<<
Září
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| | | | | |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
| | | | | |
|
Stránku si právě čtou 2 lidé.
|
|
Kafe s Arthurem a Friedrichem
Jakub Raida - Filosofie - 16. 09. 2009 - 3363 přečtení
Bude to krátké, nebojte se. :)
Schopenhauer a
Nietzsche se často staví do jedné linie jako inspirátor a inspirovaný,
nicméně nutno podotknout, že to, co říkal Nietzsche bylo vlastně skoro
opačné tomu, co tvrdil Schopenhauer. Resp., abych byl přesnější, bylo
to opačné, co do postoje. K metafyzické podstatě světa zaujali poměrně
podobného stanoviska a tady by se i dalo říct, že Nietzsche byl svým
předchůdcem inspirován, ale zatímco Schopenhauer toto pronášel
naříkaje, Nietzsche si v tom liboval.
Šlo o vůli či život, chceme-li, kterážto je jedinou podstatou a
hybnou sílu světa, ba co víc, je světem samým. U Schopenhauera byla na
počátku jakéhosi metačasu vůle – vůle a nic (naskýtá se otázka „nebyl
snad krom vůle ještě ten metačas?“ – k té ale snad později). Jelikož
však tím základním, co je typické pro vůli, je objektivizace či
sebeprosazení, tak se vůle začala „objektivizovat“. V čase a prostoru,
mnohostí jsoucen (to, že jsoucno nesplývá z jinými je tím, že se jim
„vytrhlo“, postavilo na své nohy a „objektivizovalo“ – srovnejme s
novoplatónským vycházením, s „tolma“ jako hříšnou touhou po
sebeprozasení, ale v neposlední řadě také tolik z Schopenhauerovy
strany kritizovaným hegelianismem). My, lidé a vnímající bytosti vůbec,
jsme pak nejvyšší formou objektivizace, tím nejvzdálenějším od čisté
vůle, byť jsme stále její součástí – jsme „představa“, tedy „čití“. Zde
může leckdo mít problém s tím, že se Schopenhauer ani příliš neobtěžuje
vysvětlovat individualitu – pro znalé alespoň základů hinduismu je však
jeho příměr k „Májině závoji“ dostatečně uchopitelný. Jednoduše –
individualita je klam daný opět objektivizací. Mimo jiné proto také
říká Schopenhauer, že smrt jednoduše neexistuje nebo alespoň ne jako
něco, co by nás mohlo osvobodit.
A to jsme již u osvobození. Pro Schopenhauera totiž je vůle zároveň
utrpením. Po orientálním způsobu (připomeňme čtyři vznešené pravdy
buddhistů) říká, že neustálé chtění, směřování a touha po sebeprosazení
jsou utrpením a proti tomu se dá obrátit jediným způsobem – popřením
vůle, ukončením našeho „objektivizačního pohybu“ – šanci viděl ve
filosofii, umění, nirváně. Jeho cestu by Nietzsche dost možná nazval
„reakční“ či „apollinskou“ a vysmál by se ji, přičemž by namítl, proč
nazývat utrpením něco, co nám je přirozené, proč se přirozenosti stavět
a řekl by, že právě v té objektivizaci, ve vůli k žití a boji je ta
správná cesta.
Pro oba z filosofů mluví mnohé. U Schopenhauera bychom mohli říct,
byť on sám to neřekl nikdy, že staví-li se proti vůli, pak vlastně
stále volně – je totiž součástí vůle a snaží se opět „proti něčemu
vymezit“ – teď vůli. Nutně tedy musíme říct, že vůle si v sobě nese
spor a autodestrukci a že celý vesmír je o boji vůle proti sobě
samotné. Abych tak tedy sloučil úvahy obou filosofů a spojil se se
svými myšlenkami – zdá se být jedno, zda půjdeme ve šlépějích Apollóna
či Dionýsa, zda budeme „akční“ či „reakční“ a zda se vůli postavíme
nebo ji naopak přijmeme, jak to jen půjde. Obojí bude ve shodě s
přirozeností a zdá se, že vůbec nevadí, že jsou přirozené opačné věci,
protože jak bylo řečeno, podstatou vůle je spor, koexistence protikladů
v jednom universu.
Máme volbu, kterým směrem chceme kráčet, víme proč a přinejmenším
dva velcí filosofové přímo o těchto cestách krásně psali. Není to
skvělé?
Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]
Upozornit emailem Vytisknout článek
Komentáře na Facebooku:
Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 15.09.2009 01:19:40 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Kafe s Arthurem a Friedrichem
Docela si Tě, jako třetího a neviditelného pro výše jmenované pány, na tom kafi dovedu představit - zapálený mladík, tu souhlasící s jedním, tu s druhým pánem, nebo oponující oběma filkosofům. Vybral sis zajímavé téma, popravdě to děláš celkem vždycky. Problém je jen v tom, že oponenty u svých filosofických článků najdeš málokdy - pokud vůbec a komenty - abys pohledal. Třeba konečně natrefíš na někoho, kdo bude schopen a ochoten na dané bázi diskutovat.
|
Kubo, mám návrh: co kdybys tady vyrobil něco jako stručný přehled filosofie s komentářem? Mám v tom oboru docela (hodně) velké mezery a myslím, že nejsem sama. Přitom je to tak zajímavé téma.
Co na to ostatní?
|
|
Komentář ze dne: 18.09.2009 00:50:02 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes (@)
Titulek: Re:
:D - tady někdo nahazuje vděčné téma.
|
| |
Komentář ze dne: 18.09.2009 01:04:51 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (@)
Titulek: Re: Re:
Vděčné spíš ani ne. Nápad to je zajímavý, ale asi nebude uskutečněn.
|
| | |
Komentář ze dne: 18.09.2009 07:47:08 Reagovat Nový komentář
Autor: [prostějanek] - Jana Boháčková (prostejanek@centrum.cz)
Titulek: Re: Re: Re:
škoda :( tak budem holt dále tápat...
|
| | | |
Komentář ze dne: 18.09.2009 21:22:11 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
Do určité míry však něco takového bude zde:
http://filosofie-pro-deti.ic.cz/
To zatím je velmi, velmi v plenkách. :)
|
Komentář ze dne: 18.09.2009 12:24:26 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Kafe....
Nápad je to zajímavý, což o to....samozřejmě uskutečnit se to dá, učebnice filosofie se také dá sehnat....ale opisovat ji tady?...jde o to, že do ničeho nelze vskočit rovnýma nohama, už Komenský tvrdil, že se má jít od známého k neznámému, od jednoduchého k složitému...atp.
|
|
Komentář ze dne: 18.09.2009 12:47:06 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (@)
Titulek: Re: Kafe....
Učebnice středoškolské úrovně, jsou, tuším, pěkné od pana Blechy, pak Hlavinky, dále naprostá klasika je ta od H. J. Störiga. Kdo chce vědět víc, může využít mnohasvazkové edice Dějiny filosofie od OIKOYMENH, popř. pak už samozřejmě primární zdroje.
Ale tady jde i o něco jiného. Něco takového se nedá napsat strukturovaně ani stručně, protože by tím nutně muselo dojít k dezinterpretaci. Když se v takových soupisech dočtete, že Sókrates řekl "vím, že nic nevím" a Wittgenstein "upřednostňoval jazyk", obé je nesmysl, ale vysvětlit, jak to bylo doopravdy by vyžadovalo přinejmenším jeden obsáhlý článek u každého filosofa.
|
| |
Komentář ze dne: 21.09.2009 11:06:57 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - lidus (@)
Titulek: Re: Re: Kafe....
Máš pravdu. No, pokus byl :-) Budeme se muset snažit sami.
|
| |
Komentář ze dne: 21.09.2009 18:29:14 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re: Re: Kafe....
Čili filosofie nejde informačně zkomprimovat? :D
|
| | |
Komentář ze dne: 21.09.2009 18:36:08 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re: Re: Re: Kafe....
informačně zkomprimovat jde asi jenom filosofie celá založená na logice... u takový filosofie pak jenom stačí několik axiomů a z nich všechno ostatní vyplyne (dá se odvodit)
|
| | | |
Komentář ze dne: 22.09.2009 08:17:19 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Kafe....
Tady ale nešlo u vybudování nějakého systému, nýbrž popis už vymyšlených. To je neoddělitelné od interpretace.
|
| | | |
Komentář ze dne: 22.09.2009 08:17:25 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Kafe....
Tady ale nešlo u vybudování nějakého systému, nýbrž popis už vymyšlených. To je neoddělitelné od interpretace.
|
Komentář ze dne: 04.10.2009 12:12:13 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - enthroper (enthroper@gmail.com)
Titulek:
hezky napsané! potěšilo mě
|
|
|