.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     

 .: Online
Stránku si právě čte 58 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

O jemném boji veršů

Pavel Kotrba - Eseje - 14. 07. 2007 - 4264 přečtení

Kéžby takové boje byly všechny

S přibývajícími roky si člověk uvědomuje svoje každodenní postupy. Vstát, nasnídat se, vyčistit si zuby, převléknout se a tak podobně. Stejné je to i s psaním. Nyní mám na mysli spíše tvorbu poezie, protože do tajů prozaických forem příliš nevidím.

            Z hlediska tvorby vlastně nejde o to napsat nějakou poezii, ale pouze její stavební kámen, báseň. Vezmeme-li si poezii jako most (spojující duši s tělem, například), je kámen jejím základním článkem. Je samozřejmé, že každý tento kámen musí vypadat jinak, protože jinak by most nedržel, pokud tedy nemáme na mysli betonový nebo panelový most, kterých je v našich krajích mnoho.

            Existuje bezpočet názorů na psaní básní, každý z nich je víceméně subjektivní a ani já nemohu nabídnout jiný. Povětšinou se střetávají názory na vázané a volné verše. Někdo vázané verše pokládá za pravou složku poezie, protože rým je právě to, co dělá básnictví krásným, ale nesmíme zapomenout, že naprosto stejnou rovinu s verši vázanými tvoří verše volné. Není to odbytá práce, jen jiné vyjádření.

            Vzpomínám si, když jsem začínal sahat po listech papíru a po tužkách. Bylo pro mě absolutně nemyslitelné, aby v básních chyběla forma a pečlivě upravené rýmy. Později jsem zkoušel něco nového. Utvořit něco, co by trochu porušilo pravidla sloky a vrhlo to rozřešení. Původní začátečnické A/B/A/B jsem upravil na A/B/A/B/C, právě toto "C" mělo uvozovat celou sloku do otevřenosti, či zastřenosti - podle námětu básně. Později jsem se vracel ke čtení starých, formálně uhlazených básní a říkal jsem si, že tou formou něco utrpělo a mně se vlastní verše nelíbily. Ale co to utrpělo? Ano, sdělení. To, co uděluje poezii její postavení, vymezuje ji od ostatních literárních útvarů a co je podstatou básníka - sdělení v jinotaji. A proto jsem se stále uchyloval k volnosti a jemnějšímu průchodu myšlenek. Jistě, místy použitý rým (třeba i interní) není na škodu a báseň zpestří, ale nesmí být podmínkou. Volným veršem se nic neulehčuje ani neztěžuje, je to stejné. Doba, která uplyne od prvotního nápadu k uvedení tužky do pohybu je dlouhá, velmi dlouhá. Vše má vliv na konečnou podobu básně, nejvíce se ovšem vlivy projevují ve fázi prvního nápadu. Pracuje zde aktuální citové rozpoložení, prostředí, ve kterém inspirace přišla, slova, která v ten den řekl někdo jiný nebo autor sám. Ve chvíli, kdy je báseň na papíru se s ní dá pracovat jen jako s materiálem, ne jako s částí poezie. Nikdy jsem při myšlenkovém vzniku verše nepřemýšlel nad tím, které sloveso, nebo zájmeno je přebytečné a kde se použitý obrat vyskytl, upravoval jsem až na papíře.

            Doufám, že alespoň toto je nepatrný důkaz o postavení volného verše v poezii, má své místo, protože je v něm stejně práce jako na verších vázaných, ale přece v nich bývá myšlenka jinak uchovaná, a proto se může zdát, že jsou na pokraji vkusu. Stačí se vcítit a nesnažit se zarputile přijít na mnohokrát ohrávané: „Co tím chtěl básník říct."



Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 14.07.2007 12:28:21     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (wwhiteshadow@centrum.cz)
Titulek:
Článek je napsán velmi dobře. Sám často přemýšlím nad svými nebásnickými pokusy a na cestě verše od můzy až na papír.
Třeba příspěvek vyvolá bitku básníků, přístupů, postupů a náhledů na poezii vůbec.

Komentář ze dne: 14.07.2007 12:38:07     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Ahojky Pavliku,
hodnotim Tvuj clanek ze tri hledisek:
- obsahave: naprosto souhlasim. Volny vers ma stejne pravo na existenci, jako vazany. Verim, ze se to da kombinovat a ze casem budou vznikat nove, dalsi formy, ktere (jak se my dnes domnivame) jsou absolutne nemyslitelne. Vyvoj pokracuje ... A (alespon v tvorbe) diky Bohu za to. Trvat na tom, ze vers musi byt rymovany, vazany... je totez, jako chtit zavrhnout vsechnu hudebni smery a nechat, dejme tomu, jen hudbu barokni, ci napr, metal... Nebo v architekture odmitnout vse, krome (opet napr.) secesnich oken... (i kdyz se mi secese libi)...
- stylisticky: Ty jsi basnik, proza Ti moc nejde... Promin.
- osobne: ja jsem to cetla jako uprimne, nepokrytecke, jasne a dobre myslene sdeleni, za nejz Ti moc dekuji.
Zdravim.
Tanicka

Komentář ze dne: 14.07.2007 12:39:27     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Jo, zvolil jsi skvostny nazev a dobrou anotaci -)

Komentář ze dne: 14.07.2007 17:08:23     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek:
Víceméně souhlasím s tím, co napsala přede mnou Tánička. To, co jsi v eseji zmínil, se asi týká trochu všech, co si sem tam hrají se slovy a slovíčky.
Pokud budu mluvit za sebe, tak jsem vždycky více inklinovala k volnému verši než k vázanému, i když i ten se v mé tvorbě objevuje. Někdy oba styly propojuji. Ale s klidnou myslí mohu říci, že vázaný verš mne poněkud svazuje a mám strach z "násilností," kterých se při vázání dopouštím. Pro mne je volný verš určitou svobodou ve vyjádření. Vím,že se mohu vyjadřovat svobodně i vázaně, ale prostě to neumím.

Komentář ze dne: 15.07.2007 16:35:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Mors] - Petr Čermák (mr.cermi@seznam.cz)
Titulek: stručně řečeno
Nejlepší je jejich kombinace.

Komentář ze dne: 16.07.2007 00:58:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo-Hary (@fofr)
Titulek:
Napíšu jen toto. V prvních pokusech jsem zvolil volný verš, protože jsem si myslel, že 1) vázaný bych nedokázal, 2) že se vázaným už moderní poezie nepíše ... Ale s každým veršem jsem se neskutečně nadřel, přehazoval slova, přidával, vypouštěl, aby to mělo něco jako rytmus, souzvuk, a neutrpělo sdělení, co chci vyjádřit.
Potom jsem se osmělil udělat vázaný, první pokusy byly děsné a naštěstí, než vyšly, jsem měl možnost přečíst jedno pojednání, co mi otevřelo oči, tak jsem se mohl vyhnout obvyklým nejhorším chybám. No a teď nepíšu nic, takže otázka "volný vs. vázaný" pozbyla u mne smyslu.
Zde předložený esej hodnotím stylisticky i obsahově jako velmi dobrý a upřímný, byť malinko mentorský.

  
Komentář ze dne: 16.07.2007 09:16:59     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Pavel Kotrba (@)
Titulek: Re:
Stále si pamatuji, Hary, naši debatu z mého prvního srazu v Brně, něco takového jsi říkal i ty jsi mě tenkrát donutil opravdu přemýšlet o tom jak mé verše vznikají a nyní po dvou letech to nějak sepsat, myslím si že toto není poslední esej, protože psaní nestojí a jak poznamenala Tanička, vyvíjí se...děkuju

Komentář ze dne: 16.07.2007 13:25:18     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
No téma článku se mi líbí, zvlášt po těch debatách co se tady o volném verši vedly. Některé věty mi příjdou trochu krkolomné, zrovna tady by se asi hodila jakási lehkost a čtivost, např. anotace Kéžby takové boje byly všechny, napsala bych spíše Kéž by všechny boje byly takové. Ale ono to je asi o osobním cítění. Jinak souhlas, že název je povedený.



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz