.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...
... se stát autorem
... znát lidi kolem Postřehu
... sponzorovat Postřeh
... vložit/upravit článek
Boží Dar
 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Květen  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       

 .: Online
Stránku si právě čtou 4 lidé.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie
Chata v České KanaděChataUbytování velkých skupinPenzion v Jižních ČecháchPenzion v KunžakuRybařeníJižní ČechyPenzion StrmilovKomorníkChata u rybníka KomorníkaUbytování Česká KanadaKomorníkUbytování v Jižních Čechách
 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Piju já, piješ ty...

Krtica - Psychologie - 04. 10. 2006 - 5819 přečtení

chlastmaly.jpgSkutečně musíme pít?

 

Možná se vám stalo něco podobného.
Sedíte s partnerem na balkoně, je klidný večer, vnímáte pohodu a z nedaleka se nesou tlumené hlasy s občas hlasitějším zasmáním, malé skupinky mládeže, která obsadila lavičku po důchodcích, kteří během odpoledne hřáli na sluníčku své revmatické končetiny. Ale pak do pohody vklouzne rušivý prvek. Partu mládeže míjí značně rozkymáceným krokem muž, v němž poznáváte vašeho souseda. Toho souseda,  kterého znáte jako naprosto mírného a klidného člověka, vždy slušně zdravícího a vodícího své dvě děti do školky. Právě v tuto chvíli tak dostáváte studenou sprchu, pro své zřejmě naivní přesvědčení. Soused vulgárními nadávkami rozhání mládež, zřejmě někdo z nich pronesl jemu nemilou poznámku a tak tu teď vyhrožuje pěstmi a jeho vztekající se postava divoce rozhazuje pažemi a snaží se někoho z nich lapit. Dívky utekly, ale mladíci se mu jen vysmívají. Váš partner to vše sleduje s pobaveným výrazem a se současným pomrkáváním, že občas je opička pro každého.  Co z toho plyne?
Žijeme ve společnosti, kde se všeobecně bere na lehkou váhu požívání alkoholu. Ba naopak, určitá míra pití alkoholu se považuje za společenskou povinnost a naopak lidé, kteří ve společnosti alkohol nepijí, nejsou vítáni a ostatní se je snaží znemožnit.

A přitom statistiky uvádějí hrozivá čísla:

Průměrná spotřeba 100% alkoholu na 1 obyvatele za rok je 9,9 l!
Což je 159,8 l piva, 8,3 l destilátů. 16,1 l vína

chlast.jpg


Češi jsou třetí největší pijani na světě.
Každý čtvrtý obyvatel starší patnácti let se „napije“ alespoň dvakrát týdně.
Tři sta tisíc občanů ČR je na alkoholu závislých.
Pět procent manželství končí kvůli opilství.
Na následky přílišného popíjení umírá více lidí než v důsledku užívání drog.
Dle průzkumu ve 4. třídách  základních škol 35% žáků opakovaně požilo alkohol.
Alkohol stojí v pozadí většiny případů domácího násilí.

Začíná to už u dětí, bylo zjištěno, že nejčastěji získávají alkoholický nápoj doma při různých oslavách, kdy dostanou ochutnat pivo nebo víno a ukazují se i skutečnosti, že z rukou rodičů dostávají alkohol jako lék.
Přitom alkohol, stejně jako ostatní drogy, je pro děti a mladistvé mnohem více nebezpečnější než pro dospělé. I při občasném požívání hrozí onemocnění jater a nervového systému.
Navíc, čím mladší jedinci pijí alkohol, tím větší je pak riziko jejich pozdějšího přechodu na jiné tvrdé drogy.
Počátek pití se dá přirovnat k hledání zdroje euforie, což je příjemná změna nálady, obveselení, úleva, odstranění potíží, zapomnění nebo dodání si odvahy.
Alkohol se dá v těch chvílích přirovnávat k berličce.

