.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...
... se stát autorem
... znát lidi kolem Postřehu
... sponzorovat Postřeh
... vložit/upravit článek
Boží Dar
 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Srpen  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       

 .: Online
Stránku si právě čte 5 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie
Chata v České KanaděChataUbytování velkých skupinPenzion v Jižních ČecháchPenzion v KunžakuRybařeníJižní ČechyPenzion StrmilovKomorníkChata u rybníka KomorníkaUbytování Česká KanadaKomorníkUbytování v Jižních Čechách
 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

1.máj

Harr - Fejetony - 01. 05. 2009 - 1904 přečtení

"A to jsem chtěla psát fejeton o máji, kráse, lásce, Petříně a Máchovi. "




Byl pozdní večer – první máj –
večerní máj – byl lásky čas.
Hrdliččin zval ku lásce hlas,
kde borový zaváněl háj.

Je první máj - ne ten Nerudův z r.1890  - ani ne ten krásný,
poprvé "nepovinný"z roku 1968, kdy se politici neschovávali
za sloupky vysoké tribuny, ale bez obav a s chutí
podávali ruce lidem, manifestujícím podporu uskutečňovaným
společenským změnám.
Jsme od těchto okamžiků už leta vzdáleni - pravda, povinně
demonstrovat vládu jedné strany už nemusíme, nekoukáme už
do oken, vyzdobených našimi a sovětskými vlajkami, nejsme
nuceni poslouchat projevy představitelů o tom, jak se krásně
máme.
Nedemonstrujeme svou hranou spokojenost, lásku a radost -
nedemonstrujeme ani svou nespokojenost s tím, kam jsme to
po letech "dopracovali". I když - slovo dopracovali není tak
úplně přesné.
Po sametové revoluci jsme se plni euforie pustili do "vylepšování"
dosavadního žití. O utahování opasků jsme věděli, o tom,
že budeme muset zkvalitnit práci a někdy i zdvojnásobit úsilí také,
jenže někteří to tak neviděli. Našli si jinou cestu.
Opět byly koláče bez práce. Rozdíly mezi lidmi se začaly stále více
a více zviditelňovat - řečeno slovy obyčejného člověka:
"Není nám líp, vlastně je podstatně hůř, republika je zadlužená,
to, co mělo nějakou cenu se rozkradlo díky neuvěřitelnému lajdáctví
a hamižnosti těch, co mohou rozhodovat, nebo těch, co mohou platit.
(Někdy ten, kdo rozhoduje i platí - ale z našich.)
Kde je to hezké, kde je ta krásná budoucnost?
Před 20 lety jsme sice pokulhávali za světem, ale byl tu nějaký kapitál -
přes zadluženost státu.
Tehdy byly alespoň sociální jistoty, dnes není jistota žádná.
Říkávalo se: - kdo nepracuje, ať nejí - dneska občas nejedí ani
ti, co pracují. Tak kde je ta spravedlnost?"
Za první republiky jsme byli národem, který měl ve světě vážnost.
Pak jsme bojovali za vlast a svět nás opět uznával. Ale pak jsme se
zamilovali do rudé a ta nás začala vysávat.  Ale my jí pořád moc věřili.
Přestože nás podvedla, "milovali" jsme ji dál.  Cítili jsme však,
že už to není ono. Pak jsme se odmilovali. Chtěli jsme se postavit
na vlastní nohy, ale jen jsme trochu stáli, už jsme začali pokukovat
po jiné krásce.
Evidentně byla bohatá, slibovala luxus a málem i ty "pečené holuby".
Chtěli jsme se jí aspoň přiblížit, jenže jsme na to neměli.
V jednom projevu kdysi jeden státník řekl:" V roce 1968 jsme stáli nad
propastí, nyní jsme udělali krok kupředu."
Jak se dotyčný mýlil. Kdepak tehdy. Krok kupředu děláme systematicky rok
od roku. Ještě nemáme pod nohama dno, ale myslím, že se rychle blíží.
Zachraňovat nás budou zase studenti? Tentokrát bych doporučovala bez sametu.
Škoda facky, která padne vedle.
A to jsem chtěla psát fejeton o máji, kráse, lásce, Petříně a Máchovi.
Tak snad jindy.

 


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 01.05.2009 17:51:53     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Raphael (rebird@centrum.cz)
Titulek:
Dost pesimistický pohled na současný stav věcí. Teď jsem si uvědomil, že 1.máj je mnohem víc časem všemožných demonstrací než lásky, vždyť neonacisté v Brně nejspíš právě provolávají nenávist:(
Na doby totality mám pouze zprostředkovaný pohled, ale rozhodně nesouhlasím s naříkáním, že tehdy bylo líp. Tvůj fejeton na mě působí jako dvojsečný meč. Z jedné strany jako by z něj byla cítit tesknota po těch časech, a z té druhé opak společně se zklamáním, jak ta sametová revoluce nevyšla.
O tom se vlastně nemůžu moc vyjadřovat, protože na televizi prakticky nekoukám, noviny "nestíhám" číst a na internetu mam jako domovskou stránku google, kde nejsou reklamy ani zprávy. A jsem šťastný i v téhle údajně zlé době, v době krize, pádu vlády, atd. Jenom občas se na zprávy podívám a to mě pak vždycky jen zamrzí, že se najde spousta blbců, kteří pozvedají pravice a uctívají modlu člověka, který naši zemi okupoval, a ještě si říkají vlastenci. Brojí proti multikulturní společnosti a ještě si někteří dovolí sami sebe nazývat skinheady. Stylu, který vznikl spojením Jamajských a Britských kulturních elementů...no ale to už jsem se dostal někam jinam. Jdu radši najít nějaké slečny, které se dnes trápí, že je nikdo nepolíbí a oni uschnou :)

  
Komentář ze dne: 01.05.2009 18:36:12     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: 1.máj
Díky za komentík, jsem ráda, že jsi napsal, to co z tohoto fejetonu cítíš. Nestýská se mi po tehdejších časech ani po vládě jedné strany, Ano, určité rozčarování tu je, protože i já se naivně domnívala, že bude líp....počítala jsem s tím, že se mne "přerod" nějak dotkne - pracovně, finančně, ovšem vsadila jsem na poctivost...a ta bohužel nějak vymizela. Netvrdím a ani si nemyslím, že tehdy bylo líp - jediné plus byly sociální jistoty - práce byla povinností.(Nebudu rozebírat, kdo ji jak dělal, to je otázka druhá. Vím, že byli tací, co chodili do práce spát - někteří dnešní politici - poslanci si vzali mustr, jak občas vidíme., jiní pracovali stranicky na několikadenních seminářích - placeně samozřejmě - plán za ně plnili ostatní.)
- odchody do důchodů měly svůj pevný řád

Mnoho věcí mi vadilo, nechci, aby se ta doba vrátila, jen opouštění některých zažitých postupů bych tak striktně neodmítala. Mně se nežilo líp tehdy. Určitou svobodu této doby bych nevyměnila, ale demonstrace neonacistů, anarchistů a jiných podobných živlů, mi vadí. Nějak zmizelo vlastenecké cítění. Ale to je také do jiné diskuze.

    
Komentář ze dne: 01.05.2009 20:12:58     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - obr (@)
Titulek: Re: Re: 1.máj
Je to milé, upřímné psaní. Zbytečně pesimistické, předpokládám, že jste ještě mladinká, takže máte všechno před sebou a je to jen na Vás. Nedávno jsem také jako Vy přemýšlel, co se za těch posledních pětadvacet roků změnilo. Tenkrát jsme se nemuseli o nic starat: Někdo to řídil všecko za nás. Kdy máme jít do práce, kam, za kolik, co máme dělat, kdy je pauza ne oběd, kdy záloha, kdy výplata, kdy padla, dovolená...
Dnes mnohdy nevíme vůbec nic, jelikož si alespoň my staří musíme všecko organizovat sami. Zaměstnanost už není povinná, ani účast na schůzích nebo v prvomájových průvodech. A můžeme říkat i psát, co chceme. Zato je půl milionu lidí bez práce, bilion CZK tvoří dluh českých domácností, 200 miliard CZK bude schodek rozpočtu, bilion CZK je státní dluh... Čekají nás prostě už jen samé pozitivní věci...
Rozdíl je ale zásadní v tom, že mladí mají šanci studovat, naučit se jazyky, vycestovat a vzdělat se tak, aby byli připraveni na složitou dobu. Kdo všechno toto zvládne, ten se bát o práci nemusí. A pak budete mít čas konečně napsat fejeton o Máchovi, lásce, polibcích pod rozkvetlým stromem i Petřínu...

      
Komentář ze dne: 02.05.2009 02:49:22     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re: Re: 1.máj
Díky za komentář, jsem ráda, že fejeton působil"mladě", ale já mám za sebou, rozhodně víc než před sebou. Nechtěla jsem, aby působil naprosto pesimisticky, jen myslím, že dnešní život není žádná procházka růžovým sadem. Vzala jsem si na mušku nešvary, přestože je máj a měli bychom se usmívat, milovat a radovat, prostě pohodově žít. Moc bych to všem přála a myslím, že jednou se toho naši potomci dožijí. Chci, aby do života vstupovali s pocitem, že už mají jen klid a pohodu, že za svou práci budou ohodnoceni tak, jak je třeba, a že se nebudou muset bát o svou existenci Mám obavy, že jsme jim nezanechali moc hezké dědictví. Všechno chce čas. Předpokládám, že slogan: ...a bude hůř....se jich už moc reálně nedotkne...i když...ještě nás čekají eura...

    
Komentář ze dne: 03.05.2009 10:25:03     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (poezie@postreh.com)
Titulek: Re: Re: 1.máj
více než fejeton snad názor - nic moc vtipného na tom není i když bychom chtěli si z toho dělat srandu, tak jako to Češi dokážou, když jim zrovna nikdo nelepí pásku přes hubu, článek jsem si milerád přečetl a přečtu si stejným způsobem i ten další...
ale chtěl bych se přeci jen postavit za anarchisty, jejich myšlenky nejsou špatně a o dost více s nimi sympatizuji, když přijdou naložit trochu těm náckům, vídíte anarchisty v ulicích snad jindy? brojí proti demokracii? ne! vyjdou ven jen aby zřezali nácky a to je dobře, jen do nich, kdysi proti nim nikdo nebojoval a jak to dopadlo ... 6 let války
a když už jsme nechtěli být stejní jako komunisté a nechali jsme současnou KSČM legitimní, i když by měla bt zakázána, protože jde bezesporu o totalitní stranu, měli bychom potlačit Dělnickou stranu, Národní odpor, či co to je za parchanty, které matky dostatečně neliskaly.

      
Komentář ze dne: 03.05.2009 16:23:17     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re: Re: 1.máj
Pájo, tahle diskuze je dobrá do fóra, tady bychom asi rozebírali něco jiného než 1.máj...i když ten fejetonek popisuje názor...není tak úplně můj, opravdu jsem zařadila myšlenky, které kolem sebe slyším a protože to bylo čerstvé, dostalo se to sem...v plánu byl fakt spíš ten Mácha...
.... souhlasím s většinou toho, co jsi napsal....ač vím, že občas bez té rány to nejde...násilí plodí zase násilí - to je známá věc a bohužel také nevím, jak to vždy řešit....samet je málo...



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz