.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

 .: Online
Stránku si právě čte 57 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Hudba na Radiožurnálu - pohled mladé generace

Histes - 2) Hudba - 01. 03. 2010 - 4302 přečtení

Svitla naděje na lepší a otevřenější časy v Českém rozhlase, proto jsem poslal tento dopis lidem, kteří mají co dočinění s hudební složkou Radiožurnálu (včetně prozatímního ředitele Českého rozhlasu).

Vážená paní Hikelová,
v dnešním Hydeparku ČT24 Vás prozatímní ředitel několikrát spojil s osobou, která se snaží postupně měnit hudební složku na Radiožurnálu. Jinak by mě nenapadlo napsat přímo Vám.

Ve spolupráci s Vltavou děláme hudební projekt Gramodeska, který je otevřen všem žánrům a rozlišuje hudbu pouze na tu, která vás upoutá a naopak, kterou si raději podruhé nepustíte. S projektem sympatizuje i Marek Eben, Iva Bittová, Vlasta Třešňák a mnoho dalších, ale to teď není podstatné. Na společných koncertech jsme debatovali na téma Radiožurnálu a jeho hudební složky.

Vzhledem k tomu, že v dnešním Hydeparku zaznívaly mnohdy až radikální názory, že by se měla hudba na Radiožurnálu úplně zrušit, rád bych na toto téma reagoval i s postřehy, které mám jak od našich mladých soutěžících, tak od porotců soutěže a v neposlední řadě zmíním i ty svoje.

1. Rušit hudbu na ČRo 1 je nesmysl. Písničkový předěl je dobrý jak pro hosty ve studiu (pro domluvu dalšího směřování rozhovoru), tak pro posluchače - víme, že nikdo neudrží pozornost věčně.

2. Otřesná hudební složka není otřesná na 100%. Byla by hloupost dělat generační výměnu vysílané databáze. I mladá generace poslouchá soul Marty Kubišové, má ráda Neckáře a nepohrdne ani zajímavými kusy Olympicu. A například Jarek Nohavica dokazuje, že neexistuje až tak hudba generační, ale úspěšná nebo neúspěšná. Bohužel nás Radiožurnál taky z velké části krmí dnes už zvukově směšným discem 70. a 80. let - a to je právě čas, kdy jej možná polovina lidí ztlumí, přeladí, nebo vypne rádio. Řešením není ani zrušení hudby, ani radikální zásah, ale vyřazení nevkusných písní a doplňování vysílací databáze příjemnými, chytlavými ale zárověň alespoň trochu kvalitními nahrávkami.

3. Mít v rukou možnosti ovlivnit směřování ČRo 1, jako první vytvořím porotu podobně jako v naší soutěži, sestavenou z lidí, kteří něco ve světě hudby dokázali a kteří by jistě svedli vyselektovat největší bludy hudební databáze a naopak navrhli zařazení dalších písní s ohledem na široké spektrum posluchačů. Systém, kdy si vyberete vzorek z lidu, není správný, protože rozhlas by měl povědomí lidí o skladatelích a interpretech rozšiřovat zařazováním nových skladeb do vysílání a ne spektrum ještě více zužovat průzkumy, co se lidem líbí z už preselektované vysílané databáze nenabízející skoro nic zajímavého za posledních 20 let. Ve své době nebýt Houpačky, spousta dobrých muzikantů by se vůbec neproslavila, dnes byste patrně nevysílali ani hity Petra Nováka atp. Dejme tomu, že se v 60. letech choval rozhlas ještě rozumně, talentovaní lidi se časem do vysílání tak či onak dostali. A z toho těžíte dodnes, vaše střední posluchačská generace.

4. Proč prchá mladá generace od Českého rozhlasu? Protože jste už spoustu let neinvestovali do své budoucnosti. Neumožnili jste spoustě mladým lidem seberealizaci tím, že byste jim dali šanci nasazením jejich tvorby. (Vltava je v tom ovšem poslední dobou pružná, ale ta nedělá z vysílaného materiálu hity, které budou základem pro vysílací databázi na další roky.) Je třeba si uvědomit, že hudební hnůj tu byl, je a bude. Proto generační výměna hudební složky není řešením. Jestli chce někdo poslouchat sípající dead metalisty, tak rozhodně nezapne Český rozhlas a věřím, že zrovna tyhle směry nejsou v jeho hledáčku.

Stejnou generační díru mají i velká hudební vydavatelství, která se dostala do podobně začarovaného kruhu. V podstatě od Michaela Jacksona už neměla odvahu prosadit nové talenty a vzhledem k tomu, že rádia byla často (logicky) propojena s hudebními vydavatelstvími a i ta přestala protlačovat nové směry, nové talenty, dopadl stejný problém i na rádia. S mladší generací hudební vydavatelství velmi rychle ztrácí svou moc (zachraňují je především reedice starých věcí pro své starší zákazníky). Český rozhlas ale stejnou cestou jít nemusí a stále se může začít pomalými krůčky mladším ročníkům přibližovat a investovat tak do své budoucnosti. A mohli byste využít i našeho hudebního projektu, který koncentruje už 3 roky mladé talenty z České republiky. Každý ročník přinese minimálně jednu píseň, která by se mohla stát oblíbenou i pro široké spektrum posluchačů Radiožurnálu. Pro něj by to byla dobrá reklama, že si hudební dramaturgie nesedí na vedení a pro mladé autory jasná šance, že se do vysílání ČRo 1 mohou skutečně dostat i na základě talentu. Radiožurnálu chybí otevřenost, kterou podlě mě má Vltava nebo Proglas a tím si budují jak k posluchačům, tak k samotným lidem z kultury vřelý vztah a dobrou pověst. Veřejnoprávní rozhlas by měl více podporovat dobrou hudbu (jasně, je to subjektivní, ovšem aktuální stav přináši poměrně jednobarevnou subjektivitu - a to kritickou) a míň sledovat zájmy hudebního byznysu - což je něco zcela odlišného, než samotná hudba.

Chtěl bych Vám tímto navrhnout spolupráci na třetím a mezinárodním ročníku Gramodesky, kde byste mohli udělit například Cenu Radiožurnálu jedné z úspěšných skladeb soutěže a ta by se následně dostala za odměnu do vysílání. Bylo by to určitě pozitivní gesto ke generaci, kterou zatím ztrácíte zcela zbytečně. Ze situace se teď poučila i OSA, která za náš projekt zaplatí všechny autorské poplatky a také odmění nejlepšího soutěžícího finančním příspěvkem 15 000 korun. V Petrofu jsou rovněž mladí a zapálení lidi, kteří nám pomáhají projekt financovat. Náš projekt se snaží pokřivenost hudebního průmyslu alespoň trochu měnit - a porotce tento počin natolik zaujal, že strávili posledním ročníkem a jeho hodnocením několik dní bez nároku na honorář - protože jim to přišlo jako zajímavá věc. Pokud Vás náš projekt zaujme, budeme rádi, když se zapojíte. Z poslední doby mám pocit, že se prolamují ledy a je zájem se situací v Českém rozhlase něco dělat. Já se pouze místo pouhého nadávání někde u piva snažím věci posunout dál od stolu a věřím, že zpětná vazba z naší strany Vám alespoň k něčemu bude.

S pozdravem
Richard Vacula
vedoucí skladatelské soutěže Gramodeska, www.gramodeska.com
student fakulty elektrotechniky na VUT v Brně a člen Rady mladých Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS - Kuře dětem, Připoj se a spousta dalších aktivit)

Kopii jsem poslal i panu prozatímnímu řediteli, jeho dnešní vystupování v pořadu Hydepark, ale i v Krásných ztrátách, se mi líbilo.

Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!    Přidej komentář

 



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz