím revolučním, jejich texty měly poněkud jiný, vřelejší charakter. 

Rozdávej lásku celý den
rozdávej lásku a zpívej
rozdávej lásku celý den
rozdávej lásku a zpívej.

( Beatles)

 
Ne všechny skladby však musí nutně odporovat. Zatímco ve filmu Hotel Modrá hvězda zazníval poklidný hit Slunečnice, český národ se již dva roky třásl před zlovůlí nacistů.
A dál? Co takhle lidové písně? Případně pohádky? Nevyrovnávali se v nich chudí lidé se svým krušným osudem?

 

V Hodoníně za vojáčka mňa vzali,

moje vlásky na kraťučko strihali.

Moje vlásky hej, haj na kolena padaly,

moja mamka aj frajárka plakaly.

 

Je to asi přirozená touha po sdělení, lidé se chtějí rozdělit o své starosti, zpíváním chtějí dát najevo svůj nesouhlas, protože to je často jediná věc, kterou mohou udělat.

Nejlepší obrana je píseň, a možná trochu nadsazeným důkazem je i bitva, jenž se odehrála roku 1431 u Domažlic. Je to ta bitva, ve které prý Husité zahnali křižácká vojska známým chorálem Ktož sú boží bojovníci.

 Někdo skládá básně, někdo napíše román nebo namaluje obraz, aby ze sebe dostal své negativní a tíživé pocity, spojené se stavem společnosti a politiky. Nejširší veřejnost si však nejraději zazpívá, protože i Jarek Nohavica říká: „ Dokud se zpívá, ještě se neumřelo."


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 04.07.2007 00:33:30     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek:
Milé Temné zákoutí mojí duše,
nepříjde mi to jako Názor, ale čisté Zamyšlení to taky nebude. Těžko říct kam to má blíž.
Tématicky mě to zaujalo. Kompozice by mohla (spíš měla) být utříděnější - např. ukázky těch jednotlivých textů by mohly jít za sebou chronologicky dle vývoje hudby a postupně dokumentovat vývoj situace ve společnosti.
Na začátku i na konci textu se zamýšlíš nad hudbou jako nad určitým obranou či ventilem člověka. Myslím, že tomu věnuješ více pozornosti než je třeba. Je to přece skutečnost zcela zřejmá a to podstatné je řečeno už v nadpisu.
Fajn iniciativa, dílko hodnotím kladně, kompozice a forma by mohly být atraktivnější.

  
Komentář ze dne: 04.07.2007 11:48:36     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
Milý Stínku, souhlasím s tebou:) Za prvé jsem si říkala, že on ten článek vlastně postrádá smysl, že je tak trochu o ničem a za druhé, s tou formou se mi vážně moc nechtělo patlat. A co se týče rubriky, myslím, že je to jen takový postřeh...:)

Komentář ze dne: 04.07.2007 16:46:17     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - seńorita chiquita (@)
Titulek:
promiň, ale málem jsem si hubou rozrazila klávesnici, když si za současnou hudbu citovala Kabáty a Ewu Farnu, za prvý to není hudba, Kabát je dechovka pro ožralý upocený smradlavý čtyřicátníky v podprůměrný vesnický hospodě, a Ewa Farna je infantilní děvčátko hrající si na zpěvačku...že Tleskači jsou se svými texty výjmkou bych neřekla, je tu dost kapel, který ve svých textech brojí proti něčemu...punk ještě nevymřel, skáčko asi tak moc o beruško má milovaná není, ve spoustě textů je odpor proti komerci konzumu atd. (konkrétně třeba texty Gaia Mesiah např. Apokalypse:
"...it's a rotten system without future
cause they fuck m other nature
we can make a little revolution
we can do it through musicians...", něco bys asi našla i v popu třeba u Southpaw: "...and w must be one of these/hypermarket families/that wait in line and queue for sale/and teleshopping everyday...") a podstatně se na tom podílí i hip hopová sféra...tohle by asi chtělo delší diskuzi, jen jsem chtěla dát protichůdný názor k tomuto odstavci:
"Tak mě napadá, že podle obsahu písní dané doby se dá poměrně snadno vypozorovat její duch. O čem zpívají současné české kapely??? Pohoda, klídek a tabáček , v horším případě Měls mě vůbec rád ( Ewa Farna) a v tom nejlepším něco na styl Kabátu. Jaksi to vypovídá o naší současné spokojenosti, o trendu: Všechno je OK, život je fajn. Nemusíme nebo nechceme řešit „úpadek společnosti", a proto se muzikanti zabývají spíše svými problémy osobními, když už musí. Někdo zpívá „lásko, mé srdce zlomila jsi" , někdo se se svými neúspěchy u druhého pohlaví vypořádá po svém..."

  
Komentář ze dne: 04.07.2007 19:02:55     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
No jasně a co hip hop? Ty hochy taky pořád něco bolí, jauvajs jauvajs společnost je zkažená. Jenže tyhle druhy kapel byly jsou a budou i kdyby z nebe pršelo zlato. btw. punk is dead.forever.

    
Komentář ze dne: 04.07.2007 19:20:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - seńorita chiquita (@)
Titulek: Re:
ojoj...podle toho článku mi přijde tvůj názor vzatý celkem po povrchu, česká scéna je obsáhlejší a rozmanitější než vypadá...no a k tomu hopu, není hip hop jako hip hop, stejně jako každej styl hudby má svý kvalitní inerprety a pak pěkný bludaře...a punk mrtvej není, přežívá někde mezi alternativama mezi svejma příznivcama

      
Komentář ze dne: 04.07.2007 20:25:48     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
No on ten článek hlavně nemá rozebírat jestli jsou kvalitní a nekvalitní kapely, ale nakolik lidi dávají svůj nesouhlas vůči politice najevo písněma, což v současnosti jaksi se moc nekoná. Pokud nepočítám ty ukřičené pseudopunkery že jo. Jo a prosím tě, ukaž mi kvalitní punkovou kapelu, mě napadá možná tak Znouzectnost, že se dá. Jinak? Hele já jich slyšela hodně a je to furt to samé. Punk je mrtvý, stejně jako jsou mrtví hippíci. Myslím tím celé hnutí, ne jen hudbu.

        
Komentář ze dne: 04.07.2007 23:51:45     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - milan (@)
Titulek: Re:
Tento názor ohledně punku je hodně naivní. Opravdu jsi toho moc neslyšela...Punk, stejně jako každý další hudební žánr má zcela logicky interprety, kteří jej přesahují, dávají do něj něco ze sebe, kombinují, syntetizují apod. To cos napsala, dokazuje pouze jediné. Neznalost.

          
Komentář ze dne: 05.07.2007 10:33:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
Jestli je něco naivní, tak punk. Punkeři rádi tvrdí, že punk není jenom hudba. A proto já říkám punk is dead. Tohle hnutí možná bylo respektované, mělo své kouzlo, jenže nic netrvá věčně a je to už hodně dlouho, co Sex Pistols zahráli svůj poslední akord. To že se pořád najdou lidi, kteří si roztrhají tričko, postaví číro a křičí no future neznamená, že mají ještě co říct. Pokud víš o nějaké originální punkové kapele řekni, ráda si poslechnu.A vážně jsem slyšela dost kapel.

    
Komentář ze dne: 05.07.2007 12:20:36     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Pavel Kotrba (@)
Titulek: Re:
JJ Punk is dead je název alba od Pio Squad :o) ale nesopuhlasím s tím, kdesi jse zaslechl ten názor že je to stejné jako kdyby někdo řekl "Blues is dead" a je? není takže ani Punk ne, žádný styl hudby neumírá - jen spí
a co mi dal tvůj článek? rozhodně hodně pohledů na hudbu a rozšířilo to mé dva obzory (melodický a básnický) na další

      
Komentář ze dne: 05.07.2007 12:49:03     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
Nj jenže punk byl hodně o životním stylu, byla to moda. Já neříkám, že punk se nehraje, že to nikdo neposlouchá, ale punk celkově jako hnutí jaksi už nemá co říct. Všihcni punkeři, které znám, jen chlastají, válejí se pod stolem a většina z nich má srandu. Asi tak no.

        
Komentář ze dne: 05.07.2007 15:12:48     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - seńorita chiquita (@)
Titulek: Re:
hehe a oni dělali někdy něco jinýho??teda kromě toho, že někteří fetovali?:D je to o vývoji, kterej už asi v punku, v čímž ti dávám za pravdu, nemá kam dál (i když nikdy neříkej nikdy), takže se punk (hudebně i lifestylově) prolíná do jiných kultur, najdeš ho ve svý původní podobě a pak v mnoha fúzích a s koncem sex pistols se konec punku rozhodně nedá spojovat...
jinak k těm politickým textům - ono jich podle mně bylo vždycky tolik kolik jich je zhruba teď, ale v dřívějšku byly jaksi potřebnější, prospěšnější, podnětnější a já nevím, co ještě, spousta lidí je vyhledávala, teď je situace trošku jiná, možná se nezůžil počet takto se projevujících interpretů, ale okruh zájemců, hmm? žádnej ani tenhle současnej vládní systém není dokonalej a člověk je stvoření věčně nespokojený, ale nejspíš nás v tuhle dobu pálí jiný věci, který chceme řešit - a viditelnou hudbu spíš tvoří posluchač než interpret, někde v koutku může sedět milion autorů, ale když jejich hudba nebude zajímat veřejnost, tak se o nich nedozvíme...

          
Komentář ze dne: 05.07.2007 15:32:46     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (@)
Titulek: Re: Re:
Nemůžu jinak než souhlasit.

            
Komentář ze dne: 05.07.2007 22:10:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - ivo-hary (@fofr)
Titulek: Re: Re: Re:
... a já se přidávám, tento názor je mi blízký.

          
Komentář ze dne: 06.07.2007 12:32:10     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
Pájovi: No to neříkám, že nemají na co nadávat. Oni nadávají pořád, právě proto se to jaksi nedá brát vážně.

Jinak celá tahle diskuse vznikla, protože senoritě se nepozdával můj výběr současné hudby, přičemž mi nešlo o kapelu, ale o text.
Soudě podle této věty: je to o vývoji, kterej už asi v punku, v čímž ti dávám za pravdu, nemá kam dál (i když nikdy neříkej nikdy) / se shodnem, takže končím tuto inteligentní diskusi, protože si stejně každý opakuje to svoje.

        
Komentář ze dne: 06.07.2007 08:32:37     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (koziii@seznam.cz)
Titulek: Re:
no možná to záleží na lokalitě, kde bydlíme, já zase znám asi kolem 12 punkerů a, věř mi, hrají a maj stále na co nadávat :o) nabídl jsem jim projekt gramodeska...odpověd? NASRAT NA POPULARITU, ale kalí fest, to je pravda

Komentář ze dne: 04.07.2007 20:24:35     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - JEHLASPICHLAS (jankennethlister@seznam.cz)
Titulek:
Na různé historické momenty, momenty ze života můžeš
použít i Daniela Landu, ten se zaměřuje v nynější tvorbě,
vynecháme-li skupinu Orlík, současnosti, minulosti a
absurdnosti. Zde je i již zmiňovaný Jarek Nohavica.
Na minulý režim třeba útočil i Pavel Dobeš.

Jinak sesumírovat deset napsaných textů, dá sice práci,
ale vytvořit něco originálního, ať už je to proza, poezie nebo
drama, pak to podle mého názoru může mít dobrý ohlas.

Tak zatím.



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz