.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Září  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 .: Online
Stránku si právě čtou 2 lidé.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

 

Komentáře
ke článku: Předzesilovač pro gramofon s magnetodynamickou přenoskou
(ze dne 19.08.2008, autor článku: Histes)

Komentář ze dne: 19.08.2008 20:05:24     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Hill] - Hill (hill.bp@centrum.cz)
Titulek:
Ke zpracování článku nemám výhrady, jde o tradičně vyvážený poměr obecných a technických informací přístupný a srozumitelný i začátečníkům, kteří si stavebnici koupí.
Předzesilovač samotný je jednou z desítek variant nejrozšířenějšího zpětnovazebního korektoru s velmi dobrým poměrem vlastností k ceně (a že jsem podobných postavil pěkných pár, když se například vyprodávalo šasi HC30 i s dynamickou přenoskou za velmi atraktivní cenu, jen o těch předzesilovačích se někteří zákazníci dověděli až po nákupu a mnoho příležitostí přikoupit je tehdy nebylo). Samozřejmě, existují lepší a propracovanější předzesilovače, ale zdaleka ne za tuto cenu a zdaleka ne na každém zařízení se pozná rozdíl. Výhoda napájení z baterie je, že odpadá starost s odrušením případného síťového zdroje.
Shrnul bych to do prohlášení "za málo peněz poměrně dost dost dobré muziky".

  
Komentář ze dne: 21.08.2008 18:25:40     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ekkar (ekkar@centrum.cz)
Titulek: Re:
S komentářem i s článkem naprostý souhlas - jen mne zaráží u tohoto zapojení použité relativně malé napájecí napětí - takový předzesilovač potřebuje mít rezervu v zesílení a ta se dá získat jen při použití dostatečně velkého napájecího napětí. V momentě, kdy je použito tak nízké napětí, může dojít k situaci, že předzesilovač začne při velkém vstupním signálu limitovat a tím škaredě zkreslovat. Raději bych se přiklonil k napájení nejméně 12V (nebo +/- 6V z dvojitého symetrického zdroje) - ale to už je otázka pro konstruktéra stavebnic, jak zapojení ošetřit, aby limitace nehrozila.

    
Komentář ze dne: 22.08.2008 08:09:02     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Hill] - Jaroslav Ferst (jferst@centrum.cz)
Titulek: Re: Re:
Je to pravda, nejnižší napájecí napětí, které jsem pro tyto zesilovače kdy použil, bylo 12V, častěji víc.
Představený zesilovač ale má poměrně malý zisk, tedy i rozkmit výstupního napětí, takže při správném nastavení pracovního bodu by to měl zvládat. Přenoska s vyšším výstupním napětím si stejně o vyšší napájecí napětí řekne sama tím, že předzesilovač bude při přehrávání signálů s vyšší úrovní zkreslovat a každá změna nastavení trimrem to jen zhorší. Na toto nebezpečí by ale stačilo upozornit v návodu, aby se zamezilo reklamacím.

      
Komentář ze dne: 25.08.2008 19:16:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes (@)
Titulek: Re: Re: Re:
Zapojení je lety prověřeno na několika gramofonech, já sám jsem doposud žádné problémy nezaznamenal, dokonce i při vybitých bateriích (cca 4V) předzesilovač nezkresluje tolik, aby si toho mé ucho všimlo.

        
Komentář ze dne: 02.09.2008 13:56:11     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - ekkar (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
Ano - je to tím zmíněným malým zesílením, o to víc se ale musí "vytočit" regulátor na připojeném zesilovači. Energie na vybuzení reproduktorů se někde vzít musí...

    
Komentář ze dne: 15.01.2019 13:16:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re:
Ekkar: "předzesilovač začne při velkém vstupním signálu limitovat a tím škaredě zkreslovat." :D :D :D


Jmenovité vstupní napětí (f = kHz): 2 mV
Zesílení (f = kHz): 34 dB

Komentář ze dne: 29.10.2008 19:10:08     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Prazape (@)
Titulek:
A co by se teda stalo pokud bych to pripojil na 9V baterii či vyhlazený adaptér?

  
Komentář ze dne: 01.11.2008 07:32:53     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Hill] - Hill
Titulek: Re:
Když adaptér, tak nejen s vyhlazeným výstupním napětím, ale hlavně odrušený. Předzesilovač pracuje se signály v řádu milivoltů, takže i obyčejné spínání diod usměrňovače může být ve zvuku slyšet.
Ale, pokud jde o to, co si zesilovač nechá líbit za napájení, samozřejmě, hraje i na 9V, tedy i z baterie.

Komentář ze dne: 09.06.2016 08:26:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Hill (@)
Titulek: teprve teď jsem si všiml
Richarde, omlouvám se, že jsem si toho všiml teprve, když se to objevilo na Bastlírně: máš chybu v popisu náhrad součástek v obvodu korekce, tak se to pokusím uvést na pravou míru.
Cituji: "Tvar kmitočtové charakteristiky zesilovače je dán vzájemným poměrem prvků ve zpětné vazbě a zesílení řídí poměr impedance zpětnovazebního článku k odporu R4. Nemáte-li součástky předepsaných hodnot, můžete použít součástky až o 2 stupně v řadě E12 větší či menší, ale musíte dodržet vzájemný poměr."

Já vím, u stavebnice sestavené nebo s přibalenou sadou součástek nikdo nepotřebuje nahrazovat kteroukoli součástku součástkou jinou, ale pro vlastní stavbu jsou důležité časové konstanty, čili součiny R8*C4 a R9*C5.
Zatím, co u odporů s Tebou souhlasím, poměr hodnot R4, R8 a R9 je třeba zachovat, dál to neplatí: současně je třeba zachovat výše uvedené součiny, které u jednoho každého RC členu musí být vždy co nejpřesněji zachované. Znamená to, že R8*C4 = 75 us = 0,000075 s, a R9*C5 = 3,18 ms = 0,00318 s. Nebo se k těmto hodnotám mají co nejvíce přiblížit.
Když se zachová současně vzájemný poměr hodnot odporů, je pak s minimální chybou zachovaná i časová konstanta 318 us = 0,000318 s středního zlomu charakteristiky.

Čili možnost náhrady tu zůstává, ale podmíněná. A máš pravdu, i ty 2 stupně z E12 už můžou mít na výsledný zvuk vliv. Na frekvenční charakteristiku totiž mají vliv i okolní součástky v zapojení a neradil bych je jen proto měnit. snad jen změna R4 (a s ním úměrně a bezpodmínečně také R8 a R9) nebude rušit.


 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz