.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

 .: Online
Stránku si právě čte 59 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Richard Krajčo: Nikdy není dost jízd v protisměru

Karolína Maxová - Rozhovory - 10. 09. 2008 - 3257 přečtení

r.krajco.jpg


Rozhovor s Richardem Krajčem (1977) coby textařem, zpěvákem a hercem nejen o práci kritiků, reakcích fanoušků, skládání a filmových rolích...

Otázky pokládala Karolína Maxová.



Když se skupina Kryštof objevila na české scéně, řada kritiků měla potřebu zaškatulkovat ji do určitého žánru. Nepovažujete konkrétní zařazení spíše za svazující a často nepřesné?
Celkový obrázek si člověk vždy musí udělat sám a hudba se dá jinak velmi těžce přiblížit a tak škatulkování tady bylo, je a bude vždy. A nijak zvlášť mě to „nedráždí“. I když každý Vás může hodit do jiné škatulky.

Hudba je otázkou vkusu. Každému se líbí něco jiného. Máte kritiky za objektivní? Jejich recenze vnímáte jako přínos nebo zastáváte názor, že člověk, který nikdy nedržel v ruce kytaru a mikrofon, nemá soudit druhé?
To máte pravdu, že soudit hudbu vlastně vůbec není jednoduché. Recenze čtu velmi často a zajímá mě názor určitých lidí, kteří se hudební publicistice věnují, ale řekněme si narovinu- žádná recenze nikdy nemůže být objektivní. Je to určitý úhel pohledu jedné osoby, v daný okamžik na určitý vjem. Můžeme s ním pracovat jako s vodítkem či pokusem, zařadit desku či interpreta právě do určité škatulky.

Umísťujete se na předních příčkách ankety Český slavík a zároveň sbíráte sošky Anděla. Má pro Vás větší význam ocenění od fanoušků nebo odborné poroty?
Víte, asi obojí. Vážíte si toho, že přesto, že Vás poslouchá mnoho mnoho lidí a hrají Vás rádia, kritika a odborníci přes hudbu oceňují i kvalitu. Na druhou stranu, kdyby odborníci oceňovali jen kvalitu, a nebyl na blízku fanoušek, nebylo by to moc veselé.

Než jste vyjeli na akustické turné po divadlech, přizvali jste na generálku několik svých fanoušků. Jaký byl Váš prvotní dojem mít místo plné haly v hledišti ani ne padesát lidí a povídat si?
Pro mě to bylo úžasné. Spíše jsme čekali na to, co právě řeknou naši fanoušci, a vypadalo to, že jsou stejně nadšeni jako my.

Ačkoli pro fanoušky děláte první poslední, ve fóru na oficiálních stránkách se občas objeví negativní komentář, respektive anonymní provokace, na kterou posléze zareagujete, což ostatní zamrzí. Proč takové příspěvky nepřecházíte?
Asi je to skutečně hloupé a já se snažím čím dál víc nereagovat- v použití těch slov, to zní skoro jako protimluv...hihihi. Ale možná právě proto, že víte, že se snažíte dělat maximum, ale takový kopanec od anonyma zamrzí. Naštěstí máme takový systém na našich stránkách, že můžeme zjistit, jestli člověk, co útočí na našem fóru anonymně, jindy nepíše pod svým jménem. A stává se to dost často. Takové pak bohužel náš webmaster blokuje. Nedávno zablokoval i náš bývalý management.

Stalo se Vám, že jste ztratil k některé písní vztah, protože do pocitu, ve kterém jste ji skládal, už máte daleko?
Ne, jsou jako děti. Nemůžete pak říct-už tě nemám rád, protože…

Na některých Vašich písních se podílí i textař Tomáš Roreček. Vaše texty jsou přeci jen specifické, šifrujete své pocity do poezie. Bylo těžké sladit se s dalším člověkem?
Kupodivu nebylo. Asi proto, že jsem jej oslovil na základě básnické sbírky, kterou vydal, a já měl pocit, že alespoň polovinu básní jsem psal já…hihihi. Máme k sobě vyjadřováním docela blízko, a tak nám to šlo i u spolupráce.

A jaký byl důvod spolupráce? Došly Vám nápady, potřeboval jste oživení…?
Ano. Oživení, posunutí, trochu jiný pohled. Napsal jsem v podstatě texty na tři desky a nechtěl jsem se opakovat, chtěl jsem, aby mě někdo rozsvítil a Tomáš to ve mně dokázal vybudit.

A „poezie na plátně“ – zaujalo Vás zfilmování Kytice a Máje F.A.Brabcem, se kterým jste spolupracoval na snímku Krysař?
Kytici jsem viděl a moc se mi líbila, Máj mě tolik neláká, takže nevím, zda se k němu dostanu.

Mimochodem Krysař je experimentální film, natočený za 24 hodin. V rejstříku máte také televizní film s písněmi Vlasty Redla Comeback a několik celovečerních filmů, třeba Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště. Jak byste porovnal jejich natáčení?
Ano, ano... Krysař byl experiment, jako práce zajímavý počin, ale srovnávat ho s Comebackem nebo Hrubešem a Marešem nejde. To byly prostě filmy se vším všudy a zrovna tyto dva filmy mám rád. A Comeback asi nejvíc.

Po seriálu Hraběnky, kde jste hrál truhláře, přichází na podzim nová série Nemocnice na kraji města. Zde se představíte jako ortoped. Která postava Vám dala víc zabrat a čím?
Nooooo... fyzicky byla náročnější role v Hraběnkách. A v Nemocnici jsem se hlavně snažil, aby postava skutečně byla zahrána tak, aby plavala víc v kladnějších vodách. Jinak jsem měl vždy pocit, že mám na bedrech jen záporáky. A tady jsem takhle působit nechtěl.

Rodiče mívají tendenci mluvit do života svým dětem, ačkoli už jsou dávno dospělé. Vy to ovšem po své mamince přímo vyžadujete, protože vykládá karty. Na jednu stranu si její doporučení vyslechnete, ale zároveň přiznáváte, že občas zkusíte opak. Bylo už dost „jízd v protisměru“?
Nikdy jich není dost, jinak by se život stal nudnou procházkou růžovým sadem.

Muzikou se živíte, hraním bavíte, zvlášť působení v Národním divadle představuje pro herce spíš čest a vrchol kariéry než solidní příjem. Zajímal jste se o pražskou grantovou politiku a s tím související protesty divadelníků?
Okrajově. A proto okrajově odpovím- nevím jaký systém je správný, ale rozdělovat peníze dle vstupenky mi přišlo na hlavu.

U Prahy zůstaneme. Nafotil jste kampaň na podporu pořádání olympiády v Praze. Vedl Vás k tomu fakt, že jste dříve aktivně hrával fotbal, nebo něco jiného?
Vedl mě k tomu fakt, že náš národ je tak vystrašený a zaprděný, že je třeba někdy říct- A dost. Přestaňte všichni kecat v hospodě u stolu a pojďme něco udělat. Pro nás všechny. A pojďme ukázat, že nejsme jen zlodějíčkové, co když na ně zakřičíte, tak se rozsypou. Takový z nás mají pocit venku a já ho mám z nás někdy taky.

Na jakou otázku jste si přál vždy odpovědět a nikoho ještě nenapadlo Vám ji položit?
Budu čekat, až někoho napadne a položí mi ji. Já pak odpovím.

Děkuji za rozhovor.


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 11.09.2008 10:23:52     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek:
Předložila jsi nám další "rozhovor přes maily"...použila jsi vhodné otázky, dočkala ses celkem zajímavých odpovědí. Richard Krajčo patří mezi velmi zajímavé osobnosti našeho hudebně-dramatického světa, nikdy jej nelákaly stojaté vody, vždy se snažil být tou štikou, která s nimi pohne, bez ohledu na to, jak se k tomu postaví ostatní veřejnost. Je oblíben i zatracován, jeho projekty nejsou vždy jen líbivé, ale pokaždé mnoho řeknou. Určitě potěšíš jak fanoušky tak i ty, co jej zrovna "nemusí". Třeba si i někteří poopraví názor. Rozhodně jsem si rozhovor přečetla s chutí, jsem za něj velmi ráda.

Komentář ze dne: 11.09.2008 18:35:07     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (@)
Titulek:
Opět skvělá práce, zajímavé otázky i odpovědi a navíc mně sympatický hudebník.
Nejvíce mě v rozhovoru zaujala část o objektivitě uměleckých kritiků, a to v návaznosti na nedávnou tématickou diskuzi tady na Postřehu.
"..ale řekněme si narovinu- žádná recenze nikdy nemůže být objektivní. Je to určitý úhel pohledu jedné osoby, v daný okamžik na určitý vjem.

Komentář ze dne: 12.09.2008 20:41:27     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (poezie@postreh.com)
Titulek:
malá reakce na Honzu ... aneb jakákoli kritika je nepodstatná pokud k dílu není vedena diskuze více stran ... to je takový kompromis k tvému názoru, protože více subjektivních kriti dává dohromady objektivnější celek

k hodnocení článku bych se jen opakoval, děkuji i panu Krajčovi za inteligentní odpovědi, možná mně chyběla jedna otázka a na ni odpověď:

Richarde, člověk sleduje dlouho Vaši kariéru a je jen málo věcí, za které by si Vás nemohl vážit... divadlo, film, výtečná hudba - akustické turné, odmítání zpěvu na playback. Ale je zde jedna věc, která se změnila. Odpor ke komerčním televizím kdysi býval, ale před časem jste se objevil v "novácké" hitparádě ESO jako host Leoše Mareše. Proč? Co změnilo Váš názor na komerční stanice? Děkuji za odpověď

  
Komentář ze dne: 12.09.2008 20:53:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - autorka Karolína Maxová (@)
Titulek: Re:
Zdravím Pavle...pokud vím já, hlavním problém byl Vladimír Železný, který kdysi Kryštofy ostře a neslušně kritizoval ve svém Volejte, nešlo tedy podle mě o hlavně komerci ale o osobnost ředitele...a nikdy nezpívali na playback....

    
Komentář ze dne: 12.09.2008 21:26:16     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (poezie@postreh.com)
Titulek: Re: Re:
ano, za to si jich vážím, neřekl jsem že zpívali, to bych si zrovna u této skupiny nedovolil

Komentář ze dne: 13.09.2008 11:46:21     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Raphael (@)
Titulek: Kryštof
Na otázkách je vidět, že se o skupinu Kryštof doopravdy zajímáš, což je velké plus. Já se o ně zajímám hlavně skrz jejich texty a hudbu, takže mě hlavně zajímali věci okolo nového textaře. Mě byli totiž staré texty přece jen bližší. Každopádně Kryštof považuji za jednu z nejlepších českých kapel. Moc dobře si pamatuju, jak zpívali na andělovi s přelepenými ústy. Komerce je komerce a Kryštof samozřejmě neni žádný underground, takže proč je odsuzovat, že se objeví třeba v Esu, vždyť právě kvůli nim, bych se na něj určitě podíval.

Komentář ze dne: 13.09.2008 13:14:31     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - grygaruv atelier (@)
Titulek:
ja tolik nadsena nejsem. mam za sebou pulrocni kurz zurnalistiky na VOŠP a podle toho, co mi tam nalili do hlavy bych delala rozhovor jinak. je rozhodne moc dobre, ze sis o panu krajcovi zjistila pred rozhovorem tolik informaci, ale bohuzel jsi je tam nacpala takovym dost nasilnym zpusobem. mne osobne vadi, kfyz na sebe otazky vubec nenavazuji, kdyz tvoje otazka nenavazuje vubec na predchozi odpoved. nevim, jak jsi rozhovor delala, ale jestli jsi jen po mailu zaslala otazky a dostala odpovedi, tak to tak nutne musi byt. jestli ne, tak to zpusobuje hutnost otazky - podle mne hlavni problem tveho rozhovoru. otazky casto delsi a informativnejsi nez odpoved, dotazovaneho pripravujes o prostor. otazka by mela idealne dat podnet vypraveni dotazovaneho, ne ze reporter vylici situaci sam a dotazovaneho necha temer jen pritakat. napr. otazka, ve ktere licis, ze krajcova matka vyklada z karet je pro mne odstrasujici priklad - tohle klidne mohl rict pan krajco sam, kdybys ho na to jen navedla.
pokud je rozhovor delany mailem, vysvetluje se priserne "hihihi". samozrejme se pise (smich). mohla s to ale po dohode s panem krajcem upravit, to se tak dela. jinak dik za prispevek, jiste jsi pecliva.

  
Komentář ze dne: 13.09.2008 14:39:38     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - autorka Karolína Maxová (@)
Titulek: Re:
Diky za nazor. Ano, odeslala jsem otazky a dostala odpovedi. Ono "hihihi" jsem resila s sefredaktorkou. Prirozene jsem navrhovala "(smich)" ale zaroven jsem trvala na tom, ze pro R.Krajca je "hihihi" typicke, pouziva to jak na chatech nebo na foru...
A pak uz prichazi ten nekolikasetlety spor, jestli presne podle osonovy delat to, co me naucili anebo mit vlastni hlavu (viz nazor F.A.Brabce, kdyz hledal Vilema do Maje. Pry ho na castingu vsichni kluci z konzervatore zahrali naprosto stejne a on byl zdesen, ze herecke skoly tady vychovavaj jeden jedinej prototyp "spravneho" herce). Takze klasickejch rozhovoru ma clovek v mediich hafo. Ja chci nechat na zpovidanem, jak na me otazky odpovi.
Mne osobne neprijde ze by to absolutne nenavazovalo :-) ale zaroven uznavam, ze na rozhovor s Matejem Stropnickym jsem mnohem pysnejsi ;-)
Kazdopadne diky...Karolína

  
Komentář ze dne: 14.09.2008 13:51:43     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - ivo-hary (@fofr)
Titulek: Re:
(Toto je reakce na komentář, ne na článek:) Čau "ateliere", věcně nemám žádnou námitlu, ale u nadějného budoucího žurnalisty zamrzí nedbalé psaní, kterí úplně pomíjí velká písmena. Na chybějící diakritiku jsem už poměrně zvyklý, i když kdo bude pracovat s jazykem jako výrobním prostředkem, neměl by tomuto usnadnění podléhat.

    
Komentář ze dne: 14.09.2008 13:57:07     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - ivo-hary (@fofr)
Titulek: Re: Re:
(To jsem ještě já k předchozímu tématu:) Žel vidím, v Karlolínině odpovědi, že i ona tomu nediakritickému nešvaru podlehla. Byl jsem již upozorněn Fotonem, že takto píše více lidí, ale já se obracím na ty, kteří se hodlají zabývat žurnalistikou. A věřím, že česky.

      
Komentář ze dne: 14.09.2008 16:12:35     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - autorka Karolína Maxová (@)
Titulek: Re: Re: Re:
Zdravím. Pochopila jsem dobře, že se mě týká Tvůj druhý přípěvek? Ten který pojednává o diakritice? Krátce vysvětlím - měla jsem kvůli brigádě přehozenou klávesnici do angličtiny. Od práce jsem si rychle odskočila zareagovat na komentář G.A., protože nerada nechávám dotazy k mé práci čekat. Teď už mám volno, tedy i háčky a čárky a tečky, ok? :-) měj se, Karolína

        
Komentář ze dne: 14.09.2008 22:51:49     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - ivo-hary (@fofr)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
Dobře, uznávám, že je to příliš detailistické, a jsem to i přiznal hned při psaní (co na to řekl Foton). Ta shoda s tím, co jsem napadl u předcházejícího příspěvku g.a., se zkrátka naskytla. Nebudu to dále rozpitvávat.

    
Komentář ze dne: 16.09.2008 20:20:09     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - grygarův ateliér (@)
Titulek: Re: Re:
(komentář ke komentáři, ne k článku?)
s žurnalistikou zřejmě nebudu mít nic společného. studuju design a typografii, dlouhodobě se zabývám VIZUÁLNÍ stránkou písma ve svých obrazech. malá písmenka ke mně zřejmě patří jako hihihi k r. krajčovi (což jsem nevěděla, dík karolíně za informaci). nepokládám postřeh za tolik formální záležitost, abych si nemohla dovolit tuto svou zálibu, byť je gramaticky nesprávná. za diakritiku se tedy omlouvám, ale psala jsem ve spěchu. mrzí mne ale, že snad věnujeme víc času tlachání o (zde nepodstatných) znacích než samotnému článku. grat

Komentář ze dne: 13.09.2008 15:48:59     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Branwen (@)
Titulek:
Na člověka, který se o pana Krajča nikdy zvlášť nezajímal, jsem se z Tvého rozhovoru dozvěděla poměrně dost. Svou informační funkci splnil dobře. Otázky, které jsi kladla, byly poměrně obsáhlé (místy možná až zbytečně) a jejich formulace mají tendenci sklouzávat do určité upjatosti. Mám z toho pocit,jako by ten rozhovor dělal někdo nejmíň padesátiletý a ne mladá dívka jako jsi Ty.Určitým mínusem rozhovoru přes mail je nenávaznost otázek a odpovědí. Ty sis vybrala dvě známé osobnosti a zpovídala je mailem, mě by docela zajímalo,jak by vypadal Tvůj rozhovor pořízený "naživo". tedy včetně Tvých třeba nepřipravených reakcí, s někým z Tvého okolí. Ne tedy nutně s umělcem či politikem, ale někým, kdo má zajímavého koníčka, zajímavou práci, dělá či umí něco ne zcela běžného. Myslím, že takový rozhovor by byl přitažlivý i pro čtenáře Postřehu. Talent na to máš zcela určitě.



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz