<<
Květen
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| | | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
Stránku si právě čte 5 lidí.
|
|
Je možné, aby udavačství bylo kladné?
Jiří Stránský - Fejetony - 28. 07. 2007 - 3220 přečtení
Na uranových lágrech a vůbec v komunistických vězeních byli udavači zvaní bonzáci na každém kroku.
Konečně jsem našel kartičku, kterou jsem dlouho hledal: připomíná vystoupení jednoho soudruha pomocné stráže Veřejné bezpečnosti z konce sedmdesátých let, který na dotaz, proč oznamuje některé nevhodné činy svých spoluobčanů řekl, že oznamuje jenom to, co škodí naší lidově demokratické socialistické republice - když ale například ví, že soused zahýbá sousedce, tak to neoznamuje, protože to socialismus v naší vlasti nenarušuje.
Ti starší si možná vzpomenou, že těmhle pomocníkům Vébé (veř. bezpečnosti) se říkalo Jožin z bažin, díky Vladimíru Menšíkovi, který se v televizi objevil v roli takového pomocníka, naprostého blba, který se jmenoval Jožin. A pak všichni znali slavnou mládkovu píseň „Jožin z bažin".
Před několika dny jsem sledoval v regionálním vysílání rozhovor jednoho staršího pána s reportérkou, které vyprávěl, že si zkrášluje život důchodce tím, že u nich ve městě na místě, kde je statisticky nejvíc dopravních nehod, před světelným ukazatelem rychlosti digitálně fotografuje a zapisuje nejen poznávací a tovární značky aut, ale i řidiče, protože řada z nich jednou rukou drží mobil a telefonuje. A že je pyšný na to, že díky fotografiím, které poslal policii dostal glejt pomocníka policie a oficiální povolení i oprávnění činit, co činí, a že už pár řidičů policisté tvrdě potrestali. Odebráním bodů i peněz.
Od té chvíle mnou zmítá rozpor: je správné nadšeně s oním důchodcem souhlasit, ano či ne? Protože i mně jako řidiči tihle mobiloví telefonisté pijí krev z mnoha důvodů - nejen že si míň všímají chodců, ale v okamžiku, kdy jim někdo zazvoní, málem najednou zabrzdí, nebo zničehonic jedou desetikilometrovou rychlostí, aby mohli vymačkat na mobilu číslo, přičemž občas vybočují do stran.
Na druhé straně udavačství nesnáším a jsem na ně alergický. Celé naší rodině celý náš život udavači ztrpčovali život. Za války tátu kvůli falešnému udání málem popravili. Na uranových lágrech a vůbec v komunistických vězeních byli udavači zvaní bonzáci na každém kroku. Čím se od nich liší tenhle nadšený důchodce s digitálním fotoaparátem? Určitě taky neoznamuje sousedce, že jí zahýbá manžel s referentkou na městském úřadě. Ale těch bouraček, těch mrtvých, mezi nimi i to dítě, kterého si ten telefonující šofér nevšiml... Mám s tím fakt problém!
Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]
Upozornit emailem Vytisknout článek
Komentáře na Facebooku:
Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 24.07.2007 10:40:02 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: komentář
Ve chvíli, kdy někoho udám, začne být vztah mezi námi jen chladně vyčkávací. Budu se muset neustále kontrolovat, abych neudělal chybu, ale nakonec ji stejně udělám a budu možná taky udán. Tak začne nekonenčý řetězec udání.
|
Komentář ze dne: 28.07.2007 11:17:43 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek:
Někdy neudat znamená být pasivně agresivní. Zmíněný důchodce má mojí podporu.
A že přitom neoznámí, že sousedce zahýbá manžel? Kdo ví, třeba se více kamarádí s tím sousedem. A nebo se nerad vměšuje do osobních vztahových záležitostí( stejně jako já).
|
Máme tak trochu pochyby o tom, jestli je možné v tomto případě generalizovat. On je tak trochu rozdíl mezi důchodcem, který zaznamenává přestupky a tím, když někdo "nabonzuje" to, že - i když víme, že to byly nepravdy povětšinou anebo prosté vyjádření nesvobody ze stran neprávem obvinovaných - narušuje tzv. socialistický systém. Ale to jsme tak trochu mimo základní téma, které se zabývá otázkou zda-li je možné, aby bylo udavačství kladné - myslíme si, že v případě dotyčného důchodce je toto bonzáctví vpodstatě správné. Je rozdíl mezi zájmem o bezpečnost provozu a lágry. Opravdu zde generalizovat a srovnávat v době, kdy už, naštěstí, není udávání v takové formě a pro naprosto jiný systém, nejde. Nicméně si velice vážíme pana Stránského a jistojistě nám nedošlo srovnání v tomto článku.
|
Komentář ze dne: 28.07.2007 22:44:34 Reagovat Nový komentář
Autor: [postreh] - Histes [admin] (histes@postreh.com)
Titulek:
Tady bych se rozhodl na základě charakteru důchodce - jestli je stejný, jako průvodčí ve filmu Rebelové, tak to je Boží dopuštění..
|
|
Myslím, Ríšo, žes nezvolil nejvhodnější příklad pro srovnání: ten filmový průvodčí to pokládal za svou občanskou povinnost. Dalo by se říci, že nevědomost hříchu nečiní, ale, když jsme u těch citátů, spíše na něj sedělo, že angažovaný blbec je nebezpečnější, než třídní nepřítel.
V případě důchodce suplujícího práci dopravní policie už bych tak příkrý nebyl, zejména, pokud v daném místě došlo k častějším kolizím vozidel s chodci či navzájem.
Souhlasím s panem Stránským - je to docela schizofrenní situace. Bonzák, co se snaží být užitečný těm, kdo dodržují zákon, ať už je ten zákon jakkoli blbý, vyvolává přinejmenším smíšené pocity.
Dobře napsaný komentář.
|
Co když ten "dopravní udavač" byl i udavač pro VB ??? A jen si dědula vzpomíná na staré časy a šíleně se při tom baví. Může udávat (nemusí roznášet klepy o cizoložnictví jeho sousedky, zvlášt když je to parketou žen) , má na to lejstro a souhlas věřejnosti, protože v podstatě na tom fakt nic zlého není. Což za dob bývalých podporováno asi tolik nebylo. A určitě oplývá urputností revizora. No bum. Nějak si nejsem jistá, jestli by toto neměli dělat policisti, raději. Navíc vím (mám blízký zdroj.)) , že při případném správním řízení je možno zapírat a zapírat. Pokud tedy na fotce nemáte stejnou košili jako na úřadě nebo na ní chybí jiný jednoznačně prokazatelný důkaz, že jde o vás. Zkrátka policie bude mít na stole kupu fotek, kupu papírů a nakonec nic z toho. No teda, alespon má pán důchodce dobrý pocit ze služby veřejnosti ( no nezní to pro náš kapitalistický a zkažený svět trochu podivně?).
|
Komentář ze dne: 30.07.2007 01:48:46 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo-Hary (@fofr)
Titulek:
Co mi napadlo už při čtení titulku zcela jednoznačně: toto není nikdy jednoznačné. Ano, představa udavače je zásadně nepřípustná. Jenže - co když jde o protispolečenské jednání, nebo kriminální - a jaké jsou zákony, které posuzují protispolečenské jednání ...
Bonzáci v lágrech byli z dnešního hlediska odporní, z hlediska tehdejší platné ideologie byli hrdinové.
A studenti, kteří nahlásí šikanu či narkomanství v partě spolužáků, jsou pro zbytek party jistě odporní bonzáci, o "práskačích" zlodějských či vyděračských band ani nemluvě, to vše známe z literatury, filmů atd.
Takže - "Udávat nebudu, ale hlásit to musím" není jen podařený vtip, ale kolikrát opravdu vnitřní dilema. Jak toho aktéra, tak i jím "postiženého" okolí.
|
|
|