<<
Duben
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| | | | | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
Stránku si právě čte 7 lidí.
|
|
Déjà Vu
Harr - Volné verše - 22. 11. 2007 - 3752 přečtení
Kdysi, jako malá a nerozumná, jsem procházela
vlaková kupé a zpívala lidem, kteří tam seděli: Když na to přišli
rodiče, bylo zle, protože jsem fakt vydělala i nějaké peníze. Často se
mi to vracelo ve snech a pak se to propojilo s krásným filmem o Edith
Piaf.
Všechno dýchá létem.
Sedíš s kytarou pod hvězdami
a blahořečíš svým prstům.
Vytvářejí melodii.
Je v ní město,
beton,
klobouk,
(padají do něj mince)
a dívka.
Stojí sama,
zpívá,
obrací dlaně k davu,
kovovým hlasem
odhání včerejšky
a zametá střepy
minulých lásek
pod dláždění.
Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]
Upozornit emailem Vytisknout článek
Komentáře na Facebooku:
Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 20.11.2007 06:27:39 Reagovat Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (koziii@seznam.cz)
Titulek:
po dlouhé době báseň od Harr, těšil jsem se na to, už když jsem tuto báseň četl poprvé, moc se mi líbila a nečekal jsem, že když ji necháme měsíc uležet bude pro mě znamenat něco jiného...
v prvé řadě v tom Reni vidím, že je to mírně odlišná báseň, než které píšeš, až s odstupem to vidím, jednoslovné verše (čili moje oblíbené krátké linky) neužíváš tak často a tady to sedí
použila jsi též kontrasty, ale tady je malý kamínek úrazu :o) "kovový hlas"..."včerejšky" (zrovna toto slovo je pro mě tmavým výrazem české poezie)
rytmus je pozvolný a místy báseň i graduje a to tam i tam, kde bych gradaci čekal
ke sdělení můžu říct dva odlišné názory a oba budou pravdivé,
na jednu stranu lze říct, že takovéto představy jsou vždy dobrým námětem pro báseň a na stranu druhou, právě to "vždy" je tam podstané, někomu se mohou tvé myšlenky zdát už mnohokrát zpracované a dál se už nebude zabývat tím, jestli jsi je zpracovala nějak originálně.
hodnotím 1,6
|
Velice se mi to líbí.
Je to výpravné, je to milé, je to pozitivní.
Taky je tam dobře vložena závorka. Já mám pro závorky zvláštní slabost, rád je používám, až se někdy bojím, že je jich příliš. Tato jedna je ale obzvláště vyvedená.
|
Komentář ze dne: 23.11.2007 09:15:48 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes [admin] (@)
Titulek:
Pokud bych měl vybrat dílo, které navodí příjemné a vyrovnané pocity, je to právě tato báseň. Pro mne za 1.
|
Komentář ze dne: 23.11.2007 11:38:49 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Nebudu se zabyvat tim, zda zpracovane tema je ci neni otrepane. Kazde tema snad jiz bylo mnohokrat pouzito...
Jinak basen neoslovila - ve zpusobu zpracovani tematu nevidim velkou originalitu, ani v ni nenachazim nejake zavazne sdeleni.
Co se vyrazovych prostredku tyce, tak vzdy jsi inklinovala k premeraforizovane a skoro nesrozumitelne poezie. Dve posledni jsou vyjimkou. Jo, jsou sice citelne. Ale opusteni prebujele metaforiky privedlo k jedinemu vysledku: vyrazovych prostredku je poskrovnu. Otrepane "kytary pod hvezdami", "klobouk s mincemi","vcerejsky", "strepy minulych lasek" sotva staci pro kvalitni dilo, ani pro navozeni atmosfery.
Jedinou prednosti basne tak zustava rytmus, ktery je diky graficke uprave (resp. lince) zjevny a patrny.
|
Komentář ze dne: 23.11.2007 15:23:14 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Jo, jeste jsem opomenula dve veci:
Déja vu (pise se kazdopadne zvlast a patri tam francouzske a s obracenou carkou - nechce se mi ho ted hledat v symbolech) je terminus technicus pro oznaceni nikoliv toho, co se kdy vskutku stalo, nybrz jakehosi pocitu prozitku toho, co se dotecnemu nikdy stat ani nemohlo. V tomto pripade je nazev zavadejici a je pouzit absolutne nesmyslne.
Druhou veci je anotace. Je zbytecne dlouhava, napsana jakoby pro zaky prvni tridy. Svym zpusobem duplikuje obsah basne, ktera - jak jsem jiz rekla - je dostatecne srozumitelna i bez tohoto obsahleho vysvetlovani.
Nedovedu si predstavit, ze by v nejake basnicke sbirce vychazely basne s podobnymi anotacemi - nic takoveho se nestava. Svym zpusobem bych uplne zpochybnila smysluplnost anotaci u basni. U nekterych se hodi uzit napr. motto, ale povinna anotace je jakymsi sveraznym a zbytecnym pozadavkem.
|
|
Komentář ze dne: 23.11.2007 16:47:42 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - histes (@)
Titulek: Re:
Rád bych oponoval, ale už to nestihnu - jen krátce - s názory Green.. nesouhlasím. Jsou věci, na které člověk potřebuje vyrůst v našem prostředí, aby je vnímal určitým způsobem. A kytary za nocí a večerů, hraní folku a starších country- to k nám skutečně patří a rád se to dočítám i v této básni..
|
| |
Komentář ze dne: 23.11.2007 18:59:06 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re:
Richarde!
Děkuji za hodnocení a pochopení.
|
| |
Komentář ze dne: 23.11.2007 20:48:35 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek: Re: Re:
Ja se domnivam, ze jsem se nebavila o "prostredi" - neni to smyslem hodnoceni umeleckych del.
Kdyz do teto basne dosadim ruske brizy a harmoniku (ktera ostatne k Edith Piaf a sansonu obecne patri mnohem vic, nez kytary), tak umelecka hodnota basne bude stejna, jen v bledemodre. Ovsem je to jen muj subjektivni, laicky nazor -)
|
|
Komentář ze dne: 23.11.2007 18:49:38 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re:
Taničko!
O tom, zda název byl použit smyslně či nesmyslně rozhoduje autor, s chybným napsáním názvu souhlasím a opravila jsem jej....co se anotace týče, je dlouhá, určitě jí však nepodceňuji ničí vzdělání. A máš pravdu v tom, že ve sbírkách bývají většinou jen motta. I já bych se k nim tady přikláněla.
O tom, že už bylo mnohé mnohými sděleno (a ještě i bude) se tu už párkrát psalo. Těžko se nachází téma, které je naprosto nové, které by bylo zpracováno tak, jak se to nikomu zatím nepodařilo. Ve většině jsme tu amatéři a každý své psaní bereme jako odreagování či chuť něco "svého" sdělit ostatním. Máme radost z toho, když se nám zadaří a náš příspěvek se líbí a pokud ne, což je samozřejmě možné, přijímáme kritiku a bereme ji. To je i můj případ.
|
| |
Komentář ze dne: 23.11.2007 20:31:13 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek: Re: Re:
Autor rozhoduje o vsem, co se tyka jeho dila (nejen o nazvu).
O obsahu sdeleni jsem se nesirila, jen jsem napsala, ze snad uz vse kdysi kymsi bylo sdeleno - tak nevim, proc mi to opakujes.
Jinak jsem rada, ze nemas vuci memu komentari zadnou vecnou vytku.
|
|
|