Žen alkoholiček je v populaci asi 1/3. Velmi často jsou mezi nimi úspěšné ženy, podnikatelky, lékařky, zdravotní sestry, herečky. Přitom okolí mnohdy neví o jejich závislosti. Je to proto, že ženy svůj návyk tají, zřejmě z toho důvodu, že ženské pití je společností méně tolerováno.
Závislost hrozí ženám mnohem dřív než mužům, protože i když žena vypije stejné množství jako muž, je v její krvi koncentrace alkoholu vyšší. Stejně tak hrozí ženám mnohem vyšší riziko rozvoje jaterní cirhózy. Dost zásadní vliv na sklon k požívání alkoholu je to, že my ženy jsme bytosti emotivní, nálada se u nás často mění a tyto výkyvy se dávají do souvislosti s pitím. Zvlášť průkazné je to u žen nemocných manio depresívní poruchou, pro které jsou typické propady nálady do depresivních stavů. Nadměrné pití je nejčastěji možno vysledovat u neprovdaných nebo rozvedených žen nebo žen, jejichž partnerem je alkoholik.
Také vlivem nadměrné zátěže, kdy snaha být úspěšná v práci, být dobrou manželkou, matkou, mít skvěle udržovanou domácnost a ještě skvěle vypadat, se jeví jako téměř nesplnitelný úkol.

Zatímco u mladistvých může závislost na alkoholu vzniknout při pravidelné konzumaci během půl až jednoho roku, u dospělých je doba delší. Trvá roky, průměrně až pět let. Čím je tedy člověk mladší, tím dřív vzniká riziko závislosti. Mnoho mužů pije kvůli své práci. Jsou povolání provázená stresem, únavou, rizikem nebo velkou zodpovědností. Patří k nim lékaři, soudci, policisté a vedoucí pracovníci. I tady se hodně projevuje coby alkoholová berlička a často je alkohol jako spouštěč násilnického chování. Opilost pak funguje jako výmluva za špatné chování, násilné činy. Tyto osoby se opíjejí proto, aby se zbavily odpovědnosti za své skutky.
Za mnohým domácím násilím je pijáctví!

Pijácké období je všeobecně členěno do čtyř kategorií.

1 - Počáteční – piják poznává účinek alkoholu jako drogy. Má občasné potřeby požívat alkohol pro dostavení se dobré nálady.

2 - Varovné stadium – častá podnapilost a opilost. Nikdo, ani piják sám neodhaduje nebezpečnost častého pití. Opilost je vyvolávána znovu a znovu. Pije častěji, postupně přechází od piva na lihoviny. Pije se společníky.

3 - Rozhodné stadium - Alkohol se dostává do centra pozornosti. Piják mívá občasná okna ( výpadky paměti), přestává ovládat alkohol, znovu a znovu slibuje sobě i blízkým, že už pít nebude. Stále své sliby porušuje. Pokud nějakou dobu přece jen abstinuje, má dojem, že své pití má pod kontrolou. Může to trvat i měsíce. Neuvědomuje si, že vlivem častých a opakovaných dávek alkoholu se dostal jeho nervový systém do situace, jako při škrtnutí zápalky u skladu trhavin. Pokud se v této fázi napije, už nikdy nepřestane.

4 - Konečné stadium – Výrazně snížena tolerance na alkohol. Opíjí se i při nevhodné příležitosti. Pije i několik dní (takzvané tahy). Pije už od rána. Je ve stadiu, kdy s alkoholem to nejde a bez něj také ne. Je uzavřen kruh a tady může pomoci jen léčebna a psychiatr.

Ještě malá zajímavost. Tabulka pro výpočet, za jak dlouho vymizí alkohol z krve.


Pivo - muž 75kg
1 desítka         1 hodina 37 minut
1 dvanáctka    2 hodiny 3 minut
2 dvanáctky    4 hodiny 7 minut
4 dvanáctky    8 hodin 13 minut
8 dvanáctek   16 hodin 26 minut
10 dvanáctek 20hodin 32 minut

Víno – muž 80kg

4 deci              5 hodin 20 minut
litr                 13 hodin 20minut
litr a půl        19 hodin 40 minut

Destiláty – muž 80kg
1 panák (0,05)  2 hodiny 12 minut
2 panáky            4 hodiny 24 minut
4 panáky            8 hodin 48 minut
6 panáků          13 hodin 12 minut
8 panáků          17 hodin 36 minut
10 panáků        22 hodin

Překvapuje vás, stejně tak jako mne čas, který tělo potřebuje k odbourání alkoholu?
Nebylo by lepší nepít vůbec?


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek | Zdroj: Podklady Internet

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 03.10.2006 22:30:55     Reagovat    Nový komentář
Autor: [WhiteShadow] - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek:
- v té úvodní anekdotě se sousedem nevidím toliko plynulou návaznost na tvé sdělení o všudypřítomném alkoholu. Když tento úvod následuješ otázkou - " Co z toho plyne?", stavíš to jako by to bylo přece jasné.
- následující výčet statistik je působivý, cítím se obohacen
- tahle skutečnost mě velmi zaujala- "i když žena vypije stejné množství jako muž, je v její krvi koncentrace alkoholu vyšší."
- zajímavý to článek, spousta užitečných informací- dobrá práce.
- S poslední větou mám podobný problém jako s tím úvodem, zdá se mi to přemíru černobílé.
- rozhodl jsem se tento článek namísto zamyšlení šoupnout do rubriky - Psychologie. Netváří se to totiž vůbec jako zamyšlení. Spíše se tady zabýváš psychikou, příčinami, motivy, spouštěcími impulsy apod.
Jako článek to hodnotím - 1.44

  
Komentář ze dne: 04.10.2006 17:57:35     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Krtica] - Jana Vyležíková (krtica.N@seznam.cz)
Titulek: Re:
Váhala jsem kam to zařadit. Děkuji za pomoc.
Otázka po úvodu předchází ozřejmění celé situace popíjení v naší společnosti, ač vyvozeno pouze z chování partnera...
Ten závěr je fakt černobílý...My oba jsme přece šediví...
:-)

Komentář ze dne: 04.10.2006 10:38:45     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - risik (risik@volny.cz)
Titulek: Piju já, piješ ty...
No mě se hlavně líbí, že stavíš alkohol spolu s ostatnímu drogami na jedno místo, kam skutečně patří. Já sám prošel martiriem bouřliváka a divokého vztahu k rychle ubíhajícímu životu, já sám se dost let pohyboval v prostředí, kam alkohol i cigareta patřila stejně samozřejmě, jako k životu patří jídlo a vzduch, takže vím o čem mluvíš. Sapdnout do toho je moc snadné ale uniká se o moc hůř. Prakticky tu platí "že ze života se nedá jen tak vystoupit, jako z rozjetého vlaku" Naopak. Zastavit ho a přestoupit do jiného dá strašně práce.
Takže je sice velmi zábavné se v dospívání sem tan "střihnout" ale po pár rocích z toho jsou deprese a vysilující zápas. Alkohol sám o sobě není nic hrůzného, pokud se s ním naučíme zacházet, jako z látkou potencionálně nebezpečnou. Po vepřové si dám skleničku piva rád, nebo když je pohodový večer a atmosféra, proč si nevypít jednu dvě skleničky vína. Ale víc? Proč? Každý se musí tak nějak dopracovat sám ke zjištění, že sklenka osvobozuje, druhá už zavazuje a třetí čtvrtá...zabíjí.
Takže hodnotím to jako velmi dobrý a v podobném časopise moc potřebný příspěvek

  
Komentář ze dne: 09.10.2006 00:07:51     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Ivo-Hary] - Ivo Hary z Náchoda (normalnisilenec@seznam.cz)
Titulek: Pozdě jsem přišel...
myslím že zde byly řečeny všechny názory a tento mi je asi nejbližší, včetně opodstatnění zařazení článku sem a i zvolení nejprv lehké a potom suché (řeč čísel) formy.

Komentář ze dne: 04.10.2006 18:18:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Bell] - Běla Polášková (bela2006@volny.cz)
Titulek:
Vše co jsi popsala ve svém článku o pití alkoholu je pravda a navíc poměrně známá pravda a je dobře, že to občas někdo připomene. Na druhou stranu si myslím, že ne každý kdo si dá sklenku či panáka alkoholu je potencionální alkoholik. Jsem celoživotní "piják" - dát si po hře Becherovku či dvě, nebo s přáteli láhev dobrého vína (ze sklepa mého muže, který je myslím znalec dobrého moku) nepovažuji za start k alkoholismu. Navíc poslední lékařské výzkumy dokazují, že npř. červené víno má prokazatelně protirakovinné látky a je prospěšné pro náš krvení oběh. Myslím, že i tady hraje velkou roli predispozice k alkoholismu (z rodin alkoholiků se rekrutuje většina notoriků). Z lidí kterým bývá po alkoholu špatně se také nestávají alkoholici (američané přišli na to, že inteligentním lidem po opici nebývá blbě - v tom případě mé IQ je asi 20) - proto možná je mezi alkoholiky i tolik lidí vážených profesí. Takže suma sumárum já bych to až tak černě neviděla.
Francouzi pijí mnohem více než my, jedí mnohem nezdravěji než my a méně umírají než my.
Statistická čísla - to bývá většinou silný argument, ale kdo se někdy statistiku učil ví jak ošidné jsou přesné výpočty nepřesných údajů (zřejmě tam figuruje i moje pití).
A jestli to tvůj jinak slušný souded přehnal a nedělá to pravidelně, pak není proč odsuzovat - kdo z nás někdy prostě jen tak nezakopne. Jo, teď jsem se zamotala a nějak nevím proč jsem se tak rozepsala. Prostě jen mi připadá tvůj článek příliš jednostranný - ale zase vzhledem k velikosti tématu (stohy knih o tom již jiní sepsali), to asi jinak nešlo.
Jako memento dobré :-)))

S tímhle nesouhlasím :
Žijeme ve společnosti, kde se všeobecně bere na lehkou váhu požívání alkoholu. Ba naopak, určitá míra pití alkoholu se považuje za společenskou povinnost a naopak lidé, kteří ve společnosti alkohol nepijí, nejsou vítáni a ostatní se je snaží znemožnit.


  
Komentář ze dne: 07.10.2006 11:58:30     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Epona] - Martina Králová (Rianon.D@seznam.cz)
Titulek:
Souhlasím. Neřekla bych, že jsou abstinenti nějak omezováni ve společnosti těch, co si nějakou tu skleničku dají, natož že by nebyli vítáni. Možná je to ale tím, v jaké společnosti se pohybuji. Nejsem abstinent, ale ve svém okolí jich mám dost, stejně jako "pijanů" začátečníků a přitom jsme schopní se bavit všichni společně.

Komentář ze dne: 04.10.2006 18:19:39     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - kainová (@)
Titulek:
Nebylo:) Asi smutné, ale aspon upřímné. Lidstvo se opíjí od nepaměti a nikdy nepřestane a aspon mají statistici práci:)

Komentář ze dne: 04.10.2006 21:28:29     Reagovat    Nový komentář
Autor: [djanku] - Dominik Janků (djanku@email.cz)
Titulek: Každý jde svou cestu
Zajímavý článek. Vzpomněl jsem si na ty doby, kdy jsme chodili každy pátek do hospůdky a já se vždy vracel jako dělo. To mi bylo 15. Nyní mi je šestnáct a já přišel v zásadě na 2 věci proč nepít:
1) Vždycky to končí hnusnou nevolností (jistě každý zná)
2) Rád vydím svět střílivě - takový jaký skutečně je

Když opomenu chtíč ovládat své tělo, jsou tyto důvody příčinou toho, že žádný alkohol nepiju. Nemůžu si to vynachválit a všem to vřele doporučuji! Kofola = nejlepší pití na světě! :)

Chtěl jsem ještě dodat, že nemá smysl nikterak lidem bránit v pití. Každý se musí rozhodnout sám...

  
Komentář ze dne: 07.10.2006 19:17:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: [postreh] - Histes [admin] (histes@postreh.com)
Titulek: Re: Každý jde svou cestu
Hmm, do odvaz stavu se umím ponořit i bez alk. Stačí aby vám nezáleželo na sobě samém. Pak jde všechno lehce.

Komentář ze dne: 18.10.2006 20:21:50     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - klon dr.Halíře (lips5@seznam.cz)
Titulek:
Je to pěkně uvědomělé(to nemyslím vůbec ve zlém),můj pohled na věc se hodně podobá tomu tvému. Nelíbí se mi, dívat se na notorického či agresivního alkoholika ,nebo na narkomana vydírajícího naší společnost svou hypochondrií. V žádném případě je nebudu litovat,to bych lhal,lituji pouze jejich rodiny a daňové poplatníky.Možná by pomohlo radikální řešení.Ale to je do jiného tématu.

Komentář ze dne: 24.03.2007 16:56:14     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek:
chtěl bych upozornit na jednu nepřesnost. ženy - alkoholičky zcela určitě netvoří 1/3 ženské popukace, ostatně autorka sama uvedla, že na alkoholu je závislých asi jen 3 % dospělé populace. Kdesi na nějakém školení jsem slyšel, že zatímco až 80% náhodilých uživatelů drog později přejde k pravidelnému užívání či k tvrdším drogám, u konzumentů alkoholu tímto je ohroženo asi jen 5 % uživatelů. Asi to dělá historicky dlouhodobý tréning.

Jinak mohu potvrdit, že alkoholismus je především nemoc a jako s nemocnými je třeba s těmito lidmi zacházet, a to bez ohledu na všechny nepříjemné důsledky pro jejich rodiny, zaměstnavatele, apod. Jsou lidé, kteří mají v rodině třeba otce či matku alkoholíka, sami se tomu cílevědomě brání třeba abstinencí, vydrží jim to léta, a nakonec podlehnou. Příčina je nejev v genetické dědičnosti, ale v řadě jiných věcí, takže neodsuzujme alkoholiky jako celek, často je jejich pití jen důsledkem nezvládnutých problémů.

  
Komentář ze dne: 24.03.2007 17:37:49     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re:
Tady se stala chyba, protoze nekdo spatne pocital
Statistiky tvrdi, ze v ČR je 300.000 registrovanych alkoholiku, z toho 1/3 tvori zeny. Asi takto vzniklo cislo cca 30 %.
Kazdy odbornik (nebo dobrovolny pracovnik) ale vi, ze statistiky uvadi asi jen petinu az desetinu skutecnych pripadu... Ne proto, ze chteji lhat, ale protoze o zbyvajicich pripadech nevedi, nemaji je v evidenci.
Podivejme se na pripady politiku, kteri ridi v prave poledne s 2 promile v krvi. Verim, ze alespon polovina je rezidualni (nemetabolizovany, nespaleny) alkohol z predeslych dnu. A kdo z politiku je evidovan jako alkoholik?
K tomu, ze pocet alkoholiku v CR je podstatne vyssi, nez uvadi statistika, lze dospet i prostou matematickou aproximaci. Cesi jsou treti na svete ve spotrebe alkoholu. Prumerna spotreba cisteho alkoholu je 10 litru na rok a osobu (vcetne kojencu, obyvatel domovu duchodcu, psychiatrickych leceben ci leceben pro dlouhodobe nemocne a osos ve vykonu trestu).Odecteme-li kojence, deti, tehotne zeny, vezne, blazny a osoby, ktere nekonzumuji alkohol ze zdravotnich duvodu ci z vlastniho presvedceni, pak dospejeme k 15-16 litrum cisteho (97%) ethanolu na osobu a na rok. Coz jinak znamena, ze by kazdy obyvatel musel vypit denne cca 110 ml 40% alkoholu -pul "stakanu" vodky. Kazdy to rozhodne nezvladne. Podili se na tom jen cast obyvatel. A proto tytez statistiky tvrdi, ze milion lidi v CR ma s alkoholem vazne problemy (i kdyz nejsou evidovane alkoholici).
-).

    
Komentář ze dne: 24.03.2007 18:01:26     Reagovat    Nový komentář
Autor: [rohoz] -
Titulek: Re: Re:
takže říkáš denně dvě velké vodky ? ( to je asi těch 110 g ).
No, já určitě alkoholik nejsem, navíc ve svém zaměstnání ( mimochodem jsem právě s alkoholiky dva roky pracoval ), si to ani nemohu dovolit. Ale vzpomínám si, jak jsme se na jednom učilišti, už je to dávno za zlatých komunistů, scházeli po každém obědě u vedoucí školní jídelny, já, ekonomka, zástupkyně ředitele a vedoucí jídelny, a dali jsme si malou štamprlku rumu. A musím říct, že takto byl den hezčí. Jinak jsem byl opilý nposledy v minulém století.

      
Komentář ze dne: 24.03.2007 20:53:22     Reagovat    Nový komentář
Autor: [GreenEyes] - GreenEyes (tkuncová@inbox.ru)
Titulek: Re: Re: Re:
Vzhledem k tomu, ze v CR je velky panak 4 az 5 cl, pak to jsou opravdu vice nez dve (az dve a pul) ctyricetiprocentni velke vodky. Tuzemak ma 38 (tusim), cili ta malicka stamprdle poradneho chlapa snad spis zahrala, nez ozrala -)...
Ja jsem nepila alkohol do 28 let, pak me naucili na medicine ve spitalu.
Pokud pobyvam na uzemi CR, piji jen vino (vyjimecne panaka tekily). Ale jakmile dorazim do Moskvy, tak si toho panaka vodky s lososkem neodpustim -).


Komentář ze dne: 15.09.2007 16:22:37     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: komentář
Výše uvedená tabulka vychází z rychlosti práce jater a ledvin, opomíjí však fakt, že konzument alkoholu má stále častější tendence močení, respektive později i zvracení, při kterých z těla dostane mnohem větší objem ethanolu.



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz