.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...
... se stát autorem
... znát lidi kolem Postřehu
... sponzorovat Postřeh
... vložit/upravit článek
Boží Dar
 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Prosinec  >>
PoÚtStČtSoNe
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31    

 .: Online
Stránku si právě čte 7 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie
Chata v České KanaděChataUbytování velkých skupinPenzion v Jižních ČecháchPenzion v KunžakuRybařeníJižní ČechyPenzion StrmilovKomorníkChata u rybníka KomorníkaUbytování Česká KanadaKomorníkUbytování v Jižních Čechách
 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Ty jiné světy

Jakub Raida - Software - 26. 10. 2007 - 3310 přečtení

Naše současná technologie ale zatím není na takové úrovni, abychom mohli virtuální realitu vyměnit za okolní svět (na toto téma chystám další článek), a tak nám v podstatě zbývají dvě věci, jak se ocitnout v cizím světě: buď zešílet, nebo si dopomoct uměním. Kdo uhodne, co jsem zvolil já bulisy mulisy rotačák? :)

Každého z nás zřejmě někdy napadne fascinující myšlenka, jaké by to bylo, žít v nějakém jiném světě, podle jiných pravidel a být někým úplně jiným. Řekneme si třeba „co bych dělal, kdybych žil ve středověku“. Některé lidi ta myšlenka uchvátí na déle, někdy na celý život a snaží se svůj sen co nejvíce vyplňovat. A i pro ty ostatní je přinejmenším příjemným rozptýlením představit si, že jsou někým jiným, někde jinde.

Když se ohlédnu zpět za všemi uměleckými díly, které kdy jsem jen čil, tak asi nejvíc mě zaujala ta, ve kterých byl znázorněn komplexní svět, realita nebo soubor fyzikálních a sociálních pravidel (Pán prstenů - Středozemě, Mučitelův stín - Urzemě, Conan - Hyborie, Duna - Imperátorský vesmír). Mohl jsem si totiž z každého z nich urvat ten malý kousek, který se mi nejvíc líbil a libovolně ho připlácnout na tu surrealitu, kterou mám v hlavě a ve které trávím málem víc času než v tomto světě (projevuje se to tak, že několik hodin lozím po lesích, zatímco ve své mysli jsem Fidohalerkem a dělám vše, co k této funkci náleží). Člověk se pak někdy přistihne, že v Excelu detailně plánuje nákup munice pro fiktivní válku, ale to už je druhá stránka věci. Vraťme se však k hlavnímu tématu: umění někdy přináší světy. Dokáží to knihy i filmy, avšak nejdokonaleji jsou toho schopny počítačové hry. Tak, komu se při těchto dvou slůvkách zježily vlasy a řekl si „puberťák jeden“, ten si zřejmě pod pojmem PC hra představuje nějaký Pinball z roku 1985 nebo panáčka Maria, který hopsá po cihličkách a hraje u toho veselá monofónní melodie. Ne, vězte, že tyto doby jsou minulostí a počítačové hry jsou dnes mnohdy větším uměním, než si někteří lidé myslí. Desítky lidí vyvíjí příběhy, které by svou šíří i hloubkou stačily na dvacet knih (třeba The Longest Journey), další desítky dělají grafiku, která zastíní mnohé filmy a hudbu, která se vrývá do paměti. A to mluvím o jediném podařenějším kousku. Ale takový je holt vývoj – když začínaly filmy, všichni je odsuzovali. Dnes mají filmy dlouholetou praxi a jsou to hry, které začínají. Přesto by si možná měli někteří lidé, například profesoři uvědomit, že vrcholné umění se nenalézá jen v knihách, malbě a klasické hudbě (proč jen nemůžeme mít místo Literatury Filmologii? :D). Leč, to jsem přímo brutálně odbočil od tématu. Takže, povykládám o několika hrách, ve kterých můžete žít doslova alternativní život, tak velký svět a velkou volnost dávají (ze sérií uvádím vždy jen jeden díl – ten nejpodařenější):

DuneDune 1

Stařičká, ještě kreslená, hra podle slavné knihy F. Herberta, existující ve stínu svého oblíbenějšího nástupce Duny 2. Jednička je sice stará, ale skýtá netušené možnosti – můžete téměř volně putovat po velmi rozlehlé poušti, hovořit s lidmi, nakupovat a prodávat, vést lidi lítat nad pouští v ornitoptéře, prostě si dělat, co chcete.

Rozlehlost světa: velká
Možnosti: málo

FalloutFallout 2

Vytváříte hrdinu, se kterým procházíte postapokalyptickou pustinou. Máte však ve svém jednání obrovskou volnost a možnosti – můžete být padouch nebo dobrák, zbabělec nebo hrdina, bojovník nebo míru milovník, který chce vše vyřešit po dobrém. Pustina je plná měst, vesnic, lidí, se kterými můžete řešit různé problémy, míst, kde můžete žít. V této hře se můžete dokonce oženit nebo vdát, můžete se dát do armády, můžete se stát karatistou i boxerem, hrát hazardní hry, být mafiánem, lovcem, horníkem, šerifem, pornohercem, feťákem, opilcem, vrahem dětí, vykrádačem hrobů, hlupákem i inteligentem, slabochem i silákem a to vše, aniž by to mělo nějakou návaznost na hlavní dějovou linii.

Rozlehlost světa: střední
Možnosti: středně

GothicGothic 2

Skvěle zanimovaný svět s unikátní gotickou a fantastickou atmosférou, který hráče dokáže úplně pohltit. Desítky různých údolí, lesů, řek, cest, měst, hostince v lese, a mezi tím vším si můžete zcela volně cestovat, můžete pracovat ve městě nebo na farmě, dělat hrdinské skutky, nebo třeba jenom obyčejného kováře ve městě, nechat se najmout do armády, cvičit se v boji, lovit zvířata, učit se různé věci jako míchání lektvarů, kouzlení, získávání drápů, kůže nebo zubů z ulovených zvířat. A všichni lidé kolem žijí svůj vlastní život, chodí po městě, se setměním jdou normálně spát. Řemeslník přes den pracuje, večer jde třeba do hospody, pak se zamkne doma. Stejně tak můžete činit vy. Možnosti hry se dají ještě rozšířit jedním pěkným cheatem, který umožní hrát za kteroukoliv postavu nebo zvíře z celého světa. Pak jsou možnosti už takřka neomezené.

Rozlehlost světa: obrovská
Možnosti: hodně

SAGrand Theft Auto – San Andreas

Carl Johnson, neboli CJ („sídžej“) je správný nigga gangsta, který se vrací do rodné ulice Groove Street v městě San Andreas. Pak může sice řešit nějaké rodinné problémy a vy můžete postupovat příběhem dál, ale není to povinnost – v San Andreas se dá totiž zabavit i jinak. Obrovská mapa obsahuje hned několik velkoměst a mezi nimi celou poušť, les, hory a kus moře. Po tom všem můžete chodit pěšky, jezdit na kole, na motorce, autem, džípem, závodnickou, sekačkou, traktorem, autobusem, náklaďákem, létat vrtulovým letadlem, stíhačkou, vrtulníkem, můžete vylézt na vrcholek mrakodrapu a skočit třeba s padákem dolů, můžete se dostat do nemocnice, jíst v rychlém občerstvení, naladit v autě rádio a vybrat si z jedné z imaginárních stanic, poslouchat imaginární reklamy, stát se policistou nebo gangsterem, rozvážet poštu, vyvážet odpad, účastnit se závodů, učit se box nebo taekwon-do, zápasit, balit holky, střílet lidi, posilovat (postava skutečně nabírá svaly), přežírat se (postava skutečně pomalu tloustne), cvičit střelbu, chodit na diskotéky, tuningovat si auto, sprejovat po zdech a nebo třeba zkupovat nemovitosti.

Rozlehlost světa: obrovská
Možnosti: extrémně hodně

PostalPostal 2

Tato hra je pro duševně choré jedince, kteří v ní mohou libovolně běhat po celkem velkém městě a masově vraždit lidi různými způsoby, od lopaty, benzínu a nůžek až po pistole a plamenomety. A taky to je jediná hra, ve které se můžete vymočit kdykoliv a kdekoliv a ještě přitom přesně řídit směr.

Rozlehlost světa: střední
Možnosti: středně

The Sims 2

Sims Známý simulátor rodinného života. Stavíte si dům, zařizujete jej, máte děti, vychováváte je, kupujete si domů různé nesmysly i důležité věci atd.

Rozlehlost světa: malá
Možnosti: středně

 

Thief 3: The Deadly Shadows

Thief Nejtemnější a nejgotičtější svět, jaký jsem kdy ve hře viděl (ano, gotičtější než v Gothicu). Obrovské město, ve kterém je pořád tma, je plné křivolakých uliček, krčem, podzemí, starých místností, vil, blázinců a jiných temných míst. U téhle hry jsem se chvílemi skutečně bál. A hlavně můžete vlézt do jakéhokoliv okna, proplížit se kolem spícího obyvatele, něco ukrást, pak to prodat, něco jiného si třeba koupit atd.

Rozlehlost světa: střední
Možnosti: středně

 

Mafia

Mafia

Jak bych jen mohl zapomenout na českou klasiku, která je od doby svého vzniku stále aktuální a jestli je nějaká hra skutečným uměním, pak tato. Téměř filmový příběh o lásce, zradě, mafii, rodině, věrnosti atd. + obrovské město, po kterém můžete putovat mnoha dopravními prostředky, za rychlou jízdu dostat pokutu atd. Češi umí, když chtějí.

Rozlehlost světa: velká
Možností: méně


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 26.10.2007 06:49:22     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (koziii@seznam.cz)
Titulek:
zajímavý názor na nové umění a musím přiznat že něco na něm bude...
jsem moc rád, že jsi zmínil Gothic II. ten skrývá ještě větší rozlehlost světa a to v datadisku TNoR, tuto hru hraji už pár let a nikdy mě neomrzela, jednotlivé úkoly můžu plnit pořád a nenudí mě, hrál jsem i Gothic I. a i to bylo úžasné, škoda, že se Pyraním nepovedla tolik trojka této série, ale i to má dobrou stránku - co podělali na trojce zkusí spravit na čtyřce, ted jsem měl na mysli technické chyby, co se týká rozlehlosti světa, kde se můžeme pohybovat s bezejmeným žoldákem, mágem nebo paldinem (ve trojce je i více možných povolání, třeba povstalec) je tato hra pro mě bezkonkurenční

Komentář ze dne: 26.10.2007 09:49:32     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Zaujalo to predevsim vyrokem "umění někdy přináší světy". V tom mas obrovskou pravdu. Obcas se dokazeme to takove miry vzit do onoho sveta, reps. az se s nim ztotoznit, ze to ma vliv i na nas skutecny zivot. Z knih jsem primo zapadla do Tolkienovy pentalogie a do Skifu (tos patrne necetl), z filmu pak jednoznacne do Matrix a do Nocni hlidky. Nektera takova "vcleneni" do jinych svetu mohou dokonce mit terapeuticky efekt.
Jen pocitacove hry nehraji - ani za nic se neposadim k pocitaci hrat. Zkouselo to moc lidi - ale nikdy.

  
Komentář ze dne: 26.10.2007 16:39:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (levektekadruza@upol.info)
Titulek: Re:
i mě se nejvíc líbilo ono spojení o "umění, přinášejíci světy"
mám-li být upřímný, jsem velký fanda her na hrdiny a to nejen počítačových rpg (jak já se vyblbl u Baldurs Gate), ale především her deskových, nejvíc ze všeho asi DrD. Asi se nadá mluvit o umění jako takovém, protože člověk má k dispozici jen tužku, papír a kostky, ale v žádném filmu, v žádné hře, se mi nikdy nelíbil žádný svět tolik, jako světy které jsme si stvořili při hraní Dračího Doupěte.
Možná proto se mi nikdy nelíbil žádný film tolik, abych mohl říct, že byl lepší než kterákoli z mých oblíbených knížek. Film nebo hra mi totiž vždy předložila svět v jedné konkrétní podobě. A já si vždy představoval Saturnina, Bilba, desátníka Nóblhócha ze Zeměplochy a všechny ostatní trochu jinak, než režiséři.

    
Komentář ze dne: 26.10.2007 17:10:31     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re: Re:
Jo, Zbyni, Draci Doupe - to je fakt superhra (ostatne nemylim-li se vseobecne nadseni touto hrou vypuklo zhruba ve stejnem obdobi, jak nova vlna popularity Tolkiena)!

Tezko rici, co je a co neni umenim. I kdyz se divame na obycejny hokej, nekdo ho dokaze hrat jen jako sport, jine muzstvo ze sve zry udela hotovy umelecky zazitek. O gymnastice ci krasobrusleni ani nemluvim. Verim na to, ze sachy jsou vic umenim, nez sportem. A propos, vcera jsem cetla na www.mail.ru, ze se v Rusku na zakladnich skolach zavede misto cirkvi toliko vnucovaneho pravoslavi jiny predmet - zaklady sachu. -)

Kazdopadne Kuba nakousnul dobre tema.

    
Komentář ze dne: 26.10.2007 21:02:34     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: Re: Re:
Jo, jo, dračák jsem kdysi taky hodně hrál...



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz