<<
Září
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| | | | | |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
| | | | | |
|
Stránku si právě čte 5 lidí.
|
|
Klasická effikátní psychologická škola
Jakub Raida - Psychologie - 04. 07. 2007 - 3589 přečtení
Základy málo známé psychologické školy švýcarských vědců S. Tussina a B. Hexina.
Psychologická škola švýcarského psychiatra S. Tussina (1885
– 1951) je především u nás málo známá a z jakéhosi důvodu se dokonce o ni
ani na školách nezmiňuje. Rovněž v literatuře je o této nauce jen
poskrovnu odkazů, což mi přijde jako poměrně škoda, neboť jsou tyto teorie
poměrně zajímavé. Proto se nyní pokusím podat malý obrázek o základech tohoto
učení.
Podle této nauky jsou motivačním motorem dvě různé potřeby
nebo také dva základní pocity, které nás ovládají – pocit submise a dominance.
Podle Tussinova žáka a dlouholetého kolegy, psychologa, sociologa a praktického
lékaře B. Hexina (1899 – 1949) jsme neustále pod vlivem jak submise, tak
dominance a to sice na dvou úrovních – teoretickém (někdy také tzv. uměleckém)
a praktickém (reálném) cítění. Poměr submise a dominance pak vytváří různé
stavy mysli, které se potom odrážejí ve dvou vlastnostech prožívání a chování,
jimiž je za prvé poměr imprese a exprese a za druhé poměr mánie a deprese.
Podle Hexina „vše co děláme, děláme pro pocit submise a dominance zároveň“.
Například zodpovědnost se dá podle něj vykládat jako submise před řádem a
dominance nad chaosem, lehkomyslnost je naopak submise před chaosem a dominance
nad řádem. Jak také napsal ve své knize Logika chování tehdejší ředitel
Eggerbergské univerzity, Hexinův synovec M. Solvan (1912 – 1975), tak platí, že
„jsou-li dva pojmy k sobě antonymem, potom i pojmy, jenž jsou k nim
v submisivní nebo dominantním vztahu budou antonymy“ – tato věta byla
později definována jako Solvanův první zákon. Solvanův následovník, rovněž
ředitel Eggerbergské univerzity, doktor S. Musol (1936 – 1987) sestavil seznam pěti
tisíc základních lidských stavů mysli, chování, zážitků a uměleckého cítění,
známý také pod názvem Musolův list. Tam je například pocit dekadence definován
jako submise před světem a časem a dominance nad ostatní společností.
Krom nauky o submisi a dominanci se také zástupci této školy
snažili o matematicko-logický popis lidské psychiky. S. Tussin definoval
základní vzorec:
(prožívání => myšlení) => (myšlení => chování)
Z tohoto vzorce přímo vyplývalo několik základních
postulátů, takzvaných Tussinových zákonů:
- Je
možné myslet bez prožitku, ne však obráceně
- Je
možné se nějak chovat bez myšlení, ne však obráceně
- Je
možné se nějak chovat bez prožívání, ne však obráceně
Z toho také vyplývá Tussinova věta, neboli „výsledkem
jakékoliv psychické aktivity je vždy chování“. Tussin však také poměrně složitě
popsal jakési vnitřní chování, které je mnohdy těžké rozeznat od myšlení nebo
prožívání. Teprve pár let po Tussinově smrti zpochybnil jeho žák S. Musol tyto
zákony a přidal ještě doplňující zákon, že „každý výrok, každá závorka nebo
celý vzorec může být za určité nálady znegován(a)“. Tím také zavedl pojem
nálada, podle těchto nauk chápán poněkud odlišně od obecného výkladu slova.
Podal k nim několik vysvětlujících formulací, například:
- Je-li
první výrok v jedné ze závorek znegován, znamená to, že může dojít
k libovolnému ze dvou výroků nezávisle na druhém, ale také i
k oběma najednou (prožívání bez myšlení, myšlení bez prožívání,
myšlení i prožívání, myšlení bez chování, chování bez myšlení a chování i
myšlení), obdobné platí, je-li první závorka znegována.
- Je-li
zároveň znegován druhý výrok v závorce a celá závorka, potom musí
dojít k oběma výrokům (prožívání musí být následováno myšlením nebo
myšlení musí být následováno chováním), obdobně u závorek.
Hexin, Tussin a Musol vydali celkem okolo 30 knih s touto tématikou,
shodou mnoha nepříznivých situací však došlo k tomu, že jsou až do
dneška hodně opomíjeni, ba některé jejich názory dokonce odsuzovány pro
přílišné teoretizování až možná esoteričnost. Každopádně, nebylo by na
škodu se o jejich učení alespoň dozvědět a já doufám, že jsem mnohým z
vás dal alespoň podnět zjistit si o tomto směru víc.
Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]
Upozornit emailem Vytisknout článek
Komentáře na Facebooku:
Komentáře na Postřehu:
Chybí mi zde informace, odkud jsi čerpal. Když už se pouštít do podobného náročného výkladu osobnosti psychologa a jeho tezí, měly by zde být odkazy a prameny. Ad 2, Tussinna jsme probírali na Vš, není tak neznámý, a zmíněné teze, by pro nezasvěcené potřebovaly více srozumitelnosti, méně tezovitosti. Tedy pokud nepřepisuješ šablonovitě větu za větou, či nevytrháváš věty z kontextu, což si netroufám soudit. Jako celek poskytuje článek dostatek informací, ovšem rozporuplnou málo přijatelnou formou. M
|
|
Komentář ze dne: 06.07.2007 18:35:36 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: Re:
Opravdu jste ho brali? A kterou část díla konkrétně? To jenom tak pro zajímavost...
|
|
Komentář ze dne: 14.07.2007 22:01:00 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re:
Jen taková poznámčička:
Co se týče těch tezí, jimiž je popisovaná, příp. vysvětlovaná tato psychologická teorie, tak jak já jsem to pochopil, základním výrokem (tezí?) je ten Tussinův vzorec, implikační posloupnost prožívání, myšlení a chování, a to bereme jako axióm (nejprve, v druhém kroku axiomatizaci pro tuto teorii upravíme zavedením "nálady" jakožto možnostmi používání negací). Potom toť vše a dál je to už jen čistá výroková logika. Čili např. k tezím 1. a 2. po zavedení "nálady" lze dospět jen čistým odvozením z axiómu. Myslím si, že Jakub předpokládá, že toto +- každému dojde, a asi proto to nějak víc nevysvětluje. A vlastně, je možné si z toho odvodit několik dalších tezí, jestli to tedy skutečně funguje takto.
(Teď se zas omlouvám já, jestli jsem použil přehršel odborných matematických termínů, kterým by třeba každý nerozuměl)
|
Komentář ze dne: 06.07.2007 18:43:54 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek:
Pro mě hodně tématicky zajímavý článek a je zpracován přehledně. To jméno školy a té první osobnosti tohoto směru jsou mi nějaké povědomé. Myslím, že jsme to brali v Pedagogice, ehm..brali, no řekli nám, že ta škola existuje.
|
Komentář ze dne: 14.07.2007 19:50:36 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: Aby bylo jasno
Takže uvedu věci na pravou míru: článek je mystifikace. Jména jsem si odvodil od léků proti kašli: Stoptussin, Mucosolvan, Bromhexin, Solmusol... Letopočty a názvy knih jsem si vymyslel, stejně tak název školy i univerzity. Město Eggerberg existuje, náhodně jsem si ho našel na Google Earth. Veškeré teorie jsou čistě mé.
|
|
Komentář ze dne: 14.07.2007 20:08:09 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek: Re: Aby bylo jasno
Hm.., tak teď tady vypadám pěkně hloupě. S něčím jsem si to tedy nejspíš spletl. Ale oproti Milanovi z toho vycházím docela čistě.
Proč to děláš? To, že se jedná o tvé vlastní myšlenky, přece zvyšuje tvůj kredit.
|
| |
Komentář ze dne: 14.07.2007 20:10:46 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: Re: Re: Aby bylo jasno
Doufal jsem, že to tak lidé budou brát víc vážně.
|
| | |
Komentář ze dne: 14.07.2007 21:09:39 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo-Hary (@fofr)
Titulek: Re: Re: Re: Aby bylo jasno
Tak tohle nemá chybu! Bez ohledu na možnou diskusi o oprávněnosti takového tahání čtenářů za nohu je provedení excelentní. Zvlášť mne dojal zdroj, odkud byla čerpána jména zmíněných vědců.
Jakube, s Tebou tady zažijeme ještě hodně vzrušení. Zdá se, že i Největšímu Čechovi (byť oficiálně neposvěcenému, ale srdcem národa zvolenému) roste velká konkurence.
|
|
|