.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...
... se stát autorem
... znát lidi kolem Postřehu
... sponzorovat Postřeh
... vložit/upravit článek
Boží Dar
 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Květen  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       

 .: Online
Stránku si právě čtou 2 lidé.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie
Chata v České KanaděChataUbytování velkých skupinPenzion v Jižních ČecháchPenzion v KunžakuRybařeníJižní ČechyPenzion StrmilovKomorníkChata u rybníka KomorníkaUbytování Česká KanadaKomorníkUbytování v Jižních Čechách
 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Postřeh ECHO Expozice nové hudby 2009 - den třetí

Histes - 2) Hudba - 28. 03. 2009 - 3236 přečtení

Páteční večer považuji za nejslabší festivalový den a vyvrcholení všech nelibozvuků.

Byl jsem svědkem invenčního vakua - kéž bych byl v něm, abych to nemusel slyšet - možná v tom je podstata odvahy těchto muzikantů, že už se neposlouchají.---Teprve dnes začínám chápat, co je to ta "nová hudba". Vznikl nám tady jakýsi hudební směr, jehož inovativnost spočívá především v popření vší hudební logiky. Jakýsi vzdor vůči rytmu i harmonii.



Páteční večer považuji za nejslabší festivalový den a vyvrcholením všech nelibozvuků. Jako první vystupuje uskupení phono_phono ve složení Michael Renkel (kytara), Sabine Vogel (flétna) a Magda Mayas (útroby klavíru).

Nejprve ocitujme festivalový bulletin, kde před vystoupením dostávám pocit, že půjde o něco ojedinělého na celém světě:

Michael Renkel - ve svém díle klade hlavní důraz na otevřené kompoziční metody. V jeho pojetí hry na kytaru se prolíná tradice s rozvíjením vlastního hudebního jazyka, který zahrnuje rozšířené techniky a preparace akustické kytary. Na to logicky navazuje rozšíření nástroje pomocí počítačových technologií. Renkel rovněž nahrává v terénu (např. v Indonésii), komponuje po vzoru genetických procesů (generování, mutace, hybridizace a kódování)...

Snad prominete, že další postavy už pominu. Je neuvěřitelné, jak hezky se dá pojmenovat stupidita a umělecké prázdno. Byl jsem svědkem invenčního vakua - kéž bych byl v něm, abych to nemusel slyšet - možná v tom je podstata odvahy těchto muzikantů, že už se neposlouchají. Když jsem studoval klavírní hru u paní Peškové, učila mne, abych se naučil svou hru poslouchat, nalezl cit pro hru. Naučit se nad svou tvorbou více přemýšlet. Ale to, co předvedla Magda Mayas, bylo hrubé znásilnění klavíru. Být tím PETROFem a moci se bránit, tak bych ji snad i přejel :). Pokud mám začít škrábat plechem o struny klavíru, začal bych přemýšlet, jestli jsem nezačal trpět nějakou hudební deviací. Tady v Brně musí mít i majitelé toho klavíru hodně veliký nadhled. V Opavě by dotyčné asi správce sálu vyvedl se vzkazem, až se naučíte vážit si klavíru, na který šetříme 30 let, můžete se vrátit.

Gordon Monahan prvý den sice také sahal i do klavírních útrob, ale jeho skladba byla skutečně zajímavá, měla gradaci, nepřeháněl to s bezmyšlenkovitým vyluzováním zvuků. Jeho můžu chápat jako inovátora, ale tyto tři muzikanty, které by zastoupilo trio tříletých dětí, které si chtějí zahrát na orchestr formou nesmyslného mlácení, kam to jde, mohu brát pouze za figurky parodující "novou" hudbu. Měl jsem co dělat, abych se nerozesmál nahlas.

Pochopitelně Vám nemůžu upřít i Vaše názory, proto jsem Vám tu nádheru natočil. Koukněte tedy na video.

 

 

Další část večera patřila klarinetovému duu The International Nothing. Název je skutečně příznačný. Opět nic, co by mne zaujalo. Teprve dnes začínám chápat, co je to ta "nová hudba". Vznikl nám tady jakýsi hudební směr, jehož inovativnost spočívá především v popření vší hudební logiky. Jakýsi vzdor vůči rytmu i harmonii. Možná jako kdyby se malíř rozhodl, že na obrazech nemají být vůbec barvy, ani nálada, a rozhodl se ze vzdoru počůrat plátno, jehož se budeme posléze štítit, nebo budeme tolerantní, nebo budeme chtít působit jako chápající a k onomu plátnu budeme vzhlížet a přičichávat. Ó, moderní hudba. Cítíte? Je to úplně jiné. 

Je tu ovšem malý problém. Tím, že se umělci snaží zařadit pod tento moderní projev, komponují všichni stejně. Dlouhé, disharmonické a bezrytmické projevy. Toto duo mi asociovalo dva zapnuté vysavače s možností regulace otáček. Co si tedy z tohoto vystoupení odnáším? Úsměv a záměr alespoň jednou takovou skladbou utýrat své obecenstvo. Začlením do svého pásma jedno takové utrpení (to nemusím ani skládat, improvizace hudebního hnusu je to nejjednodušší, co lze udělat). Ono totiž nějakou dobu trpět je velmi přínosné. Protože každý potlesk je extází, kdy děkujeme za to, že už je to za námi. Alespoň já byl při potlesku velmi šťastný.

Věci otřesné jsou protikladem těch příjemných. A díky tomuto festivalu si začínám uvědomovat, jak je ten normalizační pop Gotta a Vondráčkové vlastně příjemný oddych. A co teď? Kávu si osladím a večer navštívím den poslední.

Jo a pro Vás čtenáře, opět prostor pro vlastní názor díky videozáznamu.

 

 

 



Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 28.03.2009 18:54:38     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Postřeh ECHO Expozice nové hudby 2009 - den třetí
Tak jsem opět společně s Helčou dočetla a doposlechla. No, přála bych triu z Německa, aby si vozilo na vystoupení své vlastní nástroje, protože ničit dokonalý hudební nástroj zn.Petrof to je přímo hrdelní zločin. Co se týče dua, tzak to by výborně imitovalo meluzínu i v letních měsících. Nástroje samozřejmě mohou opět ničit vlastní. Jakmile by si to párkrát zaplatili, přešla by je sranda a hudební inovace zcela určitě. Ba možná by se i naučili na své náístroje hrát. Zatím hru nepředvedli. Douiám, že poslední večer bude korunovat celé čtyřdenní martyrium a přece jen oslabí tu dnešní hrůzu.

Komentář ze dne: 28.03.2009 20:46:40     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Hill] - Hill
Titulek: Hill
Už mne nemrzí, že jsem tam nebyl.

Komentář ze dne: 29.03.2009 10:22:59     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zik (zikova@post.cz)
Titulek: No comment
Vážený pane Vaculo, vzhledem k Vašemu hudebnímu vkusu (viz http://www.humanart.cz/index_p.php?display=portfol io&nick=histes) se nedivím, že jste z koncertů v rámci ENH zklamán. Co jste ale čekal? Já bych taky kupříkladu nešla na koncert Vašeho oblíbence Romana Dragouna, abych o něm napsala recenzi...
P.S. Podle Vás byla obě páteční vystoupení stejně otřesná. OK. Ale v recenzi jste mohl aspoň zmínit to, že divákům stejná nepřipadala, soudě podle jejich diametrálně odlišného ohlasu na první a druhý koncert.

  
Komentář ze dne: 29.03.2009 13:24:30     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes (@)
Titulek: Re: No comment
Myslím, že dávám dostatečný prostor na to udělat si vlastní názor prostřednictvím videí. Takže vy byste nešla na Dragouna, já bych nešel na ENH a byli bychom si quit. Ale po mě narozdíl od plácání do rukou zůstanou alespoň fotografie a videa, která seznámí s průběhem festivalu spoustu dalších lidí. A můj názor nikomu nevnucuju. Mám snad psát stejně nezáživné, nic neříkající výčty úspěchů z bulletinu?

  
Komentář ze dne: 29.03.2009 13:42:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: No comment
Myslím si, že pan Vacula nečekal zklamání...a určitě nešel proto, aby psal negatvní recenze. Šel na koncerty dobrovolně, aby byl obohacen o něco nového a neotřelého co by mohl doporučit i tomu, kdo není hudebně vzdělán, ale rád si poslechne pěknou věc. Nemyslím, že do toho spadá "ničení" značkového klavíru a asi by se to ani panu Petrofovi nelíbilo.
Jsem vděčná, že i nám, co jsme zdaleka, poskytl možnost si poslechnout některé věci a že jsme u toho četli i jeho názor, je jen v pořádku. Každý si stejně udělal představu sám, pokud měl zájem. A to se týka i těch, co na koncertech byli.

    
Komentář ze dne: 29.03.2009 13:50:52     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Richard (@)
Titulek: Re: Re: No comment
Tak že by se to Petrofovým nelíbilo, si myslím taky. Navíc kromě akcí, které PETROF podporuje (pro informaci autorky komentáře je PETROF generálním partnerem hudebního projektu, který spadá pod mé velení), můžeme soudit i z klavírní školy, kterou Petrofové provozují a "nové hudbě" své žáky v tomto směru vedoucím k otírání strun určitě nevedou. Festival byl pro mne ale velmi přínosný a i já jsem se v akceptování alternativnější scény o kousek posunul. Pro mne je jednoznačným favoritem festivalu Gordon Monahan.

Jinak k Jardovi - to na tebe muselo být silné kafe, vzhledem k tomu jednovětnému komentáři :).

      
Komentář ze dne: 29.03.2009 17:27:29     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Hill] - Hill
Titulek: Re: Re: Re: No comment
Naznačuješ, že bych to měl rozvést do šířky, budiž tedy:
podobné tvůrčí snahy tu už jsou hodně dlouho, moje učitelka hudební teorie profesorka Jarmila Procházková-Krejčí tomu říkala "konkrétní hudba", měla jí také nějakých pár desek a zařadila ji do výuky, poslání jí nedovolilo tuto oblast vynechat. Ke koncertnímu křídlu se však blížila s pokorou a úctou. "Když to někdo chce poslouchat, je to jeho věc, ale nástroj si to nezaslouží", říkala její gesta, i když nahlas to nikdy nevyslovila. Pohladila nástroj a omezila se jen na konstatování, že v každé době se najde nějaký módní výstřelek.
Mimochodem (trochu odbočím, ale i to je o kultuře) - paní profesorka sbírala celý život hudební a taneční folklór v Podkrkonoší a nepotěšilo mne, že v souvislosti s knihou "Písně, tance a lidé v Podkrkonoší", kterou napsala s P.Krejčím (vyšla 1984), je chybně uvedené datum jejího narození - v roce 1960 už mě totiž učila a myslím, že byla stejný ročník, jako spisovatelka paní Marie Kubátová, která psala doslov. Zjevně došlo k záměně s brněnskou janáčkoložkou téhož jména (*1961), někomu přišly dvě Jarmily Procházkové jako nepravděpodobná možnost - ale to měli v NK, odkud to převzaly ostatní knihovny, vědět.

A teď zpět ke křídlu: péči, jakou stavbě každého křídla u Petrofů věnují, neumím nazvat jinak, než mazlením. Ono dá starost i přesně natočit zátěž na strunu, aby měla zvuk, a za drápání plechem by se patřilo urazit pazoury u samé ...no to je jedno. Vím to, deset let jsem u (tehdejší) firmy ČsHN dělal, byť ne přímo klavíry. Takže uši by to třeba i skously, nevědět, jak ten zvuk vznikl, ale srdce to krvavými slzami oplakalo.

        
Komentář ze dne: 29.03.2009 18:08:55     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: No comment
A co na to paní ZIK? :D

Komentář ze dne: 29.03.2009 18:10:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: [prostějanek] - Jana Boháčková (prostejanek@centrum.cz)
Titulek:
Já bych s dovolením též přispěla svou troškou do mlýna. Na koncert jsem se opravdu těšila, podle popisu v programu jsem doufala v něco uklidňujícího, melodického a příjemného. Nemyslím, že bych byla úplný kulturní barbar, ani si nedovoluji říct, že bych měla nějaký extra hudební sluch, ale tento koncert pro mě byl docela týrání. A nejen pro mě. Poměrně dost lidí po první kvílivé části odešlo...
Věřím, že si to někteří lidé užili... Ale abych půl hodiny poslouchala cosi jako znělku k hororu a pak třičtvrtě hodiny ony již zmíněné "dva vysavače", to už bylo trochu moc. Myslím, že konec druhého videa je celkem výstižný a nestydím se za něj :)

  
Komentář ze dne: 31.03.2009 22:27:42     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - lidus (@)
Titulek: Re:
Jo, někdo se vznáší, někdo se probudí... (uši rozlámané jak po flámu). Chtě nechtě musím souhlasit.

Komentář ze dne: 30.03.2009 10:54:37     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - David Mauder (@)
Titulek:
Bohužel jsem tam taky byl a navíc na tuto "kulturní akci" ovlivněn slibným popisem pozval svou ženu....po vystoupení jsem taktak ustál svou pouhou existenci a o fous unikl rozvodovému řízení. Nová hudba - NEVER

  
Komentář ze dne: 30.03.2009 15:13:36     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Richard (@)
Titulek: Re:
Ale Davide, to si musíš pod tím představit nějaký příběh a pak se nechat tak jako unášet - potom si to přeci musíš užít! :-)

    
Komentář ze dne: 30.03.2009 17:53:36     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re:Postřeh ECHO Expozice nové hudby 2009
Dobrá rada nad zlato...



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